Viața ni se mută, de la an la an, pe Internet. Vitezele devin mai mari, serviciile mai multe și stocarea mai ieftină. Ce vom face însă cu atât cloud și atât Internet de mare viteză? Am vorbit, în exclusivitate, cu doi membri ai celei mai importante instituții de monitorizare a Internetului de mare viteză, și a aplicațiilor sale, pentru a găsi un răspuns.
România este pe locul cinci în Europa în topul celor mai bune rețele de Internet fix. Înseamnă ceva? Ei bine, da, e un salt imens față de anul trecut, când țara noastră era pe locul 23. „Dacă ne uităm la primele 10 ţări, observăm că multe sunt din estul Europei. Asta pentru că aceste ţări investesc direct în fibră optică şi nu aleg să meargă pas cu pas, trecând prin infrastructură de cupru şi apoi la cele mai noi tehnologii“, a declarat Karin Ahl, preşedinte Consiliului European FTTH în conferința de presă în care a comunicat ultimele cifre.
La ce ne trebuie însă acest Internet rapid? Să dăm like pe Facebook, să trimitem mailuri și să ne uităm la pornografie? Nu, e mai mult de atât, dar începem „de jos“, de la divertisment. Am vorbit în timpul FTTH 2015 cu dr. Bernard Lee, vicepreședinte FTTH Asia – Pacific, și cu Hartwig Tauber, director general FTTH Europa. „A venit televizorul plat și erai mulțumit. Apoi, a venit cel LCD, a urmat rezoluția HD 720p și 1080p și oamenii au vrut tot mai mult. Când vezi că se poate mai mult, vrei mai mult“, rezumă Bernard Lee nevoia de un Internet mai rapid.
Pe acest Internet mai rapid, mai bun, mai eficient cresc noile generații de utilizatori cu o mentalitate complet nouă. „Mă întrebi dacă e în regulă să ne lăsăm toate datele în cloud, pe Internet? Nu pot răspunde decât pentru mine, deoarece generațiile se schimbă. Eu sunt și cred într-o lume în care stocam date pe SIM, pe hard disk, dar dacă mă uit la cineva de 20-30 e ani, să salveze ceva pe Instagram, pe YouTube sau Facebook e o normă“, descrie Bernard Lee noii internauți, cei crescuți printre aplicații și a căror educație digitală s-a cultivat la viteze mari.
„Pentru ei e în regulă, ei o fac și prietenii lor asemenea. Eu estimez că tinerii vor pune tot mai multe date în cloud, dar generația mea va rămâne așa cum e. Și în timp ce noi rămânem așa, noile generații vor fi din ce în ce mai cloud based“, completează acesta. „Nu e despre bine sau rău, e despre percepția fiecărei generații cu privire la informație și tehnologie“, mai spune Bernard Lee. Această percepție este diferită între cei care au crescut cu jocul de fotbal în jurul blocului și cei care au Fifa pe tabletă sau telefon. Și prăpastia aceasta între generații se mărește, pentru că cea veche nu poate ține pasul.
„Depinde cum definești o companei a Internetului“, explică Hartwig Tauber. „Cu siguranță că ceea ce produci azi – un ceas, un TV, un frigider, un cuptor etc. – vor fi conectate la Internet. Desigur, te vei întreba de ce contează că va fi conectat cuptorul la Internet. Acesta va deveni însă util când te gândești că te grăbești, vii acasă pentru prânz, iar de pe drum poți activa cuptorul și mâncarea va fi încălzită când ajungi tu“, susține Tauber.
„De asemenea, când ajungi într-un magazin, vei fi informat rapid cu privire la hainele de care ai nevoie, unde sunt, iar ele vor fi mărimea ta și nu va mai trebui să pierzi timpul căutând. Aproape că vom fi ca în filmul «Terminator», când robotul intră într-un bar, scanează hainele și știe deja ce îi trebuie“, completează directorul FTTH Europa. Acest Internet la care până și aerul ar putea ajunge să fie conectat va fi dezvoltat tot mai mult spre comoditatea utilizatorilor.
„În 15 ani, s-ar putea să nici nu avem nevoie de o mașină. Spre exemplu, eu aș putea fi conectat la un sistem care știe că am zbor spre Viena, la 17.20, iar mașina mă va aștepta în fața blocului la ora potrivită plecării, ținând cont de trafic. Va fi închiriată, nu va fi a mea. De fapt, s-ar putea să nu mai avem nevoie de mașini, ci doar de un sistem urban de închiere mașini autonomie. E bine, e rău? Nu avem cum să știm încă, nu trăim în acea lume“, descrie Hartwig Tauber un viitor interesant al metropolelor.
„Îmi aduc aminte de-o conferință din Elveția, de acum câțiva ani, când unul dintre speakeri ne-a spus că în 2020 asigurarea auto va fi plătită doar dacă n-ai condus tu, când mașina ar fi condusă autonom. Desigur, audiența a spus că nu se va ajunge la așa ceva, că șoferi vor fi mereu, dar dacă ne uităm în prezent asta se întâmplă deja. Tot mai mulți producători își dezvoltă sistemele autonome“, mai spune Tauber.
El mi-a oferit o anecdotă interesantă, din primii ani când în Londra au fost introduse mașini, când am întrebat dacă nu cumva riscăm să scăpăm de sub control sistemele autonome. „În fața primelor mașini din Londra cineva trebuia să meargă cu un steag în față ca să demonstreze că automobilul e sigur și nu calcă pe nimeni. De asemenea, Henry Ford a avut o caracterizare interesantă. A spus că dacă i-ar fi întrebat pe oameni ce vor, ei ar fi răspuns că doresc cai mai rapizi“, spune Tauber.
„Entertainmentul va fi principalul motor, pentru că oamenii vor plăti și vor plăti pentru calitate. Dacă vrei rezoluție 4K, pentru streaming ai nevoie de o conexiune rapidă și de bandă largă. Dar aici natura umană e destul de ciudată. Oamenii sunt mai dispuși să treacă la 4G sau la ftth (fibre tot the home) nu pentru că au nevoie, ci pentru că vor“, explică Bernard Lee. „Totuși, ftth nu e despre a conecta locuințe, ci oameni, iar ceea ce oamenii folosesc sunt aplicațiile pentru un Internet de mare viteză“, spune Bernard Lee.
Odată „cuceriți“ cu entertainment, utilizatorii vor începe să treacă la ceilalți doi „e“: eficiență și eco friendly. „Da, videoclipurile de înaltă rezoluție sunt motorul, ne plac, dar e vorba și de eficiență tradusă în teleprezență, eMedicină și chiar eGuvernare. Nu cred că cineva ar prefera să stea la coadă pe la ușa instituțiilor publice. În final, e vorba de consum și de reducerea acestuia, de o abordare «prietenoasă» față de mediu“, explică Bernard Lee. „Ciclul inovației presupune că aceasta apare acolo unde există resurse. Inovația în acest caz este reprezentată de aplicații. Spre exemplu, dacă ftth nu exista, Netflix nu ar fi devenit dintr-un magazin de închiriat filme o platformă imensă de video on demand“, mai spune acesta.
„Fiecare companie, fiecare țară, are politica sa în privința infrastructurii de Internet. În egală măsură, dacă clienții nu cer, nu are niciun rost să investești în infrastructură, să renunți la cea veche. Dacă aceștia sunt mulțumiți, nu putem spune dacă este bine sau rău, ci este doar o decizie de business. Credem însă că în final vor ajunge la fibră, întebarea mai e doar «când?»“, conchide Bernard Lee.