03 mart. 2016 | 13:16

Terapeuții au creat un program cu realitate virtuală împotriva dependenței de heroină

ACTUALITATE
Terapeuții au creat un program cu realitate virtuală împotriva dependenței de heroină

Supradozele au făcut în 2014, cel puțin în America, mai multe victime decât focurile de armă sau accidentele de mașină, iar dependența de heroină devine o problemă din ce în ce mai mare.

Pentru că se pare că nu se mai pot baza exclusiv pe clinicile de dezintoxicare și formulele ajutătoare existente în acest moment, oamenii de știință se gândesc și la alte metode. Cercetătorii de la Universitatea din Houston speră să găsească un aliat în realitatea virtuală. Aceștia au creat o peșteră virtuală, în care cei dependenți de droguri pot naviga sub supravegherea unui terapeut, cu scopul de a identifica și rezista elementelor care stârnesc nevoia de heroină. Combinată cu medicamentele potrivite și cu terapia cognitiv-behavioarală, cercetătorii cred că metoda va funcționa. Patrick Bordnick, unul dintre principalii conducători ai studiului, a cercetat realitatea virtuală timp de mai mult de 10 ani, la fel și dependența de droguri, notează Tech Insider.

Până acum, echipa sa a demonstrat că realitatea virtuală poate fi folosită pentru a atenua nevoia de nicotină și că poate fi folosită pentru a controla dorința de a consuma alcool sau de a fuma marijuana. Testele pentru heroină nu au început încă, dar probabil va fi folosită o abordare similară. Bordnick spune că realitatea virtuală funcționează similar tratamentului pe care un terapeut obișnuit l-ar administra. Un exemplu ar fi momentul în care cineva încearcă să treacă peste dependența de alcool, dar iese în oraș cu un grup de prieteni, iar în acel moment, comandarea unei beri vine natural. Pentru cineva care fumează, o muncă stresantă sau o cană de cafe ar putea stârni această dorință. Pentru cineva care folosește heroină, ar putea fi un loc în care a consumat drogul în trecut.

Un terapeut i-ar cere pacientului să analizeze momentele în care a fost tentat să fumeze, să bea, sau să se drogheze. Pacientul ar descrie scenariul și ar încerca să învețe cum să își autoanalizeze răspunsul la o situație stresantă, spre a-și învăța creierul să reziste nevoii. Cu ajutorul realității virtuale, acele medii ar putea fi recreate și fizic. Bordnick se referă la setupul său ca fiind o „peșteră” pentru că sistemul său cu realitate virtuală nu funcționează ca Oculus Rift sau Gear VR, ci folosește ochelari care proiectează imaginile pe pereții încăperii, pentru o experiență 3D și HD.

Au creat două scenarii. În primul, persoana se apropie de o casă printr-o curte, trecând de niște câini vagabonzi. O femeie o va saluta, iar în casă, un bărbat drogat stă pe canapea. Altcineva pregătește o doză în bucătărie. În celălalt scenariu, persoana se plimbă printr-o casă în care se ține o petrecere. În spatele casei se află un grup de oameni care prizează heroină. Ideea e ca terapeutul să poată găsi mai ușor strategii prin care pacientul să își depășească dependența, bazându-se pe trăirile acestuia în timp real.