Aceasta mașină Ford se conduce singură în beznă totală
Când am vorbit prima oară de mașini autonome, ne-am dorit ca acestea să simuleze prezența unui șofer uman la volan, dar Ford a dus acest concept la un nivel complet diferite.
Printr-o combinație foarte elaborată de senzori, tehnologie avansată și inteligență artificială, cei de la Ford au demonstrat în urmă cu câteva zile o mașină care se poate descurca singură pe beznă totală, fără nici un fel de intervenție din partea unei persoane. Prin acest experiment, compania americană și-a propus să demonstreze și a reușit, că ideea de mașină autonomă trebuie să depășească cu mult abilitățile unui om. În plus, scopul a fost să arate că este cu mult în fața concurenței, deși nu știm exact când vom vedea această tehnologie într-o mașină disponibilă pe piață.
Totul s-a petrecut zilele trecute la Arizona Proving Ground, pista de test a Ford din Statele Unite. Pentru ca lucrurile să meargă lin, tehnologia folosită a fost Lidar. Un nume nu foarte sugestiv, care combină sub aceeași umbrelă lasere cu abilități de cartografiere 3D și măsurare de distanță. Într-un fel sau altul, Lidar este radarul pe care l-ați văzut ani de zile în filme, cu mențiunea că în loc de unde magnetice, acesta folosește lasere pentru a ști exact ce are în împrejurimi.
,,Mulțumită Lidar, mașinile de test nu depind de lumina soarelui și nici de camere care să detecteze vopseaua aferentă liniilor albe de pe marginea drumului.” Jim Bride, directorul tehnic al Ford pentru mașini autonome a fost foarte încântat de rata de succes a proiectului. ,,Lidar permite mașinilor autonome să se deplaseze cu aceeași ușurință pe timp de noapte, precum în timpul zilei.” Dintr-un punct de vedere, experiența a fost suprarealistă. ,,În mașină, o puteam simți cum se mișcă, dar când m-am uitat pe geam, vedeam doar întuneric.” Wayne Williama, unul dintre cercetătorii din spatele proiectului, care se afla în mașină în momentul testului, simțindu-se cel puțin ciudat.
Concluzia experimentului a fost una singură, în viitor, un șofer va fi în continuare limitat de ochii și urechile sale atunci când se află la volan. Pe de altă parte, o mașină autonomă, precum cea de la Ford, va combina vederea computerizată cu Lidar, radar, GPS, informații din trafic și din multe alte surse pentru a oferi un grad sporit de siguranță.