O viziune asupra popularitatii sistemelor de operare pentru mobile
Au trecut cateva zile de la inceputul lunii aprilie, acelasi numar de zile de la inceperea celui de al doilea trimestru al acestui an, o ocazie pentru a sintetiza evolutia sistemelor de operare pentru mobile.
Urmaresc piata dispozitivelor si a companiilor IT. Ma incanta studiile de piata, si privesc cu nerabdare la cele mai noi rapoarte publicate de marile companii de statistica. Incerc sa ghicesc, sa aproximez ceea ce urmeaza sa se intample intr-un domeniu care pare imposibil de prevazut.
Cu cat investesc mai mult timp in acest domeniu, cu atat imi dau seama ca lucrurile nu sunt atat de simple pe cat am fi tentati sa credem. Vorbesc aici de piata sistemelor de operare pentru mobile, de dominatia ecosistemelor si a platformelor care au ajuns subiect de discutie chiar si pentru cei mai atehnici dintre noi. E imposibil sa intrebi pe cineva despre cel mai nou iPhone si sa nu aiba o opinie, mai mult sau mai putin documentata. Fiecare utilizator entuziast de Android este convins ca stie exact care este cel mai bun terminal construit pe aceasta platforma. Daca un prieten foloseste un BlackBerry de la multinationala este dispus sa-ti tina un intreg discurs legate de meritele acestei platforme intr-un mediu business. Nici macar cei care si-au luat un Nokia Lumia cu Windows Phone la oferta nu regreta achizitia, ba chiar sunt incantati de nivelul de integrare al platformei cu retelele de socializare.
Numarul utilizatorilor care folosesc un telefon exclusiv pentru vorbit este pe cale de disparitie. Din acest motiv, diversele platforme au ajuns sa aiba fani, iar noi am ajuns sa schimba telefoanele in fiecare an sau, daca rezistam tentatiei, o data la 2 ani. Un smartphone tinde sa fie indispensabil. Indiferent daca il folosesti pentru a-ti verifica obsesiv emailul, pentru a intra pe Facebook sau pentru a te conversa cu prietenii pe Whatsapp si Viber, e din ce in ce mai dificil sa-ti cumperi ,,un telefon de vorbit”. Mai rau, in curand va deveni imposibil. Oferta operatorilor de telefonie aproape ca ascunde telefoanele simple, bune doar de dat mesaje si purtat o conversatie.
Importanta pietei de mobile?
E interesant de urmarit o piata bombardata de terminale noi in fiecare saptamana, doar ca la fiecare trei luni sa afli ca numarul jucatorilor importanti este de fapt mult mai mic decat ai fi tentat sa crezi. Chiar daca producatorii de terminale cu Android au ajuns sa-si pondereze fluxul de lansari, cu pasi repezi apar alti jucatori care isi incearca norocul intr-un domeniu care genereaza cele mai mari profituri anuale. Daca ne uitam la vanzarile descendente de PC-uri, desktop sau portabile, devine evident ca cel mai bun domeniu in care sa-ti desfasori activitatea acum este productia de tablete si smartphone-uri. Pana si HP, care are o pozitie privilegiata in domeniul productiei de PC-uri, isi incearca din nou norocul cu o tableta pe Android. Companii care au facut o avere producand cipuri pentru sisteme X86, aloca fonduri uriase pentru a se face remarcate in piata dispozitivelor pe platforma ARM. Intel si NVIDIA sunt cele mai bune exemple ale acestei afirmatii.
Aici sunt banii dumneavoastra. Poate suna pompos insa cel mai recent studiu de la IDC confirma un trend pe care fiecare dintre noi il poate aproxima privind in jur. In intregul an 2013, compania de statistica se asteapta ca piata de desktop-uri sa scada in continuare cu 4,3 procente si piata de notebook-uri sa-si mentina un ritm ascendent lent de 0,9 procente. In conditiile in care piata de tablete va creste cu 48,7%, pana la 190 de milioane de dispozitive livrate si piata de smartphone-uri va inregistra o crestere de 27,2 procente, 918,5 milioane de unitati ajunse in mainile consumatorilor. Nici un domeniu nu atrage investitii mai mari precum acesta.
