13 oct. 2017 | 12:21

Orange a făcut în România orașul viitorului la care București doar visează

VIDEO ACTUALITATE

Orange a investit într-un oraș din România să-l ducă în secolul 21. Acum, primele rezultate se văd și am fost o zi în Alba Iulia să descopăr cum arată viitorul digitalizării.

[related]

Asta a fost prima mea deplasare în interes de serviciu. Am plecat de acasă cu gândul că o să merg, o să aud niște oameni care explică lucruri și vorbesc cu mândrie de reușitele lor, că nu mai e nimeni ca ei, apoi ziua se încheie. Invitația era din partea Orange și planul era simplu: să ne arată nouă, invitaților, proiectul pilot pentru Alba Iulia. Nu știam exact ce presupune asta. Am văzut ideea de oraș inteligent, cu suportul Orange, după câțiva ani de stat în București. Ei bine, am înțeles cum va arăta viitorul.

Orange a făcut din Alba Iulia un oraș de tranziție

La Alba Iulia, în ultimii ani, la bugetul local s-au strâns peste 200 de milioane de euro, fonduri europene, pe care primăria nu i-a trecut doar pe foaie în bugetul alocat reabilitării, construirea de noi locuri sau monumente sau întreținerea celor vechi din tot orașul. O parte din ei au fost investiție în „monitorizarea“ orașului pentru a-l face mai eficient. Orașul este denumit de cetățeni și „cealaltă capitală“, dar acum are toate șansele să fie prima la digitalizare.

Suportul Orange, prin servicii și expertiză în demararea proiectelor de „deșteptare“ a orașului, au făcut din acesta unul de tranziție: în aceeași oală a fost pus trecutul, cu istoria de pe vremea lui Decebal și Traian, dar și viitorul, unde tehnologia îți sare în ochi.

Acum, în octombrie, Orange a finalizat prima etapă a proiectului-pilot de la Alba Iulia și se îndreaptă spre faza de implementare a soluțiilor. Pe 10 octombrie, a fost sărbătorit atât primul an de colaborare, cât și primele rezultate.

Pe scurt, și ce ar trebui să știi, e că proiectul pune baza societății în care locuitorii vor interacționa cu orașul lor prin tehnologie. Recunosc, proiectul mi se pare a fi de departe cel mai inspirat proiect pe care le-am văzut sau de care am auzit. De ce? E foarte simplu: între oraș și cetățeni se produce un fel de simbioză în care și orașul învață de la locuitori și turiști și nu doar cei din urmă au de învățat din el. Încă o odată, mi s-a confirmat că tehnologia, sub toate formele ei, dacă este folosită cu cap, aduce mai aproape trecutul de viitor, implicit oamenii de origine.

Ce face ca Alba Iulia să fie oraș inteligent, cum zice Orange

Un oraș inteligent e despre eficiență și interacțiune. Astfel, consumul energetic a fost eficientizat, autobuzele sunt mai primitoare cu călătorii (au WiFi, în primul rând), monitorizează aerul, sunt proiecte pentru digitalizarea educației și au fost dezvoltate aplicații de interacțiune cu instituțiile publice.

Până la toate acestea, tehnologizarea interacțiunii cu turiști a fost un pas important pentru Orange și Alba Iulia. Aplicația dedicată se numește e-alba iulia și este un fel de ghid digital. Când mergi într-un loc în care istoria e la ea acasă, iar tu ai cam dormit la orele de istorie, ai nevoie de un ghid, care să-ți spună povestea obiectivelor, dar și locul în care le găsești. Ei bine, este o platformă care îți devine prieten pe durata în care te afli în vizită prin Alba Iulia, pe care o poți descărca din Play Store sau App Store.

În ceea ce privește monitorizarea consumului de energie electrică, administrația locală controlează intensitatea luminii de la stâlpii publici. Până acum, doar 100 de stâlpi au fost monitorizați, însă urmează ca proiectul să se extindă. Dintre toate însă cea mai bună aplicație de care am avea nevoie în orașe din România este cea destinată interacțiunii cu autorități.

