De ce trebuie să validezi cardul de transport în comun chiar dacă beneficiezi de gratuitate
Orice card de transport în comun trebuie validat la taxatoarele din tramvai, autobuz și troleibuz. Nu contează că beneficiezi de gratuitate, tot trebuie să respecți regula, iar motivul e simplu.
Deocamdată, pensionarii și elevii care beneficiază de transport gratuit cu mașinile și tramvaiele Societății de Transport București (STB) nu au cardurile respective. Ele vor fi eliberate în perioada următoare, în situația în care ai depus formularul și copiile după actele necesare.
Până acum, validarea abonamentelor lunare era relativ facultativă, iar pensionarii puteau să-i fluture în față controlorului un talon de pensie (obținut mai mult sau mai puțin prin mijloace legale, la unii dintre ei) și să scape de sancțiune.
Nevalidarea cardurilor la taxatoare înseamnă că reprezentanții STB (fosta RATB) n-au prea mult habar de numărul exact de călători care circulă cu anumite linii de transport la anumite ore.
Dar, din februarie 2019, regulamentul s-a schimbat și e foarte bine că e așa:
„Călătorul are obligația să valideze titlul de călătorie, indiferent de tipul acestuia, la fiecare urcare într-un vehicul de transport public (tramvai, troleibuz, autobuz), pe toată aria teritorială București – Ilfov”, informează STB.
Validarea cardurilor de transport este importantă pentru că permite o mai bună monitorizare a fluxului de călători, pe linii și pe ore, ceea ce ar duce la o optimizare a transportului, prin suplimentarea unor vehicule acolo unde este nevoie.
În cazul abonamentelor lunare (cel de 50 de lei, care nu beneficiază de gratuitate) este o măsură relativ aberantă. Este logic că persoanele care achiziționează abonamente lunare vor circula periodic cu majoritatea liniilor de transport, altfel nu ar cumpăra unul lunar valabil pe toate liniile.
Prin urmare, chiar dacă ești pensionar sau elev și beneficiezi de gratuitate, tot trebuie să ai un card pe care să-l validezi, altfel controlorul te va obliga să achiți contravaloarea unui titlu de transport la tarif special (adică suprataxa de 50 de lei), fără a se mai încheia proces-verbal de contravenție.