Inițiativa lui Zuckerberg de a-și dona averea: între filantropie și PR
Atunci când a lansat Facebook, în 2004, Mark Zuckerberg a explicat clar și simplu planul său de a crea o rețea socială care să ușureze comunicarea în campus:”Eu pot să o fac mai bine decât oricine altcineva”.
Mark Zuckerberg şi soţia Priscilla sunt părinţi, iar micuța Max părea să fi transformat bula albastră a creatorului Facebook într-una roz. După anunțul oficial în legătură cu așteptarea copilului, a urmat o ședință foto emoționantă, dar deja devenită un must-have pentru celebritățile care pozează în familia perfectă, realizată de Annie Lebovitz.
Apoi, a venit marea veste a visului împlinit: Max s-a născut, iar familia Zuckerberg e mai bine ca niciodată. Ca o confirmare, Mark a publicat și o scrisoare adresată moștenitoarei imperiului tech pe care l-a construit. Apoi poze, mesaje, comentarii, videouri. Şi marea veste: 99% din acţiuni (aproximativ 45 de miliarde de dolari) vor fi donate în următorii ani în conturile nou-createi Chan Zuckerberg Initiative LLC. De aici, entuziasm general: Zuckerberg e un exemplu, și-a dat seama că familia e mai importantă decât averea, valori morale, dragoste, familie și toate emoțiile care ne ajung la suflet, mai ales acum, în prag de sărbătoare, când decidem în mod tradițional să fim mai umani. Evident, au fost și cei care au văzut într-o lumină ceva mai puțin altruistă această inițiativă. După cum spun și cei de la Mashable, s-au format două tabere: cei care cred că Zuckerberg e un miliardar cu suflet de aur sau un capitalist fără rușine, care se folosește de orice tertip pentru a mai spăla niște bani.
“(Acest LLC) va continua misiunea de finanţare a ONG-urile, de a face investiţii private şi de a participa la dezbateri cu caracter politic, în fiecare caz cu scopul de a crea un impact pozitiv în domeniile cu mari nevoi. Orice profit din investiţii în (alte) companii va fi utilizat pentru a finanţa lucrări suplimentare pentru a dezvolta misiunea”. Acesta e crezul oficial al organizaţiei. Nu este o organizaţie non-profit, ci este una care să le permită celor doi soţi Zuckerberg să învârtă 45+ de miliarde de dolari, în următorii ani, pentru a desprinde de Facebook o avere imensă, pe care s-o aloce unor proiecte care să le asigure nemurirea în memoria umanităţii. „Cuvântul caritate a luat ochii oamenilor şi aceştia uită că în lumea afacerilor sinonimul pentru el este “#FărăTaxe” (n.r.: n-aş vrea să uite oamenii că Facebook nu plăteşte taxe în ţările din UE, alegând un paradis fiscal taman în Irlanda)”, scrie Răzvan Băltărețu pentru Adevărul.
Câțiva dintre experții industriei și-au exprimat scepticismul în legătură cu aparentele eforturi filantropice ale lui Zuckerberg, sugerând că CEO-ul Facebook le-ar putea folosi pentru a-și transfera miliardele cu taxe mult mai mici și cu libertatea de a le folosi oricând crede de cuviință. Cu alte cuvinte, ar putea fi vorba de o filantropie mai degrabă orientată către el însuși decât către oricine altcineva.
Zuckerberg set up an LLC, not a foundation. It’s an investment vehicle with great PR. Nobody said he wasn’t a genius.
— Jesse Eisinger (@eisingerj) 2 decembrie 2015
Zuckerberg’s use of an LLC means he can do whatever he wants with the money, including personal investment, complete with tax benefits! — Shamus Khan (@shamuskhan) 2 decembrie 2015
Să ne amintim că Zuckerberg a declarat, în trecut, că Bill Gates, care e cunoscut pentru acțiunile caritabile către care își orientează părți din avere. Așa cum era de sperat și de așteptat, Zuckerberg i-a călcat pe urme. În 2010, a semnat The Giving Pledge, o clauză care implică să își doneze averea, făcută de Gates și Warren Buffett. În același an, a donat 100 de milioane de dolari către școlile Newark, acțiune care nu a fost văzută cu ochi buni de presă. De asemenea, a investit milioane în startup-uri educaționale, printre care AltSchool și MasteryConnect, care se concentrează pe educație ceva mai personalizată. A lansat și grupul Fwd.us, pentru a avea o voce mai bine auzită în probleme politice de tipul imigrării. În legătură cu LLC, nu putem contesta binele pe care îl face, dar nici faptul că e și o bună mișcare de PR și marketing.