Tramvaiele noi cumpărate pentru București nu încap pe linii. Stațiile care vor fi modificate

de: Ștefan R. Apostol
02 06. 2022

Edilul Capitalei, Nicușor Dan, anunța în mai 2021 o victorie pentru mandatul său de primar general. După mai multe negocieri, licitații eșuate, acuzații, etc., se semna contractul cadru pentru 100 de tramvaie noi. Contractul semnat de Nicușor Dan era cu fabricantul Astra Arad, termenul de livrare pentru prima garnitură fiind în august 2022. Ulterior, conform documentului, fabricantul are obligativitatea de a livra câte patru garnituri în fiecare lună. Până aici totul este frumos, arată bine, dar ce te faci cu proiectele de fezabilitate a noilor achiziții? Realitatea bate filmul în Primăria Generală a Capitalei. Asta se întâmplă după achitarea lotului și cu 2 luni înainte de venirea primei garnituri.

PMB și Astra Arad, contract de 200 de milioane de euro

Încă din prima zi de mandat de primar general, Nicușor Dan anunța reformatarea administrației locale a Capitalei și a infrastructurilor existente. Un pilon important a fost transportul public, atât suprateran, cât și cel subteran. Un prim punct din acest program avea să fie realizat, și anume majorarea prețurilor pentru o călătorie cu STB și garniturile Metrorex.

În mandatul Firea, după o analiză amănunțită, s-a constatat că parcul STB de mijloace de transport este unul învechit. Cu toate că fosta administrație achiziționase deja un număr important de autoboze Otokar. Dar, în fine, cert este că era necesară reînoirea parcului de autobuze, tramvaie și troleibuze. S-a trecut la evaluarea necesarului, la tramvaie și troleibuze, acestea fiind cele mai vechi, din păcate. În cazul acestora nici fosta administrație nu reușea să facă achiziții noi, dar demara o licitație pentru tramvaie.

„Bucureştiul are nevoie de transport public, pentru a convinge oamenii să circule cu transportul public şi nu cu maşina proprietate personală, este nevoie de investiţii în zona de transport public.

Bucureştiul după ’90 nu a produs decât în uzina proprie 17 tramvaie, tot restul de tramvaie pe care le avem, aproximativ 300, sunt de dinainte de 1990.

Cu acest lot de 100 de tramvaie, cu 100 de autobuze si contractul de troleibuze pe care o să le scoatem în achiziţie publică, reînnoim flota”, afirma Nicușor Dan.

Licitații cu cântec

După mai multe prospecții, în fosta adminitrație Firea, au fost depuse dosarele de licitație publică, încă din 2018, printre companii numărându-se și Astra Arad și turcii de la Durmazlar. Dar au început să apară problemele, când Serviciul de Verificare a Achizițiilor Publice pe 21 decembrie 2021, la o jumătate de an de la semnarea contractului cu producătorul arădean, pentru neconformități în organizarea și derularea licitației precum modificarea cerințelor fără publicarea unei erate sau specificații restrictive în caietul de sarcini, potrivit unui răspuns al Primăriei Municipiului București, spun cei de la Economedia. Aceeași publicație spune că licitația câștigată în primă fază de Durmazlar, avea să fie anulată, ca urmare a faptului că turcii nu aveau  omologare europeană. Ulterior Astra face contestație, câștigând pe drept contractul.

Vine primul tramvai, dar nu se poate folosi

Așa cum spuneam la început, realitatea bate filmul în aceste zile la Primăria Generală a Capitalei. După anunțul victorios al edilului, și garanarea furnizării primei garnituri, specialiștii din jurul lui Nicușor Dan se cam scarpină în cap. Motivul, unul simplu, diimensiunea garniturilor fabricantului arădean este mult mai mare decât postamentele (refugiile), care, din păcate, sunt prea mici.

Acest lucru a fost constatat recent, având în vedere că prima garnitură ar fi trebuit să fie pusă în circulație pe linia tramvaiului 41. Conform specialiștilor, refugiile din cele șapte stații sunt mult prea mici.

Costurile pentru mărirea acestora se ridică la nu mai puțin de 8 milioane de lei. Atenție, totuși, restul tramvaielor vor fi la fel. Plecând de la această deducție, ar însemna că, în funcție de numărul de stații, aproape toate vor trebui modificate.

Deci, alți bani, altă distracție, din lipsa unui proiect amplu de fezabilitate, în care să fie inclusă și mărimea actualelor refugii de pe transeele bucureștene.

Nicușor Dan s-a tot plâns în ultimii doi ani că nu sunt bani, că nu se pot face reparațiile necesare la infrasrtuctură, dar, se pare că are cel puțin câte 8 milioane de lei pentru reamenajarea refugiilor stațiilor de tramvaie din București.

Reamintim că o situație similară a fost și cu garniturile de metrou cumpărate din Spania. Ca și în cazul tramvaielor de la Arad, angajații Metrorex constatau că, în anumite stații de metrou, noile garnituri „Bombardier” nu puteau intra, din același motiv, lățimea garniturilor.