Testul pe care Netflix îl folosește pentru a angaja și păstra cei mai buni oameni

de: Ștefan R. Apostol
21 05. 2022

Fiecare dintre noi, la un moment dat în viață, ne-am dorit să avem o carieră de succes. Să fim cineva, să simțim că ceea ce facem noi contează. Unii, extrem de norocoși, au ajuns să facă, simtă, exact asta. Unii dintre noi și-au dorit să facă parte dintr-un template. Unii, extrem de norocoși, azi lucrează pentru giganți, precum Netflix, de exemplu. Dar, deși poate părea un loc de muncă excelent, cu condiții bune, politicile sale de muncă sunt cu adevărat exigente. Așa că, dacă te decizi să lucrezi pentru gigantul de streaming, este bine să afli la ce te înhami.

Visul unora de a ajunge să lucreze pentru Netflix

Gigantul revoluționar al streamingului video, Netflix, este înrădăcinat în societatea modernă. Oprește-te și gândește-te, cunoști pe cineva din generația ta sau din generația de mai sus și de mai jos de tine fără Netflix? Probabil că nu.

Deși suntem obișnuiți să auzim „Netflix and chill”, ceea ce nu suntem obișnuiți să auzim este „Netflix și cultura lor de pionierat în cadrul companiei”, și ar trebui să fim. Pentru că Netflix și-a câștigat rapid reputația de a crea o cultură de companie care a făcut ca 70% dintre angajații care au lăsat recenzii pe Glassdoor să spună că ar recomanda să lucreze la Netflix.

Netflix a dorit să realizeze o cultură de companie construită pe libertate și responsabilitate. Dacă angajezi oameni care apreciază libertatea și care își pot asuma întreaga responsabilitate și răspundere pentru comportamentul și deciziile lor, vei crea o cultură și o afacere înfloritoare. Iată cum a reușit Netflix.

Netflix crede în crearea unei culturi care pune oamenii înaintea proceselor

Liderii companiei au recunoscut rapid că avantajele stupide de la birou și beneficiile sofisticate nu vor adăuga o valoare enormă în viața angajaților lor. De fapt, cultura companiei la Netflix nici măcar nu se învârte în jurul stimulentelor financiare. Pe această temă, dacă nu știați, există și un manifest complet al culturii Netflix aici.

„Versiunea noastră a unui loc de muncă grozav nu este compusă din prânzuri cu sushi, săli de sport grozave, birouri de lux sau petreceri frecvente. Versiunea noastră a unui loc de muncă grozav este o echipă de vis. O echipă în căutarea unor obiective comune ambițioase.”

Citatul de mai sus este preluat direct din manifestul Netflix. Acesta  a fost descris de Sheryl Sandberg ca fiind „cel mai important document care a apărut vreodată în Valley”.

Testul folosit de gigant să angajeze și să păstreze cei mai buni angajați

Transformarea unei întregi companii într-o echipă de vis, în loc de câteva grupuri mici, este o adevărată provocare. Fără îndoială, trebuie să angajăm oamenii potriviți.” Aceasta este notificarea care a apărut recent pe site-ul uneia dintre cele mai mari platforme de streaming de seriale și filme din lume.

„Transformarea unei întregi companii într-o echipă de vis, în loc de câteva grupuri mici, este o adevărată provocare.”

Netflix a anunțat că va înăspri cerințele pentru forța sa de muncă. Cu siguranță, dacă sunteți în prezent în căutarea unui loc de muncă, acesta poate părea jobul ideal pe care îl căutați. A fi în industria de divertisment pare o șansă la care foarte puțini au ajuns.

Dar pentru asta trebuie să treci de „keeper text” . Este, de fapt, un control riguros al personalului prin care poți fi nu doar angajat, ci și concediat, deoarece scopul companiei este de a căuta excelența maximă din partea lucrătorilor săi. Testul nu presupune o concediere imediată. Se discută și se lucrează asupra aspectelor specifice pe care persoana respectivă le poate îmbunătăți.

În ce constă acest „keeper text”?

Doar într-o întrebare ipotetică, dar foarte specifică, care permite doar două răspunsuri, da sau nu. De fapt, este „un mod de a lua temperatura mediului de lucru , o reflecție pentru a evalua munca oamenilor după un proiect sau la un moment dat în cariera lor în cadrul companiei”, explică sursele Netflix pentru BBC.

Potrivit companiei, testul constă într-un proces „informal” care nu înțelege termene limită, adică se desfășoară la întâmplare, cu scopul de a „rămâne cu cei mai buni”. Pentru necunoscători, cultura de afaceri a companiei se bazează pe cinci principii:

  • Încurajați angajații să ia decizii independente,
  • Împărtășiți informațiile în mod deschis, extins și deliberat,
  • Fiți extrem de sinceri unii cu alții,
  • Păstrați doar oameni foarte eficienți,
  • Fără reguli și fără impuneri,

potrivit lui Patty McCord, șefa departamentului de resurse umane, și Reed Hastings , CEO.

Ce se întâmplă dacă spui nu?

O angajată Netflix, care nu a dorit să-și dezvăluie identitatea, asigură că acest lucru nu implică o concediere imediată. Se discută și lucrează la aspectele specifice pe care persoana respectivă le poate îmbunătăți.

Să spunem că, datorită acestei întrebări oarecum incomode, șeful poate întrevedea ce părere au angajații săi despre el sau despre neajunsurile companiei în spatele ușilor închise.

Există o mulțime de feedback , o mulțime de informații și parametri de care trebuie să se țină cont înainte de a lua decizia de a concedia o anumită persoană”, a declarat angajata.

Dar nu toată lumea salută această măsură de selecție a personalului. Procesul nu este lipsit de controverse. Potrivit editorialistului „Bloomberg” Joe Nocera, mulți angajați au descris testul ca fiind parte a unei „culturi a fricii” sau a „legii celui mai puternic”.

„Nu am nicio îndoială că mulți angajați au fost concediați dur. Netflix crește atât de repede încât bănuiesc că formele au devenit mult mai rele decât ar fi trebuit.”, potrivit editorialistului „Bloomberg” Joe Nocera.

Potrivit unui raport din 2017 al „Society for Human Resource Management”, 8% din forța de muncă a Netflix a fost concediată în ultimul an. Un procent ușor peste restul societății americane, a cărei rată de concediere a fost de 6%.

Datele mai arată că doar 4% dintre angajații platformei online decid să își părăsească voluntar postul. Anul trecut, compania a anunțat oferirea a 13.000 de locuri de muncă la noul său sediu din Spania, situat în municipalitatea madrilenă Tres Cantos, care va deveni sediul central al Netflix în întreaga Europă. „Personalul va fi suplimentat de distribuția, echipajul și figuranții care vor lucra în 20 de producții originale din întreaga țară”, reflectă comunicatul de presă.