14 nov. 2017 | 17:30

Cea mai mare rețea de calculatoare de care nu cred că ai auzit vreodată

FEATURE
Cea mai mare rețea de calculatoare de care nu cred că ai auzit vreodată

Secolul XXI a adus o piață saturată în ceea ce privește calculatoarele și inovațiile cu care sunt înzestrate, însă secolul XX abia își dădea seama cum pot fi folosite.

Cu aproximativ 60 de ani în urmă, în universitățile modeste din Urbana și Champaign, Illinois, un sistem informatic educațional, construit cu fonduri federale, și-a făcut primii pași formativi spre existență. Acest sistem informatic a luat mai bine de un deceniu să fie pus pe picioare, însă pe cât de greu a fost creat, pe atât de ușor a fost uitat.

În orice caz, atunci când PLATO (logica programată pentru operațiuni de predare automată) a prins viață, mii de elevi și studenți au început să-l folosească pentru programarea numeroaselor jocuri sau aplicații de chat. PLATO a fost primul sistem de învățare asistat de calculator, cu utilizare pe scară largă.

Tehnologia, lansată în 1972, devenise o platformă de calcul în rețea, bazată pe un amestec de mainframe, terminale, linii telefonice și instrumente personalizate de programare. Cu siguranță, PLATO a inspirat ceea ce a urmat în domeniul tehnologiei și computerelor. În orice caz, mai multe platforme ca Reddit, Twitter sau AOL sunt inspirate de PLATO, chiar dacă creatorii lor știu asta sau nu. În plus, și această platformă a generat câteva exemple de cultură digitală, ca emoticoane sau Story-uri.

Cum a fost pus pe picioare PLATO

Brian Dear, utilizator PLATO de la Universitatea din Delaware, a petrecut aproape două decenii strângând toate resturile de informații disponibile despre sistem pentru noua sa carte, The Friendly Orange GlowDraga a luat sute de interviuri pentru cartea sa și a remarcat că procesul de dezvoltare, condus de inginerul Donald Bitzer, era necesar și asta pentru că nu aveau avantaje moderne, ca software-ul open-source sau cloud computing.

Ceea ce aveau ei era o idee transpusă într-un computer complex, care, ulterior, a fost transformat într-un mainframe. „Nu a existat niciun software. Nu au existat terminale. Nu exista practic nici un hardware. Ei trebuiau să inventeze literalmente totul de la zero „, spune Dear. Design-ul afișajului, care a pus puncte individuale pe ecran în loc de caractere stocate, a ajutat la depășirea costului prohibitiv ridicat al RAM-ului în acel moment, ceea ce ar fi împins costul utilizării unui monitor tradițional. O altă inovație-cheie a sistemului a fost „călătorie rapidă rapidă”, abilitatea de a afișa instantaneu informații din rețea pe ecran.

Aceste inovații, printre altele, au permis profesorilor să creeze instrumente de predare grafică interactive, mai ales că limbile Plato au devenit mai avansate. Elevii au dezvoltat primele jocuri bazate pe spațiu, software de forum și o știre online, care combina povestiri din publicațiile tipărite.

În cele din urmă, jocurile au dat naștere celor mai vechi programe de chat, ca  Talkomatic, care au contribuit la influențarea platformei PLATO în ansamblu. Aceste inovații s-au produs în ciuda faptului că nu există un motiv de profit care să conducă la crearea de noi aplicații. A fost totul pentru statutul social și pentru învățarea personală.