Facturile uriașe la curent și gaze au băgat spaima în români, iarna aceasta. Multe persoane au suferit atacuri de panică sau au încercat să-și ia viața atunci cand suma de plată depășea cu mult posibilitățile financiare ale acestora. Ulterior, s-a dovedit că toate aceste prețuri umflate erau, de fapt, eronate, fiind nevoie de o analiză a acestei situații. În urmă cu puțin timp, Virgil Popescu a anunțat că a avut o întâlnire cu toți furnizorii de energie, în cadrul căreia s-au abordat cele mai arzătoare subiecte.
Ministrul Energiei a anunțat că, în urma ședinței online în care a discutat cu toți furnizorii de energie a aflat că aproape toate facturile au fost recalculate, iar erorile anterioare ar trebui să nu mai apară și de aceastp dată. Acesta i-a îndemnat pe toți reprezentanții furnizorilor de energies ă-și asume vina și să recunoască faptul că nu au aplicat legea compensării și plafonării. În urma acestor probleme grave apărute, ANRE și ANPC au intervenit cu o schimbare legistlativă care să le permit furnizorilor recalcularea tuturor facturilor care nu au respectat prevederile legale.
„Am avut marţi o întâlnire online cu toţi furnizorii, am transmis ideea că trebuie recâştigată încrederea consumatorilor. Trebuie împreună să reclădim această încredere. Trebuie să recunoaştem, şi furnizorii trebuie să recunoască, că au fost facturi eronate, că nu s-a aplicat legea compensării şi plafonării, ANPC şi ANRE au intervenit, a fost nevoie şi de o modificare legislativă astfel încât furnizorii să refacă absolut toate facturile care nu au reflectat prevederile legale”, a spus Virgil Popescu.
Din fericire pentru majoritatea românilor care au purtat pe umeri povara facturilor uriașe, ministrul Energiei a anunțat că majoritatea facturilor cu probleme au fost calculate, iar acum, urmează ca cei care au greșit să iasă în față și să-și asume aceste erori.
„A reieşit din discuţii că în general cam toate facturile au fost refăcute, eu aştept ca furnizorii şi asociaţiile să iasă public să spună că au finalizat această operaţiune asta şi mă aştept să nu mai existe facturi făcute eronate. Nu suntem absurzi, e firesc să se mai întâmple erori, dar una e să fie accidente, alta să se întâmple aşa cum s-a întâmplat şi colegii de la ANPC vă pot spune mai multe”, a concluzionat ministrul, potrivit Agerpres.
În cadrul aceleiași ședințe a fost prezent și Horia Constantinescu, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), care a ținut să precizeze că că facturile la energie vor fi mai mari decât în anii anteriori, dar acest lucru se datorează evoluției piețeii și nu a dorinței furnizorilor de energie de a fura banii românilor.
„Ideea lansată de furt are ca element constitutiv al acestei eventuale infracţiuni intenţia. Niciunul dintre operatorii economici nu a putut fi tras la răspundere pentru intenţia de a fura consumatorii.
Faptul că unele dintre norme şi unele dintre aplicaţiile lor nu au putut ţine pasul cu aşteptările consumatorilor cred că au fost unele dintre elementele importante ale disfuncţionalităţii pieţei. Este adevărat că au fost cazuri în care mare parte a consumatorilor au fost şocaţi primind facturi cu mult mai mult faţă de ceea ce aceştia erau obişnuiţi”, a transmis acesta.
De asemenea, președintele ANPC le-a transmis cetățenilor că instituția pe care o reprezintă are obiectivul de a proteja consumatorii subliniind faptul că furnizorii de energie ar fi acționat corect și fără intervenția autorităților de specialitate.