Comisia Europeana: Care este situatia computerelor in scolile din Europa?
Pentru prima oara din 2006, Comisia Europeana a realizat un studiu la nivelul intregului continent pentru a analiza utilizarea computerelor in educatie.
La prima vedere, situatia echipamentelor computationale in scoli este mult mai buna acum decat in urma cu sapte ani. Elevii si studentii au acces la mai multe computere clasice si mai multe dispozitive inteligente conectate la internet. Per ansamblu, in Europa sunt folosite in educatie de doua ori mai multe PC-uri decat in 2006, anul ultimelor investigatii similare. Problema actuala pe acest subiect este legata de distributia inegala a computerelor in tarile europene. Diferentele dintre tarile scandinave, de exemplu, si restul Europei sunt de necrezut. Aproximativ 20% dintre copiii claselor 8 – 11 n-au folosit niciodata sau aproape niciodata un computer in timpul lectiilor in cele mai multe tari.
Ca o discrepanta semnificativa, tarile scandinave precum Norvegia, Danemarca sau Suedia reusesc sa asigure aproape fiecarui elev si profesor un computer in scoala. Exista deja pusa la punct si o platforma software gandita sa oferele lectii practice pentru fiecare modul din programa fiecarei materii. In plus, pentru a demonstra corelarea la trendurile din industrie, in ultimii doi ani acelasi studiu s-a reflectat in inlocuire masiva a desktop-urilor clasice cu notebook-uri, netbook-uri sau tablete.
Din pacate, problemele acestui studiu, incep sa fie evidente in tari precum Cipru, Grecia sau chiar la noi in tara. Daca in nord gasim un notebook achizitionat pentru fiecare 10 copii, in Romania, la nivel national figuram cu un notebook pentru fiecare 500 de copii de clasa a patra. In Grecia, doar o treime dintre scolile active pot oferi computere personale elevilor, la fel este situatia si in Cipru.
Momentan, in Europa, exista mai multe programe menite sa ajute achizitiile de PC-uri in scoli si licee. Aceleasi programe care incearca sa aduca computere in clase ar trebui sa creeze si legaturile necesare dintre lectiile de chimie de exemplu, si calculatoarele din retea. Din pacate mai este mult lucru in cadrul acestor initiative nobile.