Mașinile autonome sunt un alt domeniu care trece din sfera SF-ului și devine o realitate de care ne vom bucura mult mai devreme decât ne-am fi imaginat.
O bună parte dintre domeniile de interes când vine vorba de tehnologiile care se dezvoltă accelerat în prezent au rădăcini în trecut, mai ales în ultimul secol. Și mașinile autonome au ”strămoși” în această perioadă, primele încercări de automatizare având loc în perioada anilor 1920. Au mai trecut, însă, alți 30 de ani până când primele prototipuri viabile să fie create, iar de atunci tehnologia a rămas în centrul atenției.
Automobilul care te va duce la lucru în timp ce îți citești ziarul, chiar pe scaunul șoferului, nu mai este doar viitorul din filmele de Hollywood sau din desene animate, ci este viitorul pe care îl vom experimenta chiar în următorii ani. Asistăm la progrese din ce în ce mai rapide când vine vorba de tehnologiile de automatizare și de autonomizare, astfel că mașinile inteligente, care conduc mult mai eficient decât oamenii, vor deveni o normă.
Mașinile autonome sunt deja pe străzi, iar trei mari jucători investesc masiv în a face aceste automobile o realitate accesibilă. Vorbim despre Google, Tesla și Uber, care au deja astfel de mașini pe străzile din SUA. Google se concentrează pe zone suburbane și vehiculele sale merg la viteze mici, conducându-se automat aproximativ 80% din timp. Uber are două persoane în mașinile pe care le testează, una dintre ele fiind pregătită întotdeauna să preia controlul. Compania lui Elon Musk, în schimb, are ambiții mai mari, iar automobilele Tesla sunt capabile de autonomie atât pe autostrăzi, cât și pe drumurile de oraș. Și în acest caz, însă, există un șofer-pasager pe locul din stânga, vigilent și pregătit să preia controlul oricând este nevoie.
Mașinile care se conduc singure folosesc o serie de tehnologii care lucrează împreună pentru a transmite către ”creierul” automobilelor toate informațiile necesare pentru drum. Nu e loc de întârzieri când vine vorba de o mașină care poate circula cu viteze de peste 100km/h, astfel că toate informațiile trebuie să ajungă instantaneu la unitatea centrală de procesoare. Mașinile din trafic, fie că sunt în față, în spate, în lateral, pe contrasens sau în intersecții, trebuie analizate în fiecare clipă, astfel încât automobilul autonom în care te afli să poată lua decizii în funcție de acestea. Starea drumului, eventualele obstacole, semnele de circulație, marcajele de pe asfalt și orice alt element care apare în câmpul vizual al mașinii trebuie luat în calcul.
Asemenea de lucruri sunt deja posibile, automobilele folosind deja rețele neurale pentru a putea organiza și analiza eficient toate datele, astfel încât să răspundă instantaneu la orice este nevoie. Dacă asta pare impresionant, atunci cu siguranță vom avea parte de o revoluție a mașinilor autonome atunci când 5G va intra pe piață. Deja se vorbește intens despre faptul că noul standard va revoluționa întreaga lume, din punct de vedere tehnologic, iar propovăduitorii acestei teorii nu sunt deloc departe de adevăr. Saltul informațional va fi unul imens, iar rețelele vor suporta cantități enorme de transfer de date.
Cu ajutorul tehnologiei 5G, mașinile autonome vor avea posibilitatea de a comunica în rețea, unele cu altele, astfel încât traficul va deveni mult mai organizat și mai fluent. Mașinile autonome nu încetinesc din curiozitatea de a vedea ce se întâmplă pe sensul opus și nici nu le „moare” motorul când pleacă de la semafor. O rețea de mașini autonome, de tip V2V (vehicle-to-vehicle), este o soluție ideală pentru descongestionarea traficului, dar și pentru sporirea siguranței pe șosele. Până acum, automobilele autonome testate de giganții tehnologiei au înregistrat un număr extrem de redus de accidente, raportat la milioanele de kilometri parcurși.
Mașinile autonome se vor înțelege foarte bine cu realitatea virtuală, mai ales când tot ce va trebui să faci atunci când te urci la volan va fi să alegi destinația. Odată făcut acest pas, mașina își va urma drumul până la destinație, fără a mai avea nevoie de atenția ta. Astfel, drumul către serviciu nu va mai fi o ocazie de enervare, ci vei avea posibilitatea de a asculta știrile zilei, de a vedea un episod dintr-un serial sau chiar de a te juca. Parbrizul mașinii poate deveni, cu ajutorul realității virtuale sau augmentate, un hub interactiv care să-ți deservească toate nevoile digitale, astfel încât tu să poți fi mai productiv sau să te destinzi înainte sau după o zi de lucru.
Firește, e posibil ca, pentru cei care au plăcerea condusului, o mașină autonomă să nu fie tocmai ceea ce-și doresc în garaj. Totuși, până la adoptarea universală a unui asemenea sistem, vor mai trece, probabil, câteva decenii, timp în care mașinile autonome de astăzi vor evolua în continuare și ne vor transforma încă un aspect al vieții.
Nu trebuie să ignorăm pericolele reprezentate de mașinile conectate la rețele de internet, predispuse la eventuale atacuri ale hackerilor. Există și pericole reprezentate chiar de alți participanți la trafic, aceștia nevăzând cu ochi buni noile automobile. Pe de-o parte, putem miza pe securitatea tot mai sporită a dispozitivelor create pentru a preveni accesări nedorite în sisteme. Pe de altă parte, ar fi bine să ne concentrăm pe educația șoferilor, care nu trebuie să vadă mașinile care se conduc singure ca pe o amenințare. Cert este că viitorul sună bine și că nu vom mai avea foarte mult de așteptat până ce vom putea lua mâinile de pe volan oricând simțim nevoia.