Ți-ai pierdut sau ți s-au furat actele în timpul concediului în străinătate? Ce trebuie să faci
Înainte de a pleca în vacanță în străinătate, cu siguranță te-ai asigurat că ai toate documentele de călătorie necesare. Pe durata vizitei, însă, ai parte de o surpriză neplăcută. Se poate să remarci că actele ți-au dispărut, le-ai pierdut sau ți-au fost furate în timpul concediului. Iată ce trebuie să faci dacă ți s-au furat actele în străinătate!
Ce trebuie să faci dacă ți s-au furat actele în străinătate
Primul lucru pe care trebuie să îl faceți dacă nu vă mai găsiți actele de călătorie este să mergeți la secția de poliție locală pentru a raporta furtul sau pierderea acestora. Va fi nevoie să prezentați și o dovadă în acest sens. De la autoritățile din regiune veți primi un raport de poliție care va descrie circumstanțele pierderii sau furtului de acte.
Apoi, trebuie să anunțați pierderea sau furtul documentelor la cea mai apropiată ambasadă sau consulat al României, respectiv al țării de cetățenie. Dacă aveți în posesia dumneavoastră copii sau documente scanate ale actelor, se recomandă să le anexați declarației pe care o veți înainta.
„În cazul pașapoartelor pierdute sau furate, este necesară sesizarea autorităților locale de poliție și obținerea unei dovezi a reclamării pierderii sau furtului, dovadă care va fi prezentată la ambasada sau consulatul României în străinătate, odată cu depunerea cererii pentru titlul de călătorie, în vederea reîntoarcerii în ţară”, a transmis MAE pentru Hotnews.ro.
Cum înlocuiești pașaportul pierdut sau furat
Nimeni nu știe exact în cât timp este gata un pașaport nou. În astfel de circumstanțe, în care pierdeți sau vi se fură actele, vi s-ar putea acorda un titlu de călătorie. Oficialii de la ambasadă sau consulat vor oferi informații și cu privire la ce acte nu mai trebuie să prezinte călătorii la venirea în România.
Tot ce trebuie să faceți este să prezentați raportul de poliție în care sunt descrise circumstanțele pierderii sau furtului pașaportului la ambasada sau consulatul României din țara respectivă. Va trebui să depuneți, de asemenea, o cerere pentru obținerea titlului de călătorie pentru întoarcerea în țară.
„Odată ajuns la sediul misiunii diplomatice sau oficiului consular, cetățeanul român va prezenta personalului consular situația și va pune la dispoziție informații și orice documente necesare identificării sale (un act de identitate valabil sau a cărui valabilitate a expirat), carte de identitate, carte de identitate provizorie, buletin de identitate, paşaport anterior, certificate de dobândire/redobândire a cetăţeniei române, atestaţii de clarificare a statutului juridic în raport cu statul român) sau acte de stare civilă (certificat de naştere, certificat de căsătorie) și două fotografii de tip pașaport, color, de dată recentă”, a transmis MAE.
Când expiră titlul de călătorie obținut la ambasadă
Dacă vă aflați în situația în care nu dețineți niciun document de identitate sau de stare civilă românesc și, în același timp, la consulat nu se poate stabili identitatea dumneavoastră și/sau cetățenia română, veți fi supus unor verificări în România.
„Operaţiunile de identificare se efectuează de către misiunea diplomatică/oficiul consular la care se solicită eliberarea titlului de călătorie și nu se percep taxe consulare”, se arată pe site-ul econsulat.ro.
Titlul de călătorie pentru reîntoarcerea în țară este valabil maximum 30 de zile. Documentul expiră în momentul în care ați intrat în țară și nu poate să fie refolosit. Pentru informații suplimentare, MAE recomandă consultarea coordonatelor uturor misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare, ce sunt disponibile pe pagina de internet a instituției, la rubrica „Misiuni ale României”.