27 sept. 2016 | 10:22

Încă o dovadă că ar putea exista extratereștri: NASA a confirmat existența vaporilor de apă pe Europa

Telescopul Hubble al NASA a confirmat o teorie vehiculată din 2012: la suprafața Europei, unul dintre sateliții planetei Jupiter, există vapori de apă, ceea ce crește șansele existenței formelor de viață extraterestră.

Anunțul a fost făcut în cadrul conferinței NASA, organizată ieri, pe 26 septembrie, iar studiul a fost condus de William Sparks de la Space Telescope Science Institute (STScI).”Oceanul Europei este considerat unul dintre cele mai promițătoare locuri care ar putea adăposti viață din sistemul solar”, potrivit lui Geoff Yoder, administrator al Directoratului Științific al Misiunilor NASA de la Washington. „Acești nori de vapori, dacă există într-adevăr, ar putea să ne ofere o altă modalitate de a aduna mostre din subsolul Europei”, a adăugat el.

Astfel, Europa este al doilea satelit din Sistemul Solar despre care se știe că are nori din vapori de apă. În 2005, sonda Cassini, aparținând NASA, a detectat jeturi de vapori de apă și praf care erupeau de la suprafața lui Enceladus, unul dintre sateliții celeilalte planete gazoase gigantice din Sistemul Solar, Saturn.

Descoperirea vaporilor de apă în cazul Europei urmează să fie reconfirmată de telescopul spațial James Webb, urmașul lui Hubble, care va fi lansat de NASA în 2018. De asemenea, NASA are în vedere trimiterea unei sonde pe orbita Europei în căutarea acestor nori și a mecanismului care îi generează.

Europa este considerat de mult timp unul dintre sateliții cu cel mai mare potențial de găzduire a vieții extraterestre. Are un diametru de 3.100 de kilometri și adăpostește un vast ocean de apă sub calota de gheață care îi acoperă suprafața. Unii oameni de știință sunt de părere că acest ocean coboară până în punctul în care intră în contact cu mantaua telurică a satelitului, făcând posibile numeroase tipuri de reacții chimice.

Existența acestor vapori de apă care erup de la suprafața Europei sub formă de gheizere indică faptul că acest satelit dispune, în afară de apă și de energia necesară pentru producerea unor reacții chimice complexe care pot asigura existența unor ecosisteme extraterestre similare celor din jurul hornurilor vulcanice de la mari adâncimi, din oceanul terestru, potrivit Agerpres. Telescopul Hubble a detectat în 2012 ceva asemănător unor nori din vapori de apă, care se extindeau până la 200 de kilometri în spațiu, dinspre polul sud al Europei.