Subiecte simulare Evaluare Națională 2023. Simularea la Evaluare Națională 2023 începe luni, 20 martie, cu proba de limba română, urmată, marți, de matematică. Pentru această testare, elevii de clasa a VIII-a s-au putut pregăti cu modele de antrenament din anii trecuți. Ce altceva mai trebuie să știi.
În cursul acestei zile au fost publicate și baremele de corectare și notare la subiectele de simulare pentru Limba română, inclusiv pentru școlile și secțiile cu predare în limba maghiară, regăsite în cele ce urmează:
În cursul acestei dimineți elevii claselor a VIII-a au dat examenele de simulare pentru Evaluarea Națională 2023, iar acestea au constat într-un fragment din lucrarea lui Ion D. Sârbu, „Dansul ursului”, și din cea semnată de Felix Țopescu, „30 de ani în șa”
Subiectul 1 a fost notat cu 70 de uncte, iar al doilea cu 20 de puncte. În cele ce urmează vă prezentăm subiectele de astăzi de la simluarea pentru Limba și Literatura Română:
„Subiectul I – 70 de puncte
„Citește fiecare dintre textele de mai jos pentru a putea ră̆spunde la cerințele formulate.
Textul 1 „Examenele de sfârşit de an fuseseră̆ fixate mai devreme […]. Orele de studiu se înmulţiră. Deşi în copilă̆rie timpul e de zece ori mai dens decât la maturitate, programul a trebuit totuşi să̆ fie mai intensiv. O zi de vară̆, că̂nd ai între doisprezece şi cincisprezece ani cum aveau Silvia şi cei doi băieţi, poate să̆ înceapă la ora şase dimineaţa şi să̆ se sfârşească abia la nouă̆ sau zece seara. E adevărât că̆ seara picau de somn şi de oboseală̆. Dar, în ră̆stimpul acestei lungi zile, aveau timp pentru tot şi toate: că̆lăreau patru ore, studiau (singuri sau cu domnişoară Stela) alte patru sau cinci ore şi tot le mai ră̆mă̂nea timp pentru o baie în lac, o goană̆ prin pădure, o trântă pe iarbă sau o vizită̆ în parc. […]
Ultimul eveniment dinainte de examene fu apariţia acelei păsă̆ri miraculoase. Lucian o descoperi într-o seară. […] Se întoarse în fugă̆, ca să̆-i cheme pe Silvia şi pe Roland.
— Veniţi, le spuse, aş̧a ceva nu s-a mai văzut: o imensă̆ pasă̆re roz. Roz că un trandafir, roz că o tartă̆ de fragi şi zmeură̆, roz că obrazul Silviei că̂nd scrie scrisori…
Merseră̆ cu toţii. Şi văzură. Într-un luminiş̧, sub şălcii, foarte aproape de păpuriş şi apă, aproape vertical, cu ciocul să̆u imens pe piept, obosit şi nemişcât… un pelican. Părea că doarme. Era un pelican adevărât, asta o spunea chiar şi baci Simion, care ştia mai totul despre păsă̆rile de apă̆. „Dar ce caută aici?” se întrebară copiii. Doar toată̆ lumea şţie că̆ pelicanii sunt păsă̆ri ale Deltei. Şi Delta e foarte departe… […]
Peste trei zile, într-o seară, în sfârşit, se ridică̆ iar în sus. Cu greu, foarte cu greu. În locul de unde decolase, ră̆maseră̆ ca amintire că̂teva pene pe care Silvia le adună şi le fă̆cu buchet. […]
Cu cele că̂teva pene roz se termină̆ şi visul roz de pe marginea lacului. […]
În timpul examenelor, copiii au fost găzduiţi la familia Eneea şi Lili Giurcă, întrucât lucrau aproape de colegiu. Totul a decurs conform aş̧teptărilor. Profesorii de la colegiu avură̆ ră̆bdarea de a-i examina îndelung pe cei doi băieţi care erau în clasa a patra. Au stră̆lucit la română şi latină̆ […]. La matematici „a mers” – nu grozav, totuşi, destul de onorabil. Restul materiilor li s-a părut o simplă̆ formalitate: copiii ştiau carte, scriau corect […].
Silvia îşi trecu examenele de clasa întâi de liceu la „Domniţa Ileana”. Povesti la română despre lacul codrilor albaştri şi nuferii galbeni, povesti la istorie despre bătălia de la Thermopile, povesti la matematici despre aducerea la acelaşi numitor şi despre calculul suprafeţelor trapezului, povesti la geografie, cu zeci de exemple din vasta ei experienţă, care e deosebirea dintre un pâră̂u, un ră̂u şi un fluviu, dintre o baltă̆, un iezer şi un lac, dintre o insulă̆, o peninsulă̆ şi un istm. Se terminase examenul, ea continua să̆ le povestească̆ doamnelor profesoare cine este Tama, cum de e mă̆garul Gary un mare filosof şi actor şi că̂t e de deştept dacă̆ şţii să̆-l întrebi în limba lui. Le explică̆ de ce nu le place cailor mirosul de usturoi, ce a păţit vidră care a dorit să̆ aibă̆ ochi albaştri, cum e în pădure când plouă̆ şi care e adevărul despre puii de cuc. […] A primit nota zece pe linie.
