Hackerii ar putea prelua controlul avioanelor prin rețelele WiFi
Un nou document scoate la iveală faptul că unele avioane din prezent sunt vulnerabile în fața hackerilor din cauza rețelelor WiFi.
Majoritatea avioanelor noi create de mari producători precum Boeing și Airbus sunt dotate cu WiFi la bord pentru a le ușura accesul la internet călătorilor. Conform celor de la Wired, autoritățile americane i-au avertizat pe aceștia încă din urmă cu șapte ani de pericolul reprezentat de acestea.
Noul Dreamliner de la Boeing, precum și A350 și A380 de la Airbus, sunt toate dotate cu WiFi pentru pasagerii de la bord, folosind aceleași rețele ca sistemele de zbor. În acest fel, unii sunt îngrijorați de posibilitatea că un hacker ar putea prelua controlul sistemului de navigație, așa cum reiese dintr-un raport al Guvernului Statelor Unite ale Americii.
Singura barieră dintre sistemele interne ale avionului și rețeaua WiFi este reprezentată de un firewall, care poate fi depășit de către un hacker experimentat în situația în care este configurat prost. După cum au sugerat unii, un sistem air-gap ar fi mult mai adecvat pentru această situație.
Cum pot fi prevenite atacurile
Un sistem air-gap reprezintă un calculator care este permanent izolat în mod fizic de către orice rețea nesigură, așa cum sunt rețelele publice sau internetul. Mai mult decât atât, acesta nu au fost niciodată conectat cu vreun calculator care a avut vreodată acces la internet. Sistemele air-gap sunt folosite atunci când posesorul are nevoie să protejeze informații extrem de importante.
Pericolul a fost indicat de către Guvern cu puțin timp înainte ca Boeing să prezinte oficial noul Dreamliner. Purtătorul de cuvânt al companiei nu dat foarte multe detalii, însă a menționat că o soluție a fost deja implementată. Conform declarațiilor, este vorba despre o combinație între firewall și air-gap. Mai exact, sunt anumite locuri în care cele două rețele sunt legate și alte locuri în care nu sunt legate.
De asemenea, Boeing a declarat că nicio modificare a traseului nu poate avea loc înainte de a fi revizuită și aprobată de către piloți. De cealaltă parte, cei de la Airbus au refuzat să detalieze sistemele de securitate de la bord, din cauza diverselor riscuri care ar putea apărea în urma unor astfel de afirmații.