Geniul cu merite nerecunoscute: invențiile lui Nikola Tesla
Amprenta lui Tesla poate fi observată în civilizația modernă oriunde este folosită electricitatea. Pe lângă descoperirile sale despre electromagnetism și inginerie, Tesla este considerat un pionier în domeniile roboticii, balisticii, științei calculatoarelor, fizicii nucleare și fizicii teoretice.
Tesla consideră cercetarea diferitelor întrebări ridicate de către știință drept cea mai nobilă metodă de îmbunătățire a condiției umane. Așadar, invențiile lui Nikola Tesla au urmărit să găsească o mediere între principiile științei, progresul industrial și natură.
Se pare ca micul Nikola a demonstrat încă din primii ani ai copilăriei capacități mentale excepționale și percepții extrasenzoriale, el fiind mai târziu un deschizător de drumuri în domenii tehnice vaste, precum cel al electricității, radioului, curenților de înaltă frecvență, sistemului de curent alternativ, câmpului magnetic rotativ, structurii atomului și nucleului acestuia, motoarelor și diferitelor tehnologii fără de care lumea modernă ar fi de neînchipuit. Tot ceea ce astăzi numim tehnologie avansată se bazează pe invențiile lui Nikola Tesla, unele dintre acestea datând de peste un secol.
„Toate invențiile i s-au derulat mental, le-a previzualizat. De asemnea, toate au fost perfecționate, au fost corectate într-o proiecție mentală atât de reală, încât niciodată un aparat imaginat de el nu a dat greș. Totul a funcționat perfect, fără corecții ulterioare, totul a fost construit fără experimente preliminare. Nikola Tesla și-a dezvoltat o capacitate neobișnuită de proiecție astrală în alte dimensiuni, în care și-a găsit numeroși prieteni. Așa cum a comunicat cu ființele din eteric, Tesla a făcut cunoștință cu tehnica în eteric, tehnica pe care a văzut-o descompusă, în detalii, în funcțiune”, afirma cu zeci de ani în urmă celebrul inventator român Henri Coandă despre Nikola Tesla.
Visul lui Tesla, curentul alternativ peste tot în lume
Între 1875 şi 1881, a urmat, cu câteva incidente, cursurile Universităţii Tehnice din Graz, Austria, şi ale Universităţii din Praga. La Graz a văzut pentru prima oară o maşină electrică Gramme. Era o maşină de curent continuu, dar el visa la o maşină de curent alternativ. În 1881, când încă nu împlinise vârsta de 25 de ani, descoperă existenţa câmpului magnetic alternativ, independent de fizicianul italian Galileo Feraris.
Iată ce povestea Nikola Tesla: „Într-o după-amiază, făceam o plimbare în parc, alături de un prieten, recitând poezii. Pe atunci, ştiam cărţi întregi pe de rost. Una dintre acestea era Faust a lui Goethe. Soarele tocmai apunea, amintindu-mi de un pasaj celebru; ideea mi-a venit ca o străfulgerare de lumină, şi într-o secundă adevărul era dezvăluit. Cu un băţ, am desenat pe nisip diagrama pe care 6 ani mai târziu am prezentat-o în cadrul alocuţiunii de la Institutul American de Inginerie Electrică”. Era motorul de curent alternativ, o invenţie care, în curând, avea să schimbe lumea.
La nici 30 de ani, emigrează în SUA, la insistențele lui Charles Bechelore, un asistent al lui Thomas Edison. Ajuns acolo, a fost angajat ca inginer electronist în atelierele companiei lui Thomas Edison.Tesla a studiat pe toate feţele echipamentele din centrală, dar mai ales telegraful multiplex, care putea transmise bidirecţional mesaje, cu speranţa că va găsi soluţia obţinerii curentului alternativ.
La scurt timp, Tesla se revoltă față de modul în care patronul său înțelegea să-și conducă afacerile și cercetarea științifică, demisionează și se hotărăște să lucreze pe cont propriu. După succesul sistemului său original, bazat pe curenți alternativi polifazați, la începutul anului 1885, își înființează propria firmă.
În 1890, inventează telegrafia cu semnale armonice produse de generatoare electrice rotative. În 1891, a inventat o bobină de inducţie utilizată în tehnologia radio şi care îi portă numele. În 1891, Tesla realizează transformatorul care îi poartă în prezent numele și care permite obținerea unor tensiuni cu valori de până la câteva milioane de volți. Aceasta reprezintă una dintre cele mai importante invenții ale lui Nikola Tesla.
La începutul lui 1895, Tesla era pregătit să transmită un semnal la cca 100 km, la Weat Point, New York. În 1897, a obţinut un brevet de invenţie pentru un post de radioemisie construit chiar de el. Şi totuşi, oficial, inventatorul radioului este Marconi.
Din nefericire, înainte de experiment, un incendiu i-a distrus laboratorul, împreună cu toată munca sa. Prioritatea lui Tesla în domeniul undelor radio este demonstrată de brevetul obţinut în 1898, pentru o navă teleghidată prin radio, acesta fiind considerat începutul telemecanicii. Demonstraţia a fost făcută cu ocazia expoziţiei organizată la Madison Square Garden, iar nava în miniatură se mişca pe un lac artificial.
„Când a apărut prima oară, a creat o impresie pe care nici o altă invenţie de-a mea n-a produs-o”, a scris el. Prin fraza formulată atunci, potrivit căreia „acestea sunt începuturile unei rase de roboţi, oameni mecanici, care vor face munca laborioasă a omenirii”, Nikola Tesla poate fi considerat precursor al roboticii.
Pacea mondială, unul dintre visurile lui Tesla
Dacă în anii ’30 ai secolului XX, invențiile lui Tesla erau publice, după moartea sa, în ianuarie 1943, au fost sechestrate și ascunse, sub autoritatea guvernului SUA. Oficial, după moartea sa, Nikola Tesla a fost trecut în uitare, dar în realitate invențiile sale au stârnit interesul vârfurilor Armatei SUA încă din 1945. Tesla oferise acesteia un navomodel telecomandat ce putea fi dirijat prin radio de la distanță și putea lansa torpile asupra flotei inamice.
De asemenea, în 1915, Tesla oferise SUA proiectul unei rachete dirijate, mai perfecționată decât celebra V2 a lui Hitler. Cea mai importantă invenție a lui Nikola Tesla pentru apărarea SUA și a Terrei rămâne, însă, celebra „Rază a Morții”, despre care credea că va aduce pacea mondială, tocmai pentru că ea putea distruge într-o clipă orașe și armate întregi.
Tesla însuși ar fi spus despre arma să: „Aparatul meu îmi permite să trimit spre un punct foarte îndepărtat energii de trilioane de ori mai mari decât este posibil cu raze de orice alt fel. Astfel, mii de cai putere pot fi transmiși printr-un fascicul mai subțire decât firul de păr și nimic poate rezista.” Tesla a fost coordonator al proiectului Philadelphia și tot el a pus bazele primului accelerator de particule din lume, bazându-se nu pe teoria relativității, mai târziu emisă de Einstein, ci pe principiul fulgerului globular.
De asemenea, pentru cei care vor să înțeleagă mai bine „războiul” dintre Nikola Tesla și Thomas Edison, aveți mai jos un video care îl sintetizează destul de bine. În plus, vă va face să râdeți.