Tot ce trebuie să știi despre noul avion supersonic NASA
NASA a anunțat că va dezvolta o aeronavă supersonică, care va zbura mai rapid decât viteza sunetului mulțumită tehnologiei supersonice.
Avionul experimental sau X-Plane se numește Low-Boom Flight Demonstration. Designul lui va elimina zgomotul puternic (sonic boom) asociat cu avioanele supersonice.
NASA a semnat cu Lockheed Martin un contract de 247,5 milioane de dolari pentru a construi avionul până în 2021. Mai jos vei găsi tot ceea ce trebuie să știi despre avionul NASA care promite să revoluționeze zborul.
Primul zbor supersonic
Primul zbor care a rupt bariera sunetului a fost Bell X-1, care a decolat în 1947, pilotat de Chuck Yeager. Viteza atinsă de avion a fost de 1,06 Mach (1 Mach reprezintă viteza sunetului). În 1967, un avion X-15 a depășit recordul, când a zburat la viteza hipersonică de 5 Mach.
De ce avem nevoie de avioane supersonice
Motivul principal pentru care avem nevoie de avioane supersonice este viteza. Ultimul avion supersonic comercial, Concorde, străbătea distanța dintre Londra și New York în 3 ore și jumătate. Azi, acea distanță este parcursă în șapte ore și jumătate.
Există însă și o problemă – cea a zgomotului puternic produs de aceste avioane. Cei de la NASA promit că X-Plane va fi cu mult mai silențios.
Ce e atât de special la X-Plane
Design-ul avionului NASA va asigura un zgomot aproape imperceptibil. Nasul lung și ascuțit al avionului, precum și aripile elegante, îi vor permite să minimizeze undele de șoc și să le direcționeze către pământ. Cei aflați la sol vor auzi mai degrabă o ușă care se închide, nu celebrul sonic boom.
Inițial, avionul nu va atinge viteza Concorde. Totuși, va atinge viteze de 1,4 Mach când va zbura la altitudini de 17 kilometri de la sol.
De ce nu avem azi avioane supersonice comerciale
Era avioanelor supersonice comerciale s-a întins între 1969 și 2003. Accidentul tragic Concorde din 2000 a influențat puternic finalul erei. Deși a fost singurul accident letal, din ce în ce mai puțini oameni au ales să circule cu Concorde. Au mai existat și alte motive, despre care poți citi aici.
Din 2003, nu am mai avut zboruri comerciale supersonice. Dacă totul merge conform planului, cei de la NASA vor schimba asta cu X-Plane.