26 oct. 2015 | 17:51

Strămoșul autobuzului de astăzi are o istorie pe care puțini o știu

ENTERTAINMENT
Strămoșul autobuzului de astăzi are o istorie pe care puțini o știu

Deși milioane de oameni din întreaga lume se folosesc zilnic de autobuz pentru a se deplasa, foarte puțini știu cum a luat naștere această invenție.

Dacă te folosești de autobuz pentru a te deplasa prin aglomerația orașului, trebuie să-i mulțumești lui Stanislaus Baudry. Acesta trăia în Nantes, Franța, într-o vreme în care ori aveai propria trăsură, angajai un taximetrist să te ducă acolo unde aveai nevoie, sau, pur și simplu, mergeai pe jos. Epoca industrială începea să ia amploare, iar asta însemna că un număr cât mai mare de oameni avea nevoie să ajungă în același loc, cam pe la aceeași oră.

Așadar, Baudry, în 1823, s-a gândit că oamenii ar fi mai fericiți dacă n-ar trebui să mai arunce banii pe taxiuri și să nu-și mai consume energia mergând pe jos, mai ales că distanțele nu erau chiar scurte. Baudry a construit o trăsură mai mare, cu mai multe locuri, a legat doi cai pentru propulsie și a creat un traseu. Trăsura-autobuz trebuia să parcurgă o rută fixă, de câteva ori pe zi, iar oamenii puteau să urce și să coboare oricând doreau.

Baudry a denumit trăsurile-autobuz „dames blanches”, adică doamne albe, dar oamenii au obiectat asupra numelui, deoarece era prea pretențios și prostesc. Baudry s-a conformat și a schimbat denumirea în „voiture omnibus”, adică vehicul pentru toată lumea.

Din Nantes, invenția lui a ajuns la Bordeaux, iar de la Bordeaux la Paris. Te acolo, autobuzul său a ajuns global, până în 1828 trăsurile încăpătoare trase de cai făcându-și apariția la New York sau în Marea Britanie. În timp ce în Statele Unite invenția era tare populară, trăsura-autobuz a trebuit să se chinuie ca să aibă succes în Marea Britanie.

Șoferii de taxi nu erau prea încântați de competiție și au protestat pentru ca pasagerii autobuzelor să se poată urca la un capăt al liniei și să coboare la destinația finală. Acest lucru era în favoarea taxiurilor, care te puteau lua de unde doreai și te lăsau exact unde aveai nevoie. Totuși, eforturile taximetriștilor au fost în zadar, iar autobuzele au avut succes la public.

Primul autobuz motorizat a fost construit în Germania, în anul 1895. Acesta avea un motor cu șase cai putere și putea transporta doar opt pasageri. Acesta a dat tonul autobuzelor motorizate, care s-au dezvoltat în întreaga lume în anii ce au urmat. Din acel punct, restul este istorie.