Ar fi urmat vacanţa. Divină vacanţă în pădure, cu cai, nu departe de un lac fermecat. Ce putea fi mai frumos? Că̆rţile de aventuri îi aş̧teptau: trecuseră̆ de vârsta şi problemele lui Huckleberry Finn, acum urmau cele ale lui Ionuţ̧ Jder, d’Artagnan, David Copperfield. Îi aş̧teptau romanul-fluviu „Tarzan” (scris de un lord englez al că̆rui nume nu se putea pronunţ̧a nicicum), „Omul invizibil”, „Gulliver în Ţara Uriaş̧ilor”. Dar şi „Baltagul”, „La Medeleni”, „Fram, ursul polar”.
Ion D. Şîrbu, Dansul ursului
Textul 2 „O probă̆ deosebit de dificilă̆ a fost cea de-a 15-a a concursului hipic de la Vărşovia, la care eram înscrişi din oficiu – pentru „Premiul Învingătorilor” – primii trei clasaţi în probele disputate anterior, astfel că̆ la start s-au prezentat cei mai buni călăreţi şi cai care evoluaseră̆ pe parcursul a 12 zile de concurs.
Dintre români au concurat doar doi călăreţi: Toma Tudoran cu calul Rayon de Soleil şi subsemnatul. De partea cealaltă̆ erau majoritatea aş̧ilor germani, francezi şi polonezi.
Lupta se anunţ̧a foarte grea, mai ales că̆ plouă neîntrerupt de cinci zile. Terenul de concurs şi cel de încălzire se transformaseră̆ într-o mlaşţină̆ în care picioarele cailor se afundau până peste glezne, iar noroiul lăptos ne stropea, împroşcă̂nd totul în jur.
Ajuns la teren, eram convins că̆ juriul concursului va interzice disputarea unei probe atât de grele pe o asemenea pistă desfundată şi pe o ploaie care nu mai contenea.
Că̆lăreţîi şi caii stăteau zgribuliţi, care pe unde putea, şi nimeni nu mai era dispus să̆ încalece pe o astfel de vreme.
Deoarece regulamentul nu permitea întreruperea concursului, s-a anunţ̧at la megafoane că̆, după̆ o prealabilă̆ recunoaştere a parcursului de către participanţi, proba se va disputa în orice condiţii. Nimănui nu-i venea să̆ creadă̆, dar hotără̂rea era luată̆, ceea ce i-a determinat pe mulţi dintre concurenţi să̆ nu participe. […]
Proba începuse şi deja că̂ţiva că̆lăreţi alergaseră̆, printre ei află̂ndu-se şi Toma Tudoran, care, după̆ un parcurs executat într-un timp excelent şi având doar o dără̂mare, avea să̆ se claseze pe locul al treilea (!).
Îmi mai ră̆mă̆seseră numai zece minute pentru a-mi pregăţi calul şi, deşi nu se mai vedea iarbă, totulfiind acoperit de apă̆, […] eram gata de luptă̆ cu… ploaia, noroiul şi obstacolele.
Faptul că̆, până să̆ intru în concurs, niciun concurent nu terminase proba cu zero puncte penalizarem-a ambâţ̧ionat să̆ fac totul spre a realiza ceea ce nimeni nu reuşise până atunci.
Nu cred că în cei 650 de metri ai parcursului să̆ fi respirat și eu, şi Jolka mai mult de cinci-şase ori în viteza în care am alergat. Cu un simţ̧ extraordinar al obstacolului, Jolka prindea bătăi excelente, stră̂ngea picioarele, îşi arcuia şira spinărâi şi gâtul în timpul să̆riturilor cum nu m-aş̧ fi aş̧teptat. În paranteză̆ fie spus, din cauza greutăţîi lui, calul se teme de căzăturile care i-ar provoca neplăceri şi, de aceea, pe terenurile alunecoase aleargă̆ şi sare mult mai atent. Spiritul lui de conservare se manifestă̆ cu aţât mai puternic, cu că̂t condiţiile în care este pus să̆ parcurgă̆ un traseu cu obstacole sunt mai grele. De fapt, majoritatea accidentelor pe care le fac caii se produc nu la obstacolele mari, ci la cele mai mici, la care atenţia este mai redusă̆; de aceea, că̂nd un cal a ajuns să̆ participe pe obstacole de categoria grea (1,50 –1,60 metri), nu este recomandabil să̆ fie pus în situația de a mai să̆ri în probele de categorii inferioare.
Revenind la cursa Jolkăi în „Premiul Învingătorilor”, trebuie să̆ spun că̆ în zborul ei peste obstacole nu a atins niciunul, ceea ce m-a plasat până în acel moment pe primul loc. Vă închipuiţi prin ce emoţiiam trecut în continuare, că̂nd urmăream din tribună̆ evoluţ̦iile celor care alergau după̆ mine… “
Felix Țopescu, 30 de ani în șa
A.