În Alba Iulia, prin digitalizarea susținută de Orange, poți să vorbești cu autoritățile, fără programare sau ore de așteptare în fața biroului, când vrei să semnalezi o nemulțumire. Platforma destinată locuitorilor și problemelor lor a eficientizat comunicarea între locuitori și autorități. Astfel, în cazul în care dai peste o gropă în mijlocul trotuarului, nu trebuie decât să-i faci o poză, să o încarci pe platformă și să o trimiți mai departe, ca departamentul care este delegat să rezolve problema să fie înștiințat. Tu, ca cetățean, poți urmări în timp real cum merg lucrările, în ce stadiu se află, sau, mă rog, dacă cineva te-a băgat în seamă sau nu.

Educația n-ar trebui uitată și aici este un proiect care, până acum, a fost implementat în diverse forme de diverse companii private. Două dintre liceele orașului au implementat varianta de catalog electronic.

Am vizitat Colegiul Național „Horia, Cloșca și Crișan“, unde am vorbit cu profesori, părinți și elevi despre noua variantă de catalog. Catalogul digital permite monitorizarea (mult mai simplă a) absenteismul, situația notelor unei clase sau unui elev în parte, rata de promovare a clasei sau vocația unui elev, ținând cont de notele lui, pe parcursul celor patru ani de studiu. Părinții primesc în timp real situația copilului lui, atât note cât și absențe, astfel, comunicarea părinte-copil-școală este mult mai eficientă.  Deși ai crede că elevii nu sunt de acord cu această metodă, ai fi surprins să auzi că n-au nicio problemă cu ea. Mă rog, poate au spus-o doar pentru că erau și profii de față, dar păreau destul de sinceri.

Ce infrastructură susține Orange în Alba Iulia

Platforma creată beneficiază de infrastructura deschisă Orange, rețele 4G, bazată pe fibră optică, IoT LoRa WAN, WiFi, Bluetooth, dar și de aplicațiile și expertiza Orange. Luate pe rând ar părea că nu au făcut mare lucru și, e drept, aceste implementări și decizii luate cu ajutorul Orange se regăsesc în alte orașe din Europa.

Mai mult, nici nu poți spune că au inovat în vreun fel proiectele dedicate orașelor inteligente, care, apropo, până acum erau văzute ca niște creații extraterestre, deși ceea ce implică sunt ceea ce ar fi trebuit să existe deja în multe orașe ale României, în secolul 21. Este vorba însă de-a familiariza, implementa și a populariza ideea. Da, „oraș inteligent“, așa cum e acum, e departe de mașini zburătoare și senzori la orice colț. Ce aș vrea să reții e că, în primul rând, este vorba de eficientizare. 

Spuneam că între oraș și oameni se produce un fel de simbioză și am văzut cel mai bine asta în aplicația pentru turism. În cazul în care ai de adus completări celor citite, poți să le treci, ca alții să se bucure de ele. Aplicația poate fi numită un manual de istorie în format digital, cu multe poze. Asta nu este cea care are impact asupra vieții locuitorilor, dar poate aduce mai mulți turiști și, firesc, mai mulți bani la buget. 

Conceptul Smart City al Orange și derulat în Alba Iulia vine ca răspuns la inițiativa Ministerului Comunicațiilor și pentru Societatea Informațională (MCSI) și a avut în vedere Agenda Digitală pentru România 2020. Costurile de dezvoltare și implementare ale soluțiilor smart city pentru proiectul pilot sunt acoperite integral de Orange și partenerii săi, printre care Civic Alert, Magnasci (uRadMonitor), Tech Lounge, FullscreenDigital, Gebs (Zoniz), Flashnet. Liudmila Climoc, director executiv Orange, nu a vrut să comunice o sumă exactă, pentru implementare, dar a spus că un milion de euro e puțin. 

Am comparat Alba Iulia cu București și poate nu e bine. Unul e mic, altul e mare și capitală. Probabil că vei zice asta, vei găsi o scuză Capitalei, dar nu e vorba de scuză și nu e vorba de-o implementare holistică. Poți vedea Alba Iulia ca pe-un program pilot, care, dacă merge, va merge și în alte zone. Este, totodată, o descentralizare: nu trebuie să se facă totul de la Capitală pentru a însemna ceva.