Telemunca, afectată de încetarea stării de alertă. Ce trebuie să știe țoți angajații VIDEO

de: Ana Chivu
08 03. 2022

Telemunca este afectată de încetarea stării de alertă. Care sunt efectele noii decizii din partea autorităților români pentru angajații care lucrează de acasă? Încetarea stării de alertă presupune și modificarea condițiilor în care s-a desfășurat până acum munca pentru unii oameni. Iată mai multe detalii din art. 3 alin (1) din Legea 81/2018! Ce trebuie să ia la cunoștință toți angajații?

Ce înseamnă încetarea stării de alertă pentru angajații care lucrează de acasă?

Încetarea stării de alertă înseamnă o relaxare a restricțiilor, dar și întoarcerea la munca de birou pentru cei care au fost obligați să lucreze de acasă în contextul regulilor impuse temporar de pandemie. Continuarea muncii de acasă este posibilă, dar angajații trebui să fie mai aproape de reglementarea telemuncii și mai puțin de ,avaria’ produsă.

Încetarea stării de alertă presupune și modificarea condițiilor în care se desfășoară activitatea de telemuncă, dacă varianta a fost impusă unilateral pe durata stării de urgență/alertă sau stabilită de comun acord în condițiile prevăzute de art. 17 din Legea 55/2020.

Mai exact, angajatorii au avut obligația de a dispune de muncă la domiciliu pe toată durata stării de alertă, dacă specificul activității permitea această modificare. Părțile revin la varianta generală prin care pot fi continuate activități în regim de telemuncă ori muncă la domiciliu, fiind la finalul stării de alertă.

Ce arată legea?

Astfel, potrivit art. 3 alin (1) din Legea 81/2018, „Activitatea de telemuncă se bazează pe acordul de voință al părților și se prevede în mod expres în contractul individual de muncă odată cu încheierea acestuia pentru personalul nou-angajat sau prin act adițional la contractul individual de muncă existent.”

Alineatul 2 din același articol interzice sancționarea salariatului care refuză să semneze un act adițional prin care se urmărește introducerea unei clauze de telemuncă în contractul individual de muncă. Este interzisă în mod expres și modificarea unilaterală a contractului în sensul acesta.

Condiții

,,Condițiile în care angajatorul suportă cheltuielile aferente activității în regim de telemuncă. Conform dispozițiilor art. 76 alin (4) lit. w) și 142 lit. w) din Codul fiscal, nu sunt impozabile și nu se cuprind în baza lunară de calcul privind contribuțiile de asigurări sociale.

„Sumele acordate angajaților care desfășoară activități în regim de telemuncă pentru susținerea cheltuielilor cu utilitățile la locul în care angajații își desfășoară activitatea, precum electricitate, încălzire, apă și abonamentul de date, și achiziția mobilierului și a echipamentelor de birou, în limitele stabilite de angajator prin contractul de muncă sau regulamentul intern, în limita unui plafon lunar de 400 lei corespunzător numărului de zile din luna în care persoana fizică desfășoară activitate în regim de telemuncă. Sumele vor fi acordate fără necesitatea de prezentare a documentelor justificative”, arată legea.