1. Notează̆, din textul 1, două̆ cuvinte din câmpul lexical al culorilor. 2 puncte
Scrie în casetă litera corespunză̆toare ră̆spunsului corect, valorificând informațiile din textul
1. Disciplinele de examen la care băiețîi au cele mai bune rezultate sunt – 2 puncte
A) istoria și geografia.
B) matematica și istoria.
C) româna și latină.
D) româna și matematică.
3. Scrie în casetă litera corespunză̆toare ră̆spunsului corect, valorificând informațiile din textul 1 – 2 puncte
Școala unde Silvia își susțâne examenul este
A) „D’Artagnan”.
B) „David Copperfield”.
C) „Domnița Ileana”.
D) „Huckleberry Finn”.
4. Scrie în casetă litera corespunză̆toare ră̆spunsului corect, valorificând informațiile din textul 2 – 2 puncte
La concursul de la Vărșovia, Toma Tudoran și calul Rayon de Soleil se clasează̆ pe locul
A) întâi.
B) al treilea.
C) al12-lea.
D) al 15-lea.
5. Notează̆ „X” în dreptul fiecărui enunţ̦ pentru a stabili dacă̆ este adevărât sau fals, bazându-te peinformațiile din cele două̆ texte – 6 puncte
Textul 1
Textul 2
6. Precizează̆, în unu – trei enunţ̦urî, o trăsă̆tură a personajului Silvia, identificată̆ în fragmentul de mai jos, și mijlocul de caracterizare utilizat, ilustrându-l cu o secvență: „povesti la geografie, cu zeci de exemple din vasta ei experienţă, care e deosebirea dintre un pâră̂u, un ră̂u şi un fluviu, dintre o baltă̆, un iezer şi un lac, dintre o insulă̆, o peninsulă̆ şi un istm. Se terminase examenul, ea continua să̆ le povestească̆ doamnelor profesoare cine este Tama, cum de e mă̆garul Gary un mare filosof şi actor şi că̂t e de deştept dacă̆ şţii să̆-l întrebi în limba lui. Le explică̆ de ce nu le place cailor mirosul de usturoi, ce a păţit vidră care a dorit să̆ aibă̆ ochi albaştri, cum e în pădure când plouă̆ şi care e adevărul despre puii de cuc. […] A primit nota zece pe linie.”. – 6 puncte
7. Prezintă̆, în minimum 30 de cuvinte, un element de conținut comun celor două̆ texte date, valorificând că̂te o secvență relevantă din fiecare text. – 6 puncte
8. Crezi că̆, în condițîi dificile, e mai bine să̆ continui sau să̆ renunţ̦i la o competiție? Motivează̆-ți ră̆spunsul, în 50 – 100 de cuvinte, valorificând textul 2. – 6 puncte
9. Asociază̆ fragmentul din Dansul ursului de Ion D. Şîrbu cu un alt text literar studiat la clasă sau citit că lectură suplimentară̆, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o valoare comună̆, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text. – 6 puncte
B.
1. Scrie în casetă litera corespunză̆toare ră̆spunsului corect. – 2 puncte
Conțîn diftong ambele cuvinte din seria:
A) „aveau”, „studiu”.
B) „categoria”, „ciocul”.
C) „noroiul”, „evoluţ̦iile”.
D) „seara”, „aproape”.
2. Scrie în casetă litera corespunză̆toare ră̆spunsului corect. – 2 puncte
Există̆ doar cuvinte derivate în seria:
A) „copilă̆rie”, „lăptos”.
B) „descoperi”, „doisprezece”.
C) „despre”, „devreme”.
D) „ursului”, „greutății”.
3. Scrie în casetă litera corespunză̆toare ră̆spunsului corect. – 2 puncte
Sinonimele cuvintelor subliniate în fragmentul „niciun concurent nu terminase proba cu zero punctepenalizare” sunt, în ordine:
A) adversar, nu începuse.
B) că̂știgător, nu absolvise.
C) competitor, nu încheiase.
D) prieten, nu finalizase.
4. Scrie în casetă litera corespunză̆toare ră̆spunsului corect. – 2 puncte
Există̆ o relație de polisemie între cuvintele subliniate în secvențele din seria:
A) „mai ră̆mă̂nea timp pentru o baie în lac”; Meșterul trebuie să̆ pună̆ faianța în baie.
B) „cai care evoluaseră̆ pe parcursul a 12 zile”; Profesorii îi evaluaseră̆ pe elevii școlii.
C) „Restul materiilor li s-a părut o simplă̆ formalitate”; „O probă̆ deosebit de dificilă̆”.
D) „un parcurs executat într-un timp excelent”; „este pus să̆ parcurgă̆ un traseu cu obstacole”.
5. Selectează̆, din secvențele următoare, trei verbe aflate la timpuri diferite ale modului indicativ, pe care le vei preciza: „Doar toată̆ lumea şţie că̆ pelicanii sunt păsă̆ri ale Deltei.” și „Totul a decurs conform aş̧teptărilor. Profesorii de la colegiu avură̆ ră̆bdarea de a-i examina îndelung pe cei doi băieţi care erau în