Titi Aur, avertisment pentru șoferi. E grav dacă ți se întâmplă asta la volan când plouă
În aceste zile, când precipitațiile sunt abundente, există un anume pericol, iar celebrul Titi Aur transmite un avertisment pentru șoferi. Este vorba de acvplanare, care poate deveni o adevărată problemă și poate duce la evenimente nedorite. Dacă nu știi despre ce este vorba, îți explicăm în cele ce urmează ce este acvaplanarea.
Ultimele zile au adus precipitații abundente. Titi Aur transmite un avertisment pentru șoferi
Dacă ești șofer cu vechime știi că în această perioadă, când ploile sunt extrem de abundente, poate apărea pericolul de acvaplanare. Așa cum se știe, acolo unde există apă de suprafață există întotdeauna acest risc, care te face să pierzi controlul vehiculului și te pune în pericol de a fi implicat într-o coliziune.
Este important ca orice șofer să își ia puțin timp pentru a se gândi ce este acvaplanarea, cum să acționeze în cazul în care se întâmplă, mai ales atunci când se află la volan și ce poate face pentru a evita să se întâmple vreodată în primul rând.
”Acvaplanarea este cel mai periculos lucru care ți se poate întâmpla atunci când conduci pentru că roata se urcă, se ridică pe stratul de apă.
Dacă mașina merge perfect drept și nu schițează niciun fel de derapaj, soluția este să frânezi.
Dar cum de obicei când apare acvaplanarea se mișcă mașina puțin stânga dreapta, asta înseamnă că ai intrat într-un cerc vicios.”, spune Titi Aur, transmițând un avertisment pentru șoferi.
Vezi și: Avertisment pentru șoferi. Mulți fac această greșeală banală, pentru care riscă amenzi usturătoare
Dar, pentru a știi clar ce trebuie să faci într-o asemenea situație, în mod clar trebuie să știi ce este acvaplanarea, iar în cele ce urmează încercăm să explicăm acest fenomen des întâlnit în condiții de ploaie și acumulare de apă pe carosabil.
Titi Aur explică ce este acvaplanarea
Acvaplanarea este o problemă cauzată de acumularea unui strat de apă între anvelopele unui autovehicul și suprafața de dedesubt a drumului. În acest moment, anvelopele nu mai au aderență la carosabil, ceea ce cauzează o lipsă de tracțiune, ceea ce înseamnă că șoferul pierde controlul și nu mai poate conduce, frâna sau accelera.
Vezi și: Amenzi de 1.000 de lei pentru șoferii din România. Greșeala banală care este pedepsită grav
Poate fi o experiență destul de înfricoșătoare și poate provoca cu ușurință un accident. Unii oameni cunosc acest fenomen sub denumirea alternativă de hidroplanare, ambele cuvinte înseamnă exact același lucru.
”Dacă mașina merge perfect drept și nu schițează niciun fel de derapaj, soluția este să frânezi. Dar cum de obicei când apare acvaplanarea se mișcă mașina puțin stânga dreapta, asta înseamnă că ai intrat într-un cerc vicios.
Adică: dacă accelerezi continuă acvaplanarea, ceea ce ar trebui să faci fiindcă mașina derapează, dacă frânezi amplifici derapajul. Și atunci singurul lucru pe care poți să-l faci pentru acvaplanare este să anticipezi.
Să te gândești că poate să apară și să mergi cu viteză mai mică ca să nu ajungi la acvaplanare”, explică Titi Aur.
Care sunt cauzele acvaplaningului?
Aceasta poate fi cauzată de precipitații abundente care se acumulează pe suprafața unui drum sau de bălți de apă acolo unde există gropi sau șanțuri pe un drum. Apa trebuie să aibă o adâncime de cel puțin 2,5 mm. În plus, aquaplanarea poate fi agravată de alți doi factori, starea anvelopelor unui vehicul și viteza cu care se deplasează vehiculul.
”În momentul în care ai ajuns la acvaplanare, este foarte, foarte periculos. Pentru un pilot de curse nu este chiar același lucru pentru că pilotul de curse știe, în principiu, să stăpânească mașina în derapaj și atunci face acel compromis între a accelera doar atât cât trebuie, a manevra volanul în așa fel încât să îndrepte mașina din derapaj.
Dar nu este și cazul unui șofer de stradă care este surprins de acvaplanare care nu reușește să stăpânească o mașină în derapaj. Pentru pilotul de curse este mai puțin periculos. În plus, pilotul de curse este 100% atent la drum, concentrat și este pregătit în fiecare fracțiune de secundă să controleze mașina cu care oricum merge la limită pe proba specială.
Pentru un șofer de stradă conducerea preventivă este de departe cea mai bună soluție. Când ești pe stradă trebuie să faci în așa fel încât să ajungi sănătos, nu să ajungi repede”, a mai spus Titi Aur, potrivit DCNews.
Se spune că anvelopele de bună calitate pot curăța echivalentul unei găleți de apă de pe un drum la fiecare șapte secunde, ceea ce înseamnă că anvelopele în condiții optime pot suporta o cantitate destul de mare de apă atunci când se circulă pe carosabil umed. În schimb, anvelopele cu o bandă de rulare redusă vor avea dificultăți în a elimina la fel de multă apă și, în condiții nepotrivite, ar putea agrava problema și permite acumularea unui strat de apă sub anvelope.