Achizitiile de tablete si smartphone-uri nu mai sunt de mult un hobby destinat celor bogati. In tarile sarace si pietele aflate in dezvoltare, in 2012 vanzarile de tablete au crescut cu 111,3 procente si vanzarile de telefoane inteligente cu 69,7 procente. ,,In pietele aflate in curs de dezvoltare, consumatorii incep sa cheltuie bani pe un smartphone si, in multe cazuri, fac tranzitia la tablete inainte de PC-uri” Megha Saini, analist la IDC, preconizeaza ca presiunea pe piata de PC-uri va creste, acum cand ciclul de inlocuire al dispozitivelor nu mai are o durata precisa, aspect care va influenta si mai mult in mod negativ vanzarile din acest domeniu. Tarile bine dezvoltate au inregistrat o crestere in achizitiile de dispozitive mobile interconectate, smartphone-uri si tablete, egala cu 15,6 procente. In acelasi timp, aceleasi tari bogate au reprezentat barometrul scaderii dezastruoase de vanzari din piata de PC-uri.
E suficient un calcul simplu. Daca privim numarul de notebook-uri, desktop-uri si tablete ca un tot unitar, in 2012, 60,1% din acel numar a fost reprezentat de smartphone-uri, 10,7% de tablete, 16,8% de notebook-uri si 12,4% de desktopuri. Tentatia este sa privesti in continuare notebook-urile si desktop-urile ca fiind dispozitive scumpe, motiv pentru care, un procent mai mic de dispozitive livrate se poate reflecta intr-o suma mai mare de bani cheltuita. Din pacate, cele mai multe tablete sau smartphone-uri comercializate depasesc cu brio pretul unui PC mediu. Chiar si in contextul in care procentul terminalelor subventionate de operatori este dominant in piata, important este ca suma finala pe care ajungeti sa o platiti pe un telefon este mai mare decat cea pe care ati plati-o pe un notebook de ultima generatie.
Jucatorii din acest domeniu?
Pana la sfarsitul lui 2013 vom vedea smartphone-uri cu iOS, Android, BlackBerry, Windows Phone, Ubuntu, Firefox OS, Bada, Tizen, Sailfish OS si, cu un pic de efort, chiar si Symbian. Cu un numar atat de mare de jucatori, piata ar trebui sa fie una foarte dinamica. In practica insa, jucatori importanti continua sa fie aceeasi de cativa ani si lupta cea mai ai acerba se duce doar pentru locul al treilea. In conditiile in care in urma cu cateva luni, procentul terminalelor cu Android si iOS din piata era de 91%, iar acum aceeasi valoare se apropie cu pasi repezi de 95%, nou venitii sunt mai motivati ca niciodata sa reinventeze roata. Singura exceptie de la regula este Windows Phone. Sistemul de operare al celor de la Microsoft, cu o vechime de aproximativ trei ani pe piata este singurul sistem de operare care, la nivel global, a inregistrat un numar mai mare de adepti acum, decat in urma cu trei luni. Interesant este insa ca aceasta crestere pana la aproximativ cinci procente in tarile importante nu a afectat sub nici o forma vanzarile terminalelor cu iOS sau Android. Toti utilizatorii noi de WP sunt fosti posesori de BlackBerry sau Symbian.
