Un român a sunat de peste 9000 de ori la 112. Cum a fost posibil așa ceva în 2020

de: Alexandra Chivu
21 08. 2020

O persoană din Olt a sunat de 9.500 de ori la 112, în șase luni. Din totalul apelurilor înregistrate în primul semestru al anului, peste 311.000 au fost apeluri abuzive, conform STS.

Record greu de bătut pentru un român: a sunat abuziv de peste 9.000 de ori la 112, în doar 6 luni

În primul semestru al anului curent, în Sistemul 112 au fost preluate peste 4,8 milioane de apeluri, dintre care 2,6 milioane au reprezentat urgențe, iar peste 311.000 (6,47%) din totalul apelurilor înregistrate au fost apeluri abuzive. De exemplu, un oltean a sunat de 9.544 de ori la 112, iar alte 22 de persoane au apelat numărul unic de urgență de cel puțin 1.000 de ori.

Un român a sunat de peste 9000 de ori la 112

Un alt exemplu este cetățeanul care a sunat de pe o cartelă prepay în Centrul 112 Giurgiu și se recomanda ”Iulian”. Bărbatul a sunat de peste 1.500 de ori la 112 fără a avea vreo urgență, invocând diferite motive care nu necesitau intervenția echipajelor specializate. Acesta a fost identificat de către polițiști și a primit o amendă, care a pus și capăt apelurilor nejustificate la 112.

O persoană din Ilfov a sunat de 7.573 de ori la 112, o alta din Vaslui a apelat de 6.779 de ori, un alt cetățean din Cluj de 5.563 de ori, iar un altul din Neamț de 5.695 de ori.

„Le reamintim cetăţenilor să sune responsabil la 112! Apelarea abuzivă a Serviciului de urgenţă 112 se pedepseşte cu amendă de până la 2.000 de lei şi până la 200 de ore de activităţi în folosul comunităţii, iar, dacă echipele de intervenţie se deplasează în teren şi constată că a fost alertare falsă, amenda poate ajunge la 4.000 de lei şi până la 400 de ore de activităţi în folosul comunităţii. Constatarea contravenţiilor şi aplicarea amenzilor se fac de către personalul Ministerului Afacerilor Interne”, precizează STS.

Sfaturi STS

* sunaţi la 112 doar când aveţi o urgenţă sau dacă cineva se află într-o situaţie de urgenţă. O situaţie de urgenţă este aceea în care este necesară intervenţia imediată a agenţiilor specializate – Ambulanţă, Poliţie, Pompieri, Jandamerie – atunci când viaţa, proprietatea sau mediul sunt puse în pericol (incendii, accidente cu victime, persoane inconştiente, probleme medicale grave, agresiuni şi alte infracţiuni, inundaţii, tentative de suicid, tâlhării etc);

* blocaţi telefonul pentru a evita apelarea accidentală (dacă aţi sunat din greşeală la 112, rămâneţi pe fir şi informaţi operatorul că aţi apelat dintr-o eroare);

* cooperaţi cu operatorul 112 atunci când apelaţi serviciul de urgenţă. Răspundeţi cât mai corect la întrebările pe care acesta vi le adresează, spuneţi adresa cât mai exactă a evenimentului şi oferiţi toate detaliile despre ce s-a întâmplat. Întrebările pe care vi le adresează operatorul 112 sunt clare şi concise şi au ca scop acordarea ajutorului în cel mai scurt timp posibil. Cu cât sunt mai detaliate şi corecte informaţiile pe care le furnizaţi, cu atât mai repede vor putea ajunge echipajele la dumneavoastră;

* nu sunaţi la 112 pentru probleme non-urgente! Apeluri non-urgente reprezintă acele situaţii în care nu este nevoie de intervenţia imediată a echipajelor Ambulanţei, Poliţiei, Pompierilor sau ale Jandarmeriei. Apelarea nejustificată a numărului 112 poate costa viaţa unei persoane aflate în pericol, în timp ce operatorul se ocupă de un apel non-urgent pe linie poate aştepta o persoană care are într-adevăr nevoie de ajutor;

* nu apelaţi numărul de urgenţă pentru a face glume, farse, pentru a adresa injurii operatorilor, pentru a solicita diverse informaţii care nu fac obiectul unei intervenţii de urgenţă (starea vremii, mersul trenurilor, ora exactă, date de contact ale autorităţilor etc.).