Cuvântul anului 2013, anunţat de Oxford, arată… socializare? narcisism?
Cei de la Oxford Dictionaries, pe lângă faptul că includ cuvinte noi în fiecare an în dicţionar, la sfârşitul fiecărui an anunţă cel mai important termen, cuvântul anului.
Limba vorbită este în continuă dezvoltare şi cei mai importanţi factori care influenţează acest trend se regăsesc în domeniul IT, internet şi reţelele sociale. Ca să vă convingeţi şi voi de acest aspect, este suficient să vă uitaţi la cele câteva cuvinte care au fost introduse în Oxford Dictionary la începutul acestui an.
Printre noile cuvinte Oxford Dictionary, s-au numărat „phablet”, „bitcoin” şi „twerk”. Deşi nu a fost primit cu braţele deschise de internauţi şi lingvişti deopotrivă, pe aceeaşi listă s-a aflat termenul „selfie”. Exemplificat prin imaginea de mai sus, acesta din urmă face referire la procedura capturării unui auto-portret, cu sau fără ajutorul unei oglinzi. Tot „selfie” a câştigat titlul de cuvântul anului, ceea ce spune multe despre procupările majore ale omenirii online în ziua de azi, nu?
În contextul în care concurenţa a constat din asocieri de litere precum FOMO sau BYOD, nu este neapărat o surpriză faptul că „selfie” a ieşit în vârful topului pe criteriu de popularitate. S-a făcut şi o comparaţie cu anul 2012, anul acesta selfie a înregistrat o creştere de 17.000% faţă de anul trecut. Deşi rezultatele artistice care merită menţionate ale acestei activităţi sunt infime, realitatea este că şi oameni care nu au nici o tangenţă cu IT-ul s-ar putea să fi auzit într-un context sau altul de selfie în ultima perioadă.
Ca o mică lecţie de istorie despre cuvântul anului 2013, merită să aveţi în vedere că termenul selfie a fost folosit pentru prima oară în 2002 pe un forum din Australia, context în care făcea referire la o fotografie autoportret imortalizată după o seară de băut în cantităţi industriale. Ulterior, cei de la Oxford University Press au depistat cuvântul ca un tag pe Flickr, începând cu 2004.
Deşi nu mă încântă sub nici o formă această finalitate, mă bucur măcar că selfie sună mai degrabă a cuvânt, spre deosebire de BYOD, o abreviere din patru litere pentru Bring Your Own Device. Aceasta face referire la o practică folosită în ultima perioadă de companii mai mari sau mai mici care permit angajaţilor să lucreze de pe smartphone-ul, notebook-ul sau tableta personală.