Un nou studiu al celor de Kantar World Panel evidentiaza o situatie destul de clara in piata, in tarile dezvoltate, cand vine vorba de ecosistemele preferate de cumparatori. In SUA, de exemplu, numarul utilizatorilor de Android este la 51,2 procente, numarul posesorilor de iPhone este de 43,5 procente si numarul celor care si-au cumparat un Windows Phone a ajuns la 4,1%. Cota de piata a celorlalte platforme este sub unitara. BlackBerry are 0,7%, Symbian se chinuie sa dispara cu 0,1 procente iar celelalte sisteme de operare totalizeaza 0,4 procente. In Australia, situatia este una similara, discrepanta majora fiind dintre numarul terminalelor cu Android (61,4 procente) si numarul celor cu iOS (32,5 procente). In rest, in scadere, BlackBerry are 0,1 procente si Symbian are o cota de piata de 1,3 procente. Si aici, desi este vorba doar de 3,4 procente de la 1,7, Windows Phone a inregistrat o crestere. In Anglia, pe langa cele 87,3 procente pe care le are impreuna iOS si Android, BlackBerry are 5,1 procente, fata de 16,8 acum un an, si Windows Phone are 6,7 procente, fata de 3 procente in aceeasi perioada a lui 2012. Situatii similare sunt si in Germania si Italia. Singura exceptie este ca italieni se numara printre singurele tari in care numarul terminalelor cu Windows Phone a depasit 10 procente, ajungand la 13,1 procente. Fata de 5,4 procente, in urma cu un an, aceasta este o realizare foarte importanta pentru Microsoft.
Cum am ajuns aici ?
Pentru ca avem parte de un numar clar de castigatori si un numar la fel de clar de pierzatori, trebuie cautata o justificare pentru situatia din piata. Google si Apple domina domeniul terminalelor mobile din doua motiv interconectate: calitatea terminalelor si amploarea ecosistemelor.
Apple lucreaza pe doua fronturi, se ocupa atat de hardware cat si de software. Aceasta politica le-a fost benefica celor din Cupertino pentru ca a reusit sa scoata mai bine in evidenta punctele forte ale companiei. Cum de altfel foarte multi utilizatori s-au plans, in realitate, iOS-ul nu s-a schimbat semnificativ in ultimii ani. Componenta de cloud a devenit mai semnificativa si performanta iCloud a reusit sa mai atraga cativa utilizatori noi in curtea gigantului. Schimbarile de interfata, widget-urile, posibilitatile de personalizare ale experientei de utilizare lipsesc cu desavarsire. Cu toate acestea, iOS-ul continua sa fie impreuna cu Android-ul celor de la Google pe primele doua locuri din piata. Acest lucru se intampla din doua motive. Calitatea designului industrial la aparate este un factor foarte important.
Dupa parerile multora, un iPhone sau un iPad arata foarte bine. Aproape de fiecare data, calitatea finisajelor este ireprosabila. Avand in vedere ca traim intr-o lume in care telefonul este din ce in ce mai mult un accesoriu de fashion, cat timp in Cupertino se vor face telefoane care arata foarte bine se vor vinde in numar de cateva milioane in fiecare trimestru. Al doilea motiv care favorizeaza iOS-ul este ecosistemul inchis si bogat de aplicatii. Procesul laborios de aprobare al oricarei aplicatii noi sau al oricarui update asigura o calitate sporita a aplicatiilor si un nivel de securitate ridicat al platformei. Ca in orice padure, exista si uscaturi, iar Apple a avut parte de cateva scandaluri legate de accesul aplicatiilor terte la informatiile private ale utilizatorilor. Acele scandaluri s-au solutionat rapid si ultimul iOS vine cu o sectiune intreaga de intimitate in pagina de configurari care va permite sa alegeti la ce au sau nu au acces aplicatiile instalate.
Android-ul se afla intr-o spirala ascendenta care nu pare sa se pondereze prea curand. E simplu, a fost printre primii la petrecere si si-a ales cartile cu atentie. A mizat pe ce a trebuit, cand a trebuit. A ghicit lipsurile platformei iOS si le-a exploatat la maxim. Spre deosebire de iOS, Android-ul poate fi personalizat cu usurinta. Cei de la Amazon au demonstrat acest lucru prin seria de tablete Kindle iar HTC Sense sau Samsung TouchWiz sunt dovezi clare ca si smartphone-urile pot beneficia de acest tratament al personalizarii profunde. Facebook Home este cea mai recenta dovada a extrapolarii conceptului de personalizare a interfetei. Nici macar nu conteaza ca din ce in ce mai multi utilizatori fug de temele incarcate catre experienta oferita de un Nexus. Google are de castigat din ambele situatii. Companiile OEM sunt incantate ca pot oferi o experienta unica utilizatorilor, iar utilizatorii sunt incantati ca au de unde alege. E o reteta aproape infailibila, motiv pentru care, cei mai multi producatori de terminale isi incearca norocul cu un Android. Mergi aproape la sigur. Aici intra insa in ecuatie atuul celor de la Apple. Pentru ca un terminal cu Android sa fie un succes rasunator, precum cel intalnit de seria Galaxy S, hardware-ul trebuie sa arate foarte bine.
