După un deceniu de Facebook: scurtă istorie a celei mai mari rețele sociale
Facebook are peste 1,4 miliarde de utilizatori activi lunar și există de 11 ani. Pe 4 februarie 2004, cea mai mare rețea socială a prezentului debuta pe când Mark Zuckerberg era doar un student la Harvard. Înacest timp a trecut prin numeroase schimbări și a devenit substantiv comun.
Oficial, Facebook există din 4 februarie 2004, fiind în principal creaţia lui Mark Zuckerberg ajutat de câţiva prieteni şi chiar de fraţii Winklevoss care aveau mai târziu să-l dea în judecată pentru că le-a furat ideea. Totuşi, înainte de Facebook a fost Facemash în octombrie 2003. Acolo, Zuckerberg a combinat pozele studentelor cu un sistem de calificative. Era un site conceput pe ideea „hot or not“. Pentru a face rost de informaţii şi poze, el a spart serverele Harvard pe care erau ţinute aceste „facebooks“ – cataloage online cu poze şi o scurtă descriere a studenţilor.
„Sunt un nenorocit că fac site-ul ăsta. Ei, asta e. Cineva trebuia s-o facă până la urmă“, scria Mark Zuckerberg pe măsură ce Facemash era creat. Şi acesta e unul dintre pilonii unei reţele sociale, identitatea oamenilor este reală şi ei sunt judecaţi pe baza câtorva informaţii foarte uşor de către ceilalţi. Pe baza unei poze şi unei scurte descrieri, cineva decide ce părere are despre o altă persoană.
Problemele cu fraţii Winklevoss au început la şase zile după ce TheFacebook a fost lansat. Cameron şi Tyler, împreună cu Divya Narendra, au discutat cu Zuckerberg despre o rețea socială pe care s-o numească HarvardConnection, dar el doar a folosit ideea lor şi şi-a creat propriul produs, inspirat parţial şi dintr-un editorial din „The Harvard Crimson“ în care se spunea că era cazul să apară un site în care să fie centralizate datele despre studenţi. Fraţii Winklevoss s-au plâns celor de la „Crimson“, iar ei au pornit o investigaţie. Şi Zuckerberg ştia despre asta, aşa că a încercat să le spargă conturile şi a avut succes cu două dintre ele. L-au dat în judecată, dar au ajuns la un acord în 2008: 1,2 milioane de dolari în acţiuni care în prezent valorează câteva sute de milioane de dolari.
[readmore]
În 2005, TheFacebook a devenit Facebook, cumpărând cu 200 de mii de dolari domeniul facebook.com, a urmat în septembrie acelaşi an expansiunea spre licee, iar un an mai târziu reţeaua socială avea să fie disponibilă oricui avea 13 ani împliniţi şi o adresă de mail validă. Secundar utilizatorilor, Facebook avea şi pagini de companii prin care acestea se puteau promova.
Listarea pe bursă și zvonurile privind achiziția
În ultimii 7 ani, a urmat o creştere accelerată pentru Facebook, cu o mică oprire în 2012, când compania a decis că i-ar prinde bine listarea la bursă și anul acela a fost mai dificil din punct de vedere al veniturilor. A reînceput creșterea cu o strategie axată pe dispozitive mobile, iar ultimele cifre arată că este un succes acolo.
În octombrie 2007, Microsoft a cumpărat 1,6% din acţiuni pentru 240 de milioane de dolari, iar valoarea acestei reţele socială veche de doar 3 ani a ajuns la 15 miliarde de dolari. A urmat expansiunea printr-un centru în Dublin, anul 2009 când a fost pe profit şi evaluarea la circa 41 de miliarde de dolari din noiembrie 2010 de către SecondMarket Inc. Nu contează atât valoarea, cât poziţia: Facebook a devenit a treia mare companie americană, după Google şi Amazon şi înaintea eBay.
Până la listarea la bursă, despre Facebook au circulat zvonuri că ar urma să fie cumpărată de companii mai mari, cum s-a întâmplat cu MySpace cumpărată de News Corp în 2005. În martie 2006, Facebook ar fi refuzat o achiziţie la 750 de milioane de dolari, iar câteva luni mai târziu a refuzat o alta de la Yahoo! cu preţul estimat la circa un miliard de dolari. În fapt, directorul Yahoo! de la acea vreme n-a vrut să-i mai dea lui Zuckberg 150 de milioane de dolari în plus, după cum scrie Business Insider. În prezent, Facebook valorează peste 200 de miliarde de dolari.
Like ca pe Facebook
Celebrul buton de „like“ a debutat în februarie 2009 şi a marcat o schimbare de gândire în mediul online. Pentru membrii acestei reţele a devenit firesc să like ceva sau să share altceva. Nu mai trebuie să foloseşti cuvinte pentru a fi de acord cu ceva sau pentru a susţine ceva. Un buton a înlocuit acest amănunt. Astfel de butoane, fie ele like şi share, fie retweet, favorite, +1 sau altele au creat un nou mod de interacţiune online. Mai mult, s-a ajuns şi la nişarea opiniilor cu privire la un subiect doar către oamenii pe care îi laşi să-ţi urmărească profilul de Facebook.
[readmore]
Spre deosebire de alte companii, cum ar fi Yahoo!, care au crescut foarte mult, apoi s-au plafonat, Facebook nu se teme să investească miliarde de dolari în alte companii. A cumpărat WhatsApp, Instagram, a vrut Snapchat, a creat Messenger, Paper, Home, Pages Manager și Graph Search pentru a-și diversifica produsele și pentru a-și ancora utilizatorii în serviciile Facebook, nu doar într-un produs.
Mark Zuckerberg, într-un mesaj publicat cu ocazia aniversării celor 10 ani, a rezumat această rețea socială și i-a dat dimensiunile unui mediu în care oamenii se regăsesc și în care rămân, indiferent de câte alternative există. „Aţi împărtăşit momente fericite şi momente triste. Aţi întemeiat familii şi aţi menţinut legătura cu familiile voastre. Aţi creat noi servicii şi aţi pornit mici afaceri. V-aţi ajutat între voi în atât de multe moduri“, a spus Zuckerberg. Vom mai vedea Facebook în 2020? Om trăi și om vedea.