24 aug. 2014 | 10:57

Qalendra este produsul românesc care vrea să schimbe turismul digital

FEATURE
Qalendra este produsul românesc care vrea să schimbe turismul digital

Cât de ușor îți găsești destinația de vacanță? O companie românească vrea să schimbe modul cum călătorim, prin orientarea către lucrurile pe care le facem în vacanță și nu pe statul degeaba. Qalendra arată cum tehnologia poate să ne influențeze viața în bine. 

orig
Cristian Munteanu a fost invitatul Adevărul Live, joi de la ora 15.00. El a fondat Qalendra la finalul lui 2013. Povestea lui pare scoasă din cărțile de antreprenoriat curajos. A fost directorul în România a companiei TBWA, unul dintre cei mai mari jucători pe piața de publicitate din România. Apoi a decis să renunțe, din cauza păcatelor industriei și dorinței de a schimba lumea. Chiar așa. A schimba lumea. Qalendra e un serviciu prin care ne vom duce în vacanță uitându-ne după evenimentele care se desfășoară în intervalul ales de noi. După aceea, vom putea rezerva bilete, cazare și ne vom duce către o aventură. Împreună cu Dragoș Roșca și Daniel Luca Costin, Cristian Munteanu crede că ideea lui poate modifica o industrie care stagnează.

“Industria turismului seamănă cel mai mult cu cea de imobiliare – locul contează. Oamenii sunt cel mai puțin flexibili când vine vorba de data de plecare. 43% din călători sunt flexibili privind aceasta. Oamenii sunt dispuși să schimbe și trei avioane, doar să se ducă în intervalul ales de ei. Acesta este unul dintre lucrurile care ne-au validat ideea – pe Qalendra.com vom găsi un calendar de travel, sunt listate cele mai importante evenimente, festivaluri din întreaga lume, evenimente din sport, muzică, fine dining sau tradiționale”, a spus Cristian Munteanu, fondator Qalendra la Adevărul Live.

Qalendra sosește pe noul trend al industriei de turism, unde startup-uri ca Airbnb sau Uber fac legea. Unde cazările tradițonale nu mai sunt atât de avantajoase pe cât se credea.

Ce veți găsi pe Qalendra? Câteva exemple au fost oferite de către unul dintre fondatorii companiei. Tomatina e bătaia cu roșii care are loc în fiecar eloc în august la Bunol, lângă Valencia (Spania), Campionatul Mondial de Aruncat Telefonul Mobil are loc în Spania sau bătaia cu tauri. Astăzi, au loc festivaluri de artă ă Austria, festivalul berii în China sau festivalul Rock en Seine în Franța. Pe Qalendra poți să-ți rezervi vacanța în funcție de ele și să primești și alerte privind pasiunile tale.

Cum arată turismul influențat de tehnologie?

Piața turismului online, a celor care caută pe internet, se folosesc de smartphone și tablete pentru a ajunge undeva, e împărțită în două. Leisure travelers sunt cei care se duc într-un hotel și stau acolo închiși toată vacanța pentru a se relaxa. Ei nici măcar nu vizitează locuri.

“Adventure/active travel sunt oamenii care au pasiuni, hobby-uri, vor să exploreze comunități locale, oameni mai dinamici, mai activi, dispuși să facă lucruri inedite în vacanță. Unii pasionați de tango se pot duce în Argentina, iar cei care vor să vadă un Grand Prix de Formula 1, pot să-și rezerve vacanța în funcție de el”, explică Munteanu.

Piața pe care vor să activeze românii e enormă. Din 2009, în fiecare an, a crescut cu 63%, iar valoarea ei este de 263 de miliarde de dolari. Până acum, agențiile de turism rezervau camere la începutul sezonului și ni le ofereau nouă. “Oamenii nu mai vor să cumpere un pat timp de șapte zile. Vor să se plimbe, să vadă, să se întoarcă acasă mai bogați. Nu degeaba se spune că travelul e singura industrie unde dacă investești devii sigur mai bogat”, crede fondatorul Qalendra.

Unul dintre argumentele optimismului lui Cristian Munteanu este faptul că orice om obișnuit investește minimum un salariu din cele 12 pe o vacanță.