Specificatiile sunt importante doar intr-o oarecare masura. Apple ne-a demonstrat ca atata timp cat mizezi pe superlative absolute, utilizatori sunt dispusi sa arunce cu banii. Important este sa vinzi cel mai subtire telefon, cel mai usor, cu cea mai buna camera sau cel mai mare ecran, cu cea mai mare densitate de pixeli sau cea mai mica rama. Astfel de caracteristici sunt usor de inteles pentru public si sunt si usor de promovat in reclame. Android-ul mai face insa ceva foarte bine, ofera o libertate foarte mare dezvoltatorilor de aplicatii. Faptul ca Google Play este un portal deschis tuturor, este in egala masura un avantaj si un dezavantaj. Avantajul se manifesta prin posibilitatea tuturor de a-si urca aplicatii in magazinul virtual al companiei. Nu costa nimic, poti sa pui orice pret si 70% din valoarea castigata se intoarce la dezvoltator. Dezavantajul acestei politici este fluxul foarte mare de aplicatii malware care asalteaza Google Play. In ultima perioada, astfel de situatii s-au mai rarit. Din pacate, aproximativ 80% din problemele de securitate intalnite pe mobile sunt intalnite pe dispozitivele cu Android.
Windows Phone a fost lansat in octombrie 2010. Aceasta data este din start un handicap major pentru platforma celor de la Microsoft. In timp ce radacinile iOS-ului existau deja in 2007 si Android-ul a facut primele valuri in 2008, gigantul din Redmond a mai asteptat 2 ani pana sa lanseze un sistem de operare simplu, eficient si optimizat pentru ecrane capacitive. Dupa cum arata si statisticile, aceasta intarziere a fost devastatoare pentru popularitatea WP. La momentul respectiv, pur si simplu, cartile erau impartite. Chiar daca piata de smartphone-uri nu era atat de mare ca acum, posesorii de telefoane ,,de vorbit” care cochetau cu achizitia un telefon inteligent se uitau la un iPhone sau la un Android. Intre timp, Windows Phone a evoluat.
Prin programe de stimulare a dezvoltatorilor ecosistemul de aplicatii s-a imbogatit. Aplicatiile importante au ajuns si pe terminalele cu WP8. Parteneriatul cu Nokia a avut ca rezultat o serie de terminale de calitate foarte buna. Telefoanele Lumia reprezinta o dovada clara de design industrial de calitate, iar atentia pentru detalii specifica producatorului finlandez este evidenta in constructia aparatelor. Mai raman clientii. In ultimul an Windows Phone a inceput sa mai castige cativa utilizatori noi. Daca cinci procente din piata reprezinta o veste buna, cei de la Microsoft pot sarbatori linistiti realizarea din ultima perioada. Mi-e frica doar ca, pana sa ajunga sa ciupeasca un pic din cota de piata dobandita cu truda de platformele Android si iOS, sistemul de operare creat in Redmond va mai necesita cateva pachete de actualizari semnificative. Pana in acest moment, cinci sau sapte procente s-au obtinut relativ usor datorita faptului ca au provenit din cota de piata a platformelor BlackBerry sau Symbian. Lupta reala pentru Windows Phone abia acum incepe, cand echipa adversa e formata din Apple si Google.
BlackBerry momentan este in cea mai dificila situatie. Bazandu-se pe o dominatie de lunga durata a segmentului business, compania canadiana s-a culcat pe o ureche. Din inconstienta sau o politica de business complet gresita, fosta RIM a ignorat efectiv directia globala spre care se indreptau telefoanele inteligente. La presiunea actionarilor, direct sau indirect, respectiva inconstienta i-a costat pe ce doi CO-CEO locul in fruntea companiei. Thorsten Heins, actualul CEO, a incercat sa reinvie gloria de mult apusa cu BlackBerry 10. O platforma complet noua, o reinventare a intregului ecosistem de aplicatii si, practic, o aliniere cu solutiile oferite de Apple si Google, BlackBerry 10 a primit mai multe laude decat critici. Este, din toate punctele de vedere, o realizare remarcabila a companiei.
Problema este reticenta utilizatorilor. Daca te joci zece minute cu un BlackBerry Z10 este aproape imposibil sa fii dezamagit de interfata, efecte de tranzitie sau performanta per ansamblu a telefonului. Din pacate, prea putini vor aloca acele zece minute unei companii care in prezentarea de lansare a primului telefon din serie se mandrea cu WhatsApp. Pretul de aproximativ 2300 de lei aferent unui BlackBerry Z10 este un alt element descurajant. De ce sa-ti asumi un risc achizitionand un aparat construit pe o platforme complet noua la un pret cu care poti lua cel mai nou iPhone sau cel mai nou Galaxy S? Sa nu mai zic ca primul Angry Birds costa in App World cinci dolari, in contextul in care pe Google Play este gratuit si pe Apple App Store este un dolar.
Aplicatii apar cu o viteza destul de mare pe platforma iar posibilitatea de a rula aplicatii de Android pe BlackBerry 10 este un atuu important. Ar fi de preferat aplicatii native, pana vor reusii insa sa convinga dezvoltatorii sa imbratiseze noul SO mai dureaza un pic. Problema este ca la nivel global BlackBerry Z10 abia in luna martie a reusit sa ajunga in aproximativ 40 de tari iar rata de propagare de la lansarea oficiala de pe 31 ianuarie i-a costat scump pe canadieni. Vechile telefoane nu s-au mai vandut pentru ca utilizatorii noi isi doresc noul Z10, in momentul in care vad ca in tara lor nu se comercializeaza, instantaneu au facut tranzitia la un iPhone sau un Android. Pe acest sistem, in ultimele trei luni, numarul tarilor in care BlackBerry 10 are o cota de piata subunitara este foarte mare.
Ce e de facut?
Pana la sfarsitul anului, Firefox OS, Ubuntu, Sailfish si Tizen s-ar putea sa faca o impresie buna, mai ales daca se vor adresa segmentului de piata low end si mainstream. Din pacate, este greu sa te pronunti asupra unor platforme care momentan nu se reflecta in terminale pe care sa le poti achizitiona. Am insistat pe segmentul low end si mainstream deoarece, sunt convins ca este mult mai usor sa convingi utilizatorii sa adopte un sistem de operare nou atunci cand ceri pe un terminal 500 de lei, decat atunci cand ceri 2500. Android-ul nu este nici pe departe un sistem de operare pentru telefoane ieftine, mai ales daca tii neaparat sa rulezi ultimele versiuni ale popularului sistem de operare. Acelasi lucru se poate spune si despre iPhone-urile din anii trecuti. Doar incepand cu iPhone 4S, care costa aproximativ 2000 lei, ultimul iOS ruleaza in conditii optime. In concluzie, zona aparatelor buget este neglijata. In cazul in care cochetezi cu un aparat ce ruleaza unui dintre cele mai populare sisteme de operare, fie faci o rata, fie iti faci un abonament generos, fie apelezi la canalele neoficiale.
Din punctul meu de vedere, investitiile de viitor sunt in aparatele buget. Din pacate, pana se va desementiza un pic ideea achizitiei unui telefon ca accesoriu de fashion, producatorii care isi incearca norocul in acest segment se vor lovi de un perete. Este imposibil sa faci un telefon care arata spectaculos, e sprinten, si costa 1000 de lei fara abonament. Sper doar ca cineva sa perfectioneze aceasta reteta. Altfel, peste sase luni vom lauda din nou cel mai nou iPhone si cel mai nou Galaxy S ca fiind lideri de piata absoluti. Unde e diversitatea?