Uber vs taxiul tradițional: Și șoferii au dreptul să fie nemulțumiți?
Fie că vorbim de Uber vs taxi clasic, Taxify sau de orice alt serviciu, branșa de transport interurban s-a schimbat definitiv de la apariția serviciilor de taximetrie alternativă. Însă un lucru rămâne constant. Fiecare șofer, indiferent de platforma pe care activează, are mulțumirile și nemulțumirile sale. Tiparul clienților, fie că vorbim de Uber, Taxify sau taxi clasic, diferă de la serviciu la serviciu, însă putem regăsi și multe similarități. Piața este împărțită, iar fiecare face cum știe mai bine.
Toată lumea tratează această situație din perspectiva clientului. Șoferii sunt analizați din cap până-n picioare, toți îi judecă. Uber vs taxi clasic este un subiect de discuție actual prin prisma reglementării care amenință Uber și a ceea ce s-a întâmplat în București, când s-a lăsat cu proteste, cu amenințări și multe altele.
Este adevărat, primii care ar trebui să etaleze o atitudine civilizată sunt cei care oferă serviciul, nu cei care îl primesc. De altfel, aici a câștigat taximetria alternativă, de tipul Uber și Taxify, în fața celei tradiționale.
Așadar, ne-am hotărât să disecăm și ceea ce se întâmplă din perspectiva șoferilor, indiferent de platforma pe care activează, Uber sau taxi clasic. Surpriza cea mai mare a venit atunci când mi-am dat seama că nemulțumirile șoferilor se confundă, aceștia se confruntă cu probleme similare, dat fiind că baza de clienți nu este pe atât de diferită precum ne place să credem.
Uber vs taxi clasic: Care sunt nemulțumirile taximetriștilor
Am stat de vorbă cu reprezentanți ai companiei care administrează aplicația Clever Taxi, cea prin intermediul căreia putem comanda un taxi cu ajutorul smartphone-urilor. Spre deosebire de metodele tradiționale, aici putem da note șoferilor, iar ei, la rândul lor, pot aplica rating-uri utilizatorilor sau îi pot chiar și bloca pe aceștia.
Aici avem un Top 3 al motivelor cel mai des întâlnite pentru care șoferii care folosesc aplicația dau un rating mic sau blochează anumiți clienți:
- Clientul întârzie foarte mult sau nu se mai prezintă la comandă
- Nu sunt mereu politicoși. Un ”bună ziua” spus pe un ton cald ajută foarte mult la prima impresia pe care și-o face șoferul asupra pasagerilor
- Șoferul primește cereri să încalce regulile de circulație (depășire pe line dublă continuă sau viraj dreapta etc).
De asemenea, statistica ne spune că un șofer blochează în medie șase clienți pe lună în București. Altă situație e în țară, unde un șofer blochează în medie trei clienți lunar.
Evident, pentru ceea ce se întâmplă direct „pe teren”, adică pentru cazurile când taxiul este luat de pasager direct din stradă, nu prea există control al feedback-ului în taximetria clasică. Un pasager necivilizat nu poate fi blocat, nu poate fi penalizat prin acordarea unui rating negativ sau prin vreun alt sistem care să producă și consecințe.
”În general, clienții sunt educați, dar cum pădure fara uscături nu există, pot să enumar cateva lucruri care mă deranjează: nu salută la intrarea în taxi, vor să manânce în mașină, vor să își care animalele cu taxiul, iar dacă îi refuzi se supără. Nu înțeleg că oricât de mici ar fi, ele tot lasă păr în mașină”, imi spune unul dintre taximetriști.
”Unii dintre noi am trecut prin situații grele, unii clienți au încercat să ne taie cu cuțitul, ne-au tâlhărit, ne-am omorât cu ei pe stradă”, îmi spune altul. Cum șoferii de taxi nu pot ști cine este clientul de dinainte, dacă acesta ia taxiul în mod tradițional, de la intersecție, ei se expun unor situații dificile și periculoase.
”Cel mai tare mă deranjează clienții care urcă în taxi și nici măcar nu au bunul simț să spună «bună seara»”, îi explică un al treilea șofer de taxi. Contrar percepțiilor noastre, și noi trebuie să fim civilizați atunci când urcăm în mașină.
Uber vs taxi clasic: Ce îi nemulțumește pe șoferii din taximetria alternativă
Și aici, precum în cazul de mai sus, lumea pleacă deseori cu idei preconcepute. Poate sunteți tentați să credeți că adepții Uber și Taxify sunt mult mai civilizați, iar nemulțumirile sunt ca și inexistente. Nici vorbă!
Iată un top al nemulțumirilor șoferilor Uber, serviciul majoritar al taximetriei alternative:
- Stabilirea greșită a punctului de preluare în aplicație, deși aplicația permite mutarea pinului cu exactitate.
- Trântitul ușilor.
- Pasagerii nu folosesc portiera de pe partea lor fie când urcă, fie când coboară, murdărind astfel mocheta de la mijloc.
- Atitudine lipsită de respect față de șoferul partener.
- Întârziatul mai mult de trei-patru minute, mai ales atunci când adresa este pe o stradă unde nu se poate staționa sau unde locurile de parcare sunt limitate.
Concluzii
Toate discuțiile despre șoferi cu mai mult bun simț, care au mașina mai curată, toate duc într-un punct comun. Oare noi, ca pasageri, suntem rezonabili? Precum în cazul șoferilor, nici aici nu trebuie să generalizăm. Există oameni și oameni, da. Dar haideți ca data viitoare să avem mai multă grijă și să spunem ”Bună ziua”, indiferent dacă ne suim în într-o mașină de taxi, Uber, sau Taxify. Asta dacă și noi, la rândul nostru, vrem să fim tratați într-un mod corect și civilizat.