Qalendra, o sursă de inspirație

Potrivit lui Cristian Munteanu, Qalendra oferă în primul rând inspirație – sunt două tipuri de oameni care intră pe site, cei care știu unde să se ducă și vor să afle informații, dar și oamenii care nu știu ce să aleagă și caută inspirație.

“Noi oferim un tool important – fiecare utilizator completează intențiile sale de călătorie, iar apoi îl ținem la curent cu ultimele noutăți – schimbări de date, cine cântă la un festival, bilete mai ieftine”, spune Cristian. Momentan site-ul este într-o fază alpha, adică încă e în dezvoltare, dar are unelte de la Skyscanner, Expedia, WorldNomad pentru a oferi bilete și oferte. Cristian e inspirat de Google și de complexitatea site-ului.

“Ideea ar fi să ajungem în punctul în care pentru fiecare festival să recomandăm un set de lucruri – biletul cel mai bun, o cameră de hotel în funcție de istoria ta (dacă tu te cazezi la 3 stele mereu, vom ști asta), activități pe profilul tău, închirieri de mașini. La final va exista o singură plată, iar noi vom redistribui banii către toți cei amintiți mai sus. Apoi să primești un singur mail, care să fie planul de călătorie”, spune Cristian. Qalendra vrea să schimbe căutarea de acum a vacanțelor – 17 zile pentru găsirea ideii și 21 de zile de documentare și căutare de bilete.

De asemenea, pentru Cristian o problemă sunt recomandările actuale. De exemplu, pe TripAdvisor, dacă vrei aventuri în Europa, vei fi trimis în Provence, Franța. Tot acolo vor fi trimiși maratoniștii, dansatorii de tango, aventurierii și skydiverii. Qalendra vrea să recomande lucruri relevante pentru fiecare user, în funcție de istoria sa, de preferințe. Astfel destinația nu va fi universală.

Banii din mai multe surse

Qalendra vrea să facă bani din comisionaele rezervării de zboruri și cazare la hotel. Dar acesta este doar primul pas. Au învățat, trecând pe la acceleratoare de afaceri cum ar fi hub:raum Cracovia, că nu contează când începi să faci bani, ci dacă ai utilizatorii pe site în momentul acela. “Toate planurile noastre erau gândite să genereze revenue. Toate planurile demonstrau când vom începe să facem bani. Am realizat violent că un astfel de mod de a gândi nu e potrivit. În loc să fim obsedați de a genera bani, noi ar fi trebuit să putem să creștem baza de utilizatori”, a spus Cristian.

În viitor, Qalendra va fi monetizata prin vânzarea de date relevante către companii conexe. De exemplu, dacă oamenii se duc în Dubai la evenimentele listate pe site, FlyDubai va fi interesată să știe cine sunt aceștia și poate face un parteneriat.

De asemenea, ultimul pas ar fi ca site-ul să creeze designul unor vacanțe, care să se plieze pe interesele utilizatorilor. Cristian Munteanu anticipă că în șapte luni vor avea totul pregătit.

From hero to zero

Cristian Munteanu a lăsat totul deoparte într-o zi și s-a trezit fără un loc de muncă și cu o idee. Ce a învățat?

“Că nu mai ai la dispoziție un sistem construit, ci trebuie să ți-l faci tu singur. Indiferent ce planuri ai, nu rezistă mult și ai o predictibilitate redusă a business-ului. Depinzi de un milion de lucruri și ai multe griji. Totul presupune o dinamică foarte mare – să testezi în permanență, să vezi dacă un buton roșu e mai bun decât unul verde. Dacă cifrele îți zic ceva, trebuie să rămâi la acel lucru. Ce nu măsori, nu există de fapt. Nu trebuie să fii îndrăgostit de o idee, e soluția perfectă pentru eșec”, spune Cristian.

De asemenea, el recomandă ascultarea de alți oameni mai buni decât tine. “Așa angajam în publicitate. Cred că un om de categoria A va angaja doar un om de categoria A, iar un om de categoria B va angaja oameni de categoria C. Și așa te trezești cu mediocrități în firma ta”, spune Cristian.

Românii care te ajută să călătoreşti prin lume în funcţie de pasiunile tale 
Vlad Andriescu este Redactor-Șef, start-up.ro. Când nu e în căutarea următorului Steve Jobs, scrie despre trecut și viitor. vezi toate articolele