Te-a executat silit banca? Ce trebuie să faci, conform CSALB

de: Ștefan R. Apostol
29 09. 2021

Nu puțini sunt românii, cu credite la bănci, ajunși în imposibilitatea de plată a ratelor. Mulți dintre ei au ajuns în această situație și înainte, dar și după declanșarea pandemiei, când s-au diminuat veniturile. Mulți au fost trimiși în șomaj tehnic, și astfel nu și-au mai putut achita datoriile către bănci. Dar vine o gură de aer proaspăt din partea Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), menită să-i ajute pe cei aflați într-o astfel de situație.

Anul 2020 a adus o diminuare a plăților la creditele de consum

Declanșarea crizei pandemice și economice pe parcursul anului trecut, deși au fost generate împrumuturi către populație, puterea financiară a românilor a scăzut. Mulți dintre cei cu credite au fost trimiși în șomaj tehnic, iar până să dea guvernul o ordonanță de păsuire a datornicilor, mulți s-au văzut în fața executărilor silite.

Numărul total al executaților siliți n se știe exact, dar, conform Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), către ei au ajuns în această perioadă cel puțin 130 de cereri de negociere cu banca, din partea românilor cu restențe la credite, sau chair sub executare silită.

CSALB spune că se pot negocia creanțele cu băncile

Conform instituției, cele peste 130 de cereri au venit din partea românilor cu restanțe mari și situtații de executare silită din partea băncilor creditoare. În cel puțin 5 situații, din cele 130, deja se trecuse  la procedura de recuperare a sumelor datorate, spun reprezentanții CSALB.

Reprezentanții instituției declară există soluții de negocieri cu băncile, chiar și în situația în care s-a trecut la procedura de recuperare a sumelor, și în același timp au emis câteva recomandări pentru românii aflați într-o astfel de situație.

„Faptul că există câteva excepţii în care băncile au intrat în dialog cu consumatorii chiar şi în situaţia în care s-a ajuns la executare silită, arată că şi în al 13-lea ceas se pot găsi soluţii amiabile de conciliere în relaţia dintre cele două părţi.

Cu toate acestea, consumatorii trebuie să ştie că este foarte dificilă atât acceptarea negocierii de către bancă, cât şi concilierea în sine, dacă au început demersurile de executare silită. Unul dintre motive este că în relaţia consumator-bancă a intervenit şi executorul.”, spune Alexandru Păunescu, Preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.

Recomandările CSALB în situații de executare silită

  • Consumatorii nu trebuie să întârzie achitarea ratelor la credite cu mai mult de 90 de zile, deoarece în acel moment creditul este adus la scadenţă anticipată, iar banca poate să înceapă demersurile de recuperare a creanţei sale.
  • Consumatorii trebuie să iniţieze dialogul cu banca sau să se adreseze CSALB până la termenul de 90 de zile de neplată a ratelor.
  • În termenul de 90 de zile consumatorii nu trebuie să evite încercările băncilor de a-i contacta. După cele trei luni de neplată, consumatorul nu mai poate plăti creditul în rate, ci este dator cu toată suma restantă către bancă. În plus, eventualele dobânzi penalizatoare calculate în timpul perioadei de 90 de zile sunt mult mai mici decât sumele care vor fi datorate ulterior.
  • Consumatorii trebuie să fie atenţi cine sunt creditorii. De multe ori băncile nu au calitate de creditori, chiar dacă ele sunt cele care aplică efectiv măsura popririi pe conturi. Dacă banca nu are calitatea de creditor (este doar terţ poprit), dar consumatorul are conturi deschise la banca respectivă, acesta nu trebuie să facă demersuri în raport cu banca, ci cu creditorul care a dispus înfiinţarea popririi (ANAF, de exemplu). Banca are obligaţia să instituie/aplice poprirea asupra conturilor, altfel fiind obligată să plătească suma respectivă către creditori din fondurile proprii.