24 mart. 2016 | 11:36

Batman vs Superman: Zorii Dreptății e al naibii de întunecat și asta e perfect [Playfilm]

ENTERTAINMENT

Am fost la avanpremiera Batman vs Superman: Zorii Dreptății, iar asta este recenzia noastră pentru filmul care duce producțiile cu supereroi într-o direcție foarte întunecată.

Batman v Superman: Dawn of Justice (sau Batman vs Superman: Zorii Dreptății) are premiera în cinematografele românești în acest weekend, iar noi credem că ar trebui să mergeți să-l vedeți.

Înainte de a ajunge la recenzia propriu-zisă a filmelor, câteva clarificări importante. Universul eroilor de benzi desenate se împarte, în principiu, între două mari nume: Marvel și DC. În ultimii ani, am fost bombardați de filme (reușite, ce-i drept) cu eroi Marvel plini de glume și mereu senini, în timp ce universul DC s-a ”ofilit” după seria Dark Knight a lui Nolan în câteva seriale ușor de digerat.

A venit apoi Man of Steel și toată lumea l-a criticat pe Snyder că e prea întunecat, că nu e ”distractiv”, practic, că nu e un film ”de popcorn”. Nu am nimic împotriva filmelor ”de popcorn”, din contră, chiar m-am distrat de minune la seria Avengers (și la toate filmele care au ajutat la crearea universului Marvel pe marile ecrane), dar am simțit mereu nevoia de mai mult și Man of Steel părea să se îndrepte în direcția potrivită. Batman vs Superman: Zorii Dreptății, continuarea directă a acestui film, a făcut pași importanți în transpunerea adevăratului univers DC pe marile ecrane. Ce înseamnă DC? Întuneric, lupte interioare, atmosferă sumbră, coșmaruri. Iar toate aceste elemente se găsesc în BvS.

Recenzie Batman vs Superman: Zorii Dreptății

Filmul începe perfect. Avem perspectiva lui Bruce Wayne (Ben Afleck) asupra dezastrului provocat în Omul de Oțel, dar și scena în care își vede părinții uciși. Știm cu toții ce se întâmplă, iar Snyder era conștient de asta, așa că scena este scurtă, dar superbă din punct de vedere vizual. Prezența ei în film este un omagiu adus celui mai complex supererou imaginat vreodată și toate filmele animate fac referire la ea într-un punct sau altul.

Tensiunea dintre Superman (Henry Cavil) și Batman se face simțită încă de la început, iar ambii protagoniști sunt prezentați, în reprize, enumerând motivele pentru care celălalt ar trebui să dispară. Diferențele dintre ei – atât ca oameni, cât și ca ”apărători” – sunt evidente din primele clipe, iar pe deoparte avem un reporter ambițios cu valori morale prea idealiste pentru lumea în care trăiește, iar pe cealaltă, un milionar blazat, conștient de ”mizeria” care îl înconjoară la fiecare pas.

Cum pe Omul de Oțel al lui Goyer și Snyder l-am cunoscut deja, voi pune accent pe Batman. Ben Affleck a fost alegerea perfectă pentru rolul unui Bruce Wayne care începe să se piardă pe el și să se regăsească din ce în ce mai mult în masca întunecată folosită pentru a-i teroriza pe infractorii din Gotham. Am folosit cuvântul ”teroriza” cu un scop. Vorbim despre un Batman cu valori morale pierdute, unul sătul de suferință și măcinat de coșmaruri. În unele momente, este mai mult ”liliac” decât om, iar Batman devine, în mâinile lui Snyder, mai mult un antierou decât un supererou în adevăratul sens al cuvântului. Este un Batman cum nu ați mai văzut pe marile ecrane și care vă va surprinde cu siguranță.

Lex Luthor Jr. (Jesse Eisenberg) este ”băiatul rău” din această poveste. Este haotic, incredibil de deștept, un sociopat perfect. Este un ”villain” care pare creat special pentru Batman v Superman, căci nu are foarte multe în comun cum Lex Luthor pe care îl știm din benzile desenate sau din universul animat DC. Goyer și Snyder au trebuit să construiască un personaj care să fie în antiteză atât cu Superman cât și cu Batman și a ieșit un mix dintre psihoza tipică lui Joker și geniul lui Lex Luthor. Eisenberg este actorul potrivit pentru acest rol și, cu toate că m-a intrigat Luthor-ul interpretat de el, cred că abia în filmele următoare va reuși să strălucească la adevăratul potențial, dacă scenariștii își vor face bine treaba.

Legat de următoarele filme, trebuie precizat că Batman vs Superman: Zorii Dreptății a avut o sarcină incredibil de grea: aceea de a pune bazele pentru Liga Dreptății. În afară de senzaționala Gal Gadot, a cărei Wonder Woman mi-a întrecut orice așteptare, ni se aruncă, din când în când, detalii privind următoarele personaje DC pe care le vom vedea pe marile ecrane. Filmul este plin de indicii privind direcția în care se îndreaptă seria Justice League și este una bună.

Revenind la Batman v Superman, acțiunea este la tot pasul și e prezentă sub toate formele. Fie că vorbim despre lupte ”mano-a-mano”, despre explozii gigant sau urmăriri cu Batmobilul, filmul este o orgie vizuală de la început până la final, cu niște coregrafii și efecte speciale absolut senzaționale. Ruperile de ritm nu fac decât să intensifice scenele de bătaie, iar multe dintre luptele lui Batman (care chiar se bate de parcă ar putea doborî o cameră plină de inamici) par rupte din seria de jocuri Arkham, fiind un mix de pumni și gadgeturi.

În încheiere, vreau să fac încă o precizare. Dark Knight-ul lui Nolan mi s-a părut fantastic , dar s-a depărtat foarte mult de ce înseamnă Batman în benzile desenate, aduncând personajul prea aproape de realitate. Seria a fost foarte bună, dar nu mi s-a părut una cu supereroi în adevăratul sens al cuvântului. Unii sunt de părere că Dark Knight a fost cea mai bună portretizare a lui Batman de până acum, dar a fost doar cea mai apropiată de realitatea în care trăim noi. Nu a încercat să ne introducă pe noi în Gotham, orașul imaginat de creatorii benzilor desenate, ci a făcut să pară că Gotham exista dintotdeauna și că e doar un alt oraș din SUA în care se comit infracțiuni și atentate.  De la Watchmen încoace (tot o producție DC regizată de Snyder), nu am mai văzut benzi desenate care să prindă viață atât de natural pe marile ecrane. Vor fi cei cărora filmul nu li se va părea bun, dar aceia sunt oamenii aflați în căutare de umorul simplu al universului Marvel, sau cei în căutare de scenarii demne de Cannes. Batman vs Superman: Zorii Dreptății este cea mai bună reprezentare a spiritului DC pe marile ecrane și este un film musai de văzut la IMAX 3D.