Anunț important de la BNR. Este vestea finalului de an pentru românii care au card bancar. Ce avertisment au lansat recent reprezentanții Băncii Naționale a României. Fenomentul îngrijorător ce a intrat în vizorul autorităților din domeniu a fost în creștere în ultimele patru săptămâni.
Potrivit datelor oferite de Banca Națională a României, la sfârșitul lunii iunie a acestui an, existau, la noi în țară, 20.232.563 carduri active, un număr cu 3,2% mai mare decât cel înregistrat la sfârșitul lui 2021. Din numărul total, 20.191.520 aveau funcție de numerar, cu 621.312 mai multe față de sfârșitul lunii decembrie 2021.
În contextul în care numărul românilor care dețin și folosesc carduri bancare este în creștere, autoritățile au lansat un avertisment legat de un fenomen îngrijorător: fraudarea conturilor bancare. În 2022, au fost primite 46 de cereri pe tema fraudării conturilor, fiind un trend în creștere în decembrie.
Din cele 46 de cereri, doar o treime – adică 14 – au fost acceptate de bănci pentru negociere, celelalte fiind respinse după ce comercianţii au invocat faptul că banca este terţ faţă de obligaţia de restituire sau plăţile au fost făcute de către consumatori care şi-au divulgat informaţiile personale şi au introdus singuri toate datele de securitate.
În cazul în care ajung să fie țintele fraudării conturilor bancare, specialiștii din domeniu au oferit câteva sfaturi românilor.
„Problematica fraudării conturilor, a cardurilor sau furtul datelor personale atrage o mare responsabilitate atât din partea consumatorilor, cât şi a băncilor. Consumatorilor le recomandăm să îşi verifice mai des contul, mai ales în această perioadă.
Dacă nu au aplicaţii de online banking prin care pot face acest lucru de la distanţă, o metodă ar fi şi accesarea serviciilor de notificare prin sms a plăţilor efectuate din cont. Chiar dacă acest lucru ar presupune un comision perceput de bancă, paza bună trece primejdia rea în astfel de cazuri, iar beneficiile sunt incontestabile.
Apoi, dacă au observat că le-au dispărut bani din cont, să anunţe imediat banca şi Poliţia şi să formuleze un refuz la plata pe care o consideră frauduloasă.
Băncile au responsabilitatea să rezolve cât mai repede cererile de refuz la plată venite din partea consumatorilor, astfel încât plăţile efectuate în mod nelegitim să nu fie procesate şi banii să nu fie transferaţi din conturile consumatorilor. Recomandarea noastră este ca instituţiile bancare să îşi optimizeze procedurile pentru blocarea plăţilor sesizate de consumatori ca fiind frauduloase.
Aceste cereri care reclamă fraude ar trebui semnalizate şi filtrate pe toate canalele băncilor de relaţionare cu clienţii, fie că vorbim de call-center, e-mail, chat sau pagini de reclamaţii.
În plus, ar fi indicat ca băncile să menţioneze într-un loc cât mai vizibil pe site-urile proprii în cât timp recomandă consumatorilor să transmită refuzul de plată pentru situaţii în care aceştia sesizează tentativa de fraudare a propriilor conturi”, a afirmat Alexandru Păunescu, reprezentantul BNR în Colegiul de Coordonare al CSALB.