Uneori, atunci când mergem într-un restaurant sau în alt local, avem de-a face cu mici probleme care ne pot afecta starea de spirit. E prea aglomerat și nu vine ospătarul, după ce a venit o dată nu știi unde să-l mai găsești a doua oară, câteodată se întâmplă să apară ceva în plus pe nota de plată, iar la final de seară, matematica din spatele împărțirii notei de plată este o adevărată provocare.
[related]
Am trecut prin astfel de scenarii și sunt sigur că și voi ați avut de-a face măcar cu una din aceste probleme. Tocmai de aceea am fost foarte plăcut surprins să descopăr că o aplicație are de gând să ne scape de toate durerile de cap, ba chiar să ne ofere și posibilitatea de a beneficia de mici promoții pe care localurile preferate ni le pregătesc. Cât de simplu este? Intri în local, instalezi aplicația, faci comanda, te bucuri de ce ai comandat, iar la final plătești simplu și rapid. Nu trebuie să mai faci semne ospătarului, nu te mai frustrezi pentru că ai așteptat X minute, iar localul învață cine sunt clienții fideli.
Vorbim despre FastOrder aici, aplicația gîndită de Lucian Cramba, Alexandru Coman și Bogdan Herea. Pentru că ne-a făcut curioși, am avut plăcerea de a discuta cu Lucian și cu Alexandru despre aplicație, despre ce a stat la baza acesteia, dar și despre planurile pe care le au pentru viitor.
Pentru a înțelege de unde a pornit ideea FastOrder, Lucian ne plasează în timp și spațiu, unde ”acum vreo 6 ani, având o cafenea în Alba Iulia, am realizat că ospătarii mei nu pot să facă față în timpul orelor aglomerate și atunci am început să cercetez piața, să văd dacă ar fi o soluție software care să-i ajute în acest sens. Am descoperit că nu există o astfel de soluție și ne-am gândit la o metodă mai eficientă de a interacționa cu clienții și de a introduce o unealtă nouă în această zonă.” Numele viitoarei aplicații a apărut încă de atunci, completează Lucian.
Datorită tehnologiei dezvoltate încă insuficient atunci când a apărut ideea, acesta nu s-a materializat pentru alți 4 ani de zile, urmând să fie concretizată atunci când Lucian l-a întâlnit pe Alexandru: ”după ce l-am cunoscut pe Alex, a durat aproximativ 5 zile până ce am creat un prototip al aplicației, prin care am dorit doar să validăm piața, dorind să descoperim dacă există oameni ce ar folosi o astfel de tehnologie și dacă ar fi și restaurante interesate de ea.” N-a trecut mult timp până ca aceștia să realizeze că piața are nevoie de așa ceva, așa că au mers mai departe: ”după ce am realizat că cererea există, ne-am axat pe înțelegerea provocărilor pe care le întâmpină un ospătar, pentru a-i putea ajuta”, spune Lucian.
Prezența lor este deja una semnificativă și a depășit granițele țării, fiind un motiv de mândrie pentru Alex și Lucian: ”momentan avem 80 de locații în România, două în SUA (Manhattan), iar Alex se va deplasa sâmbătă (28 ianuarie) în Dubai pentru a discuta cu un partener ce deține un incubator de start-up-uri. Acesta ne va ajuta să intrăm pe piața din Emiratele Arabe Unite, dar și din Africa de Nord”, îmi spune Lucian.
Firește, când am auzit de faptul că FastOrder a ajuns dincolo de Atlantic, am vrut să aflu mai multe despre cum au ajuns tocmai în State, iar Lucian mi-a istorisit, pe scurt, parcursul lor până acolo: ”După o emisiune pe care am avut-o la televizor și la radio, actualul partener din SUA, Nick Brebenel, a cercetat produsul nostru, iar în aproximativ două săptămâni am primit un email prin care se arăta interesat de a duce soluția noastră în State. Am discutat aproximativ o lună, iar primele contracte le-am semnat la începutul anului.”
Am testat aplicația pe telefon și am înțeles cum funcționează din perspectiva clientului ce trece pragul unui local, dar nu aveam idee despre cum trebuie să procedeze deținătorii unei astfel de locații pentru a le oferi clienților facilitățile gândite de FastOrder: ”Aplicația este gândită astfel încât localurile să aibă posibilitatea de a se înscrie singure, putând să-și creeze un cont pe site-ul nostru. Aceștia trebuie să uploadeze meniul și apoi noi luăm legătura cu ei. Procesul este gândit cât mai simplu, noi oferindu-le ulterior training-uri și videoclipuri explicative”, mi-a explicat Lucian.
Când vine vorba de proiecte noi, îmi imaginez că este greu să convingi oamenii că aplicația ta merită folosită, până ce popularitatea acesteia crește, iar cererile vin de la sine. Tocmai de aceea am vrut să aflu dacă Alex și Lucian au trecut de faza în care ei merg la potențialii clienți, iar Lucian m-a lămurit: ”Da, e chiar interesantă situația, pentru că foarte multă lume vine înspre noi și, descoperind că serviciile noastre aduc un plus de valoare locului pe care îl administrează, recomandă și altor localuri să se înscrie în platforma noastră.”
Alex mi-a vorbit puțin și despre integrarea Facebook. Atunci când m-am logat cu propriul cont de Facebook, am descoperit că sunt ”Bronze member”, iar asta m-a făcut curios cu privire la ce reprezintă un asemenea statut, iar Alex mi-a vorbit despre această integrare: ”Am dorit să ajutăm și utilizatorii care folosesc aplicația, aceștia ajungând să aibă beneficii. Astfel, pe lângă facilitarea comenzilor, localurile pot să învețe preferințele tale și poți să obții și un statut superior, obținând beneficii precum vouchere.”
Lucian a dorit să detalieze puțin beneficiile pe care le poți primi, în calitate de client, iar lucrurile sună foarte bine: ”Practic, se creează un canal de comunicare directă între restaurant și client. Localul poate să trimită oferte și promoții utilizatorilor care le-au trecut deja pragul o dată. Pot fi oferite cupoane cu reduceri, oferte speciale sau alte beneficii, deoarece fiecare local are libertatea de a-și implementa propria strategie de vânzări.”
Pentru că și plata la finalul consumației le dă oamenilor dureri de cap, FastOrder vine cu soluții cât mai eficiente. ”Deja lucrăm la implementarea unei modalități de plată cu cardul, iar odată cu aceasta vom introduce și opțiunea de ”split bill”, astfel că utilizatorii nu vor mai pierde timp la masă pentru socoteli”, arată Lucian.
Lucrurile se mișcă repede în ceea ce privește popularitatea aplicației, iar asta îmi confirmă și Lucian, vizavi de target-ul pe care îl au pentru acest an: ”Este greu să estimăm asta acum, pentru că lucrurile se întâmplă foarte repede în jurul nostru. Obiectivul nostru este să ajungem la 100 de locații până la sfârșitul anului.” De asemenea, Alex îmi confirmă ideea, conform cărora s-ar putea să meargă mult mai bine decât se așteptau: ”Având în vedere că încheiem tot mai multe parteneriate pe partea de vânzări, s-ar putea să ajungem la un umăr mult mai mare decât ne-am propus.”
Viitorul nu este reprezentat doar de anul 2017, iar cei doi sunt conștienți de asta. ”Vrem să ne consolidăm pozițiile pe piețele din SUA și din EAU”, îmi arată Lucian, în timp ce Alex continuă: ”vrem să intrăm și pe piețele din Europa și să învățăm din culturile fiecărei locații, pentru a modela cât mai bine aplicația pentru fiecare cultură în parte. Vom oferi, de asemenea, și suport pentru cât mai multe limbi, pe măsură ce ajungem în cât mai multe țări.”
Datele tale de pe Facebook vor fi în siguranță atunci când decizi să te loghezi cu contul în aplicație, iar asta îmi confirmă Alex: ”Nu există absolut niciun risc, avem acces doar la datele publice ale contului și nici localul nu poate obține alte date decât acestea.”
Cei doi mi-au prezentat și o funcție inedită a aplicației, prin care se deschide posibilitatea interacțiunii dintre clienții ce se află într-un local, în același timp: ”Am testat deja niște variante beta ale funcției și o vom lansa cât mai curând. Pur și simplu, vei putea să vezi userii ”available” din local, în momentul în care ai intrat și poți interacționa cu ei, live. De asemenea, și localul poate să interacționeze cu utilizatorii ce se află acolo, tot în timp real. Alex: dacă cineva nu vrea să fie deranjat, poate bifa că este offline și nu va apărea în lista celorlalți clienți.”, spune Lucian.
Review-urile sunt importante atunci când mergi într-un loc nou, mai ales în prezent, când ai atâtea locuri în care poți găsi informații despre ceea ce te interesează. Cei doi sunt conștienți de asta, dar până la posibilitatea de review-uri pentru localuri, aceștia vor să facă un pas inițial, destul de important: ”În plan apropiat, ne gândim să implementăm o modalitate prin care utilizatorii să poată da review-uri ospătarilor„, spune Lucian. De asemenea, Alex accentuează faptul că ospătarul este în centrul atenției acestei aplicații, chiar dacă inițial nu pare foarte evident: ”Ospătarul este vedeta aplicației, el având mai mult timp să interacționeze cu tine, să vadă cine ești, nu trebuie să mai fie atent să memoreze comenzile, nu mai este solicitat din foarte multe direcții concomitent; e o validare foarte pertinentă pentru ospătari, având în vedere că primesc ratinguri chiar de la clienții lor.”
Există flexibilitate în ceea ce privește implementarea de către local a soluției FastOrder, Alex spunând că ”se poate instala aplicația pe fiecare telefon al ospătarilor, sau se poate folosi o singură tabletă la bar, unde vor veni toate comenzile.” Lucian propune și o soluție out-of-the-box, dar care s-ar putea dovedi cel puțin la fel de utilă precum cele deja posibile: ”momentan facem experimente cu un chat bot pe care ospătarii l-ar putea integra în Messenger și prin care ar putea primi direct comenzi, pentru o integrare cât mai naturală.”
Am fost curios să aflu dacă oamenii ce ajung într-un local unde FastOrder este implementat au habar de aplicație, pentru că am avut impresia că aceștia ar putea să treacă cu vederea un simplu QR pe care l-ar observa, iar Alexandru m-a lămurit: ”Am observat că clienții sunt, de obicei, ignoranți cu privire la ce se găsește pe masă, dar am motivat chelnerii să prezinte aplicația atunci când ajung la masă și astfel se creează awareness despre aceasta. Odată ce un client știe despre ce e vorba, este receptiv și folosește aplicația și la următoarea vizită.”
În încheiere, am abordat și un scenariu ceva mai futurist în ceea ce privește implementarea aplicației în cadrul unor localuri, iar Lucian îmi spune că ”una dintre temele discuției din Dubai va fi și dacă vom implementa softul nostru direct în cadrul unor mese speciale, cu ecrane touchscreen, pe care clientul de acolo le are integrate în cadrul unui restaurant.” Alex îmi prezintă totuși și reversul medaliei: ”există totuși și un dezavantaj pentru o asemenea metodă, deoarece aplicația nu ar putea să învețe care sunt preferințele tale, dar și costul de implementare pentru local ar fi extrem de mare, fiind mult mai ușor de folosit aplicația prin intermediul telefoanelor.”
În încheiere, pot să spun că am rămas cu o părere bună cu privire la aplicația FastOrder și sunt tare curios să o văd în cât mai multe locuri din țară. Facilitățile oferite sunt deja destul de utile și nu văd nimic rău în a-i scuti pe ospătari de dureri de cap, dar și pe clienți. Dacă vedeți vreun QR către FastOrder într-un local pe care îl veți vizita, nu strică o încercare.