Cine vine cu idei de videoclipuri pentru Poliția Română are un gând bun, dar aduce alte câteva idei ciudate în ecuație și treaba devine mai mult amuzantă decât serioasă.
[related]
Am primit azi un videoclip pe Messenger și am văzut în preview că aparține Poliției Române (de pe pagina de Facebook), așa că am dat click-ul magic și am ajuns la campania „Alege cui dai accept!”, pentru care va trebui să ai răbdare vreo 10 minute pentru a trece prin tot videoclipul. Reticent la început, am descoperit, totuși, că Facebook oferă de acum și videoclipuri full HD, așa că am dat o încercare videoclipului și am răbdat 10 minute să aflu despre ce e vorba. Distractiv pe alocuri, frustrant prin alte locuri, videoclipul e o idee bună implementată aiurea.
Poliția Română a uitat să ne informeze că videoclipul face parte dintr-o campanie a Europol și că videoclipul a fost montat de către această instituție, având în vedere că același videoclip se găsește pe canalul lor de YouTube în vreo 40 de variante diferite, adaptate pentru diverse limbi europene, între care și româna. Doar că cei de la Europol au o viziune simplistă și poate, pe alocuri, hollywoodiană cu privire la modul în care se desfășoară lucrurile.
Personajele din videoclip sunt remarcabile. Nu-mi amintesc să fi întâlnit oameni care scriu cu diacritice, dar care îți trântesc ocazional un ”nu shtiu”, un ”k” sau un ”q”. Aveam impresia că astfel de exprimări, folosite în mod neironic, au murit odată cu Yahoo Messenger. Europol îmi arată că m-am înșelat, având în vedere că băieții cică agață pe internet cu asemenea cuvinte, care în ziua de azi nu-ți mai aduc savarină decât dacă îți cumperi una de la cofetărie.
Nu neg, șantajul sexual și extorcarea de bani prin astfel de metode sunt reale, dar putea fi împachetată mai simplu și mai realist. Mă uit la videoclip și văd un grup de câțiva indivizi la locul de muncă, fiecare la biroul său, fiecare tastând de zor o nouă poveste de dragoste de tipul ”ești specială pt mine”. În spatele lor, avem șeful de tură sau capul operațiunii, un bărbos de vârsta a doua, cu ceas de aur la mână, care bate prietenește pe umăr unul din angajații care prostește tineri pe internet. Așa să funcționeze lucrurile? Avem de-a face cu grupări infracționale mari care depun câteva ore sau zile de efort până să tragă 100 de euro de la victime?
Hai să coborâm cu picioarele pe pământ și să portretizăm mai bine astfel de indivizi dubioși care nu mai fac nefăcute pe stradă, ci pe internet. Că e mai sigur să te ascunzi în spatele unui profil fals de Facebook decât să dai în cap la oameni pe stradă.
Mă bucur că cei de la Europol vor să fie inclusivi și au adăugat în poveste și un băiat care ajunge să fie șantajat, după ce și-o plimbă prin fața webcam-ului. Puțin trist pentru el, deși ar fi mai ușor de acceptat pentru un băiat să nu plătească și să apară videoclipul cu el pe internet, asta dacă a avut inspirație înainte și a avut cu ce în timpul clipului. Dacă nu, scoate banii!
Cât despre fete, pentru ele e mai nasol din cauză că nu li s-au cerut bani. Lucrurile merg în direcția evidentă: după o poză semi-compromițătoare, fetei i se cere una fără sutien. Dacă ai un picior în groapă, de ce preferi să bagi și al doilea picior alături? Iar după ce le-ai băgat pe ambele, de ce mai tragi niște pământ peste tine, ca să fii sigură de situația în care te-ai băgat?
[related]
Poliția Română ar ieși mai câștigată dacă și-ar realiza propriile videoclipuri de acest fel, mai scurte, care să prezinte individual povestea lui, care are de scos câteva sute de euro din buzunar, dar și povestea ei, care ajunge să se întâlnească cu un pedofil, doar pentru că a preferat să trimită mai multe poze. Dacă îmi răpești două minute din zi cu un astfel de clip, scurt și la obiect, s-ar putea să mă impresionezi. Dacă mi-ai răpit douăzeci de minute (pentru că n-a fost de-ajuns o vizionare) pentru povești intercalate și greu de urmărit, am să fac păreristică pe marginea punerii în practică a teoriei.
Pe scurt: băieți, aveți grijă cui arătați pe internet că sunteți mari și tari, s-ar putea să vă facă de bani ca să nu afle prietenii cât de mari și tari sunteți. Fetelor, voi aveți mai multă grijă pe internet, pentru că aveți mai multe de arătat și totodată, mai multe de pierdut dacă arătați ce nu trebuie, cui nu trebuie. Fiți responsabili, iar asta nu înseamnă neapărat să nu send nudes, ci să aveți grijă cui le trimiteți. Dacă e match-ul de azi-dimineață de pe Tinder, poate e cam devreme.