Nici noi nu știm de ce folosim emoji-uri, iar știința o confirmă
Cu toții folosim emoji-uri, într-o măsură mai mică sau mai mare. Dacă mai ai vreun dubiu, cuvântul anului 2015 în Dicționarele Oxford a fost „emoji care râde cu lacrimi”.
Experții în lingvistică compară emoji-urile cu hierogrifele egiptenilor, pentru că, până la urmă, avem de-a face cu un nou limbaj, care înlocuiește cuvântul scris. Și totuși, nimeni nu poate contesta faptul că emoji-urile nu ne ajută nicidecum să comunicăm mai bine, ba chiar dimpotrivă. Pentru a confirma acest lucru, o echipă de oameni de știință de la Universitatea din Minnesota a intervievat 304 oameni în legătură cu semnificațiile pe care le atribuie celor mai populare emoji-uri. În 25% din situații, participanții nu au putut nici măcar să cadă de acord în privința emoției transmise.
Lucrurile sunt și mai confuze din cauza faptului că același emoji poate varia considerabil în funcție de platformă și de tipul telefonului. De exemplu, așa arată aceeași față zâmbitoare, în funcție de suportul care o afișează:
În chestionar, participanților li s-a cerut să ofere emoji-urilor o notă pe o scară de la -5 la 5, în funcție de emoția pe care pare că o transmit. În linii mari, a fost o diferență de 1.88 puncte, chiar și atunci când participanții au privit același emoji, pe aceeași platformă. Așa arată scorul pentru fața zâmbitoare de pe iPhone:
De exemplu, când participanții au trimis un anumit emoji de pe o platformă pe alta (de la un iPhone la un Nexus), a fost o diferență de 2.04 puncte în privința sentimentului perceput. Și tot în funcție de platformă, oamenii au descris același emoji de mai sus drept „foarte fericit” sau „gata de ceartă”. Astfel, se poate ajunge la neînțelegeri de tipul acesta:
Poate că cercetarea nu aduce nimic revoluționar, dar e o confirmare științifică a faptului că aceste forme de comunicare moderne nu sunt chiar atât de eficiente pe cât ne-ar plăcea să credem. Cuvintele sunt și-așa foarte ușor de interepretat greșit atunci când sunt scrise, iar când le substituim cu emoji-uri, ne deschidem către și mai multă confuzie. Totuși, înainte să îți ștergi emoji-urile, e bine să știi că studiul acesta le-a luat în calcul doar pe primele 25 ca frecvență de utilizare. Folosirea inimioarelor și a emoji-urilor cu fețe de animale, de exemplu, nu va fi interpretată nepotrivit.
Cercetarea va fi prezentată în cadrul conferinței despre web și social media organizată de Asociația pentru Avansare a Inteligenței Artificiale anul acesta. Hannah Miller, unul dintre cercetătorii care au condus studiu, e de părere că e fundamental să înțelegem rolul emoji-urilor în comunicarea umană și felul în care o schimbă. Un lucru e cert: nu e o idee înțeleaptă să renunțăm categoric la cuvinte în favoarea lor. Studiul poate fi citit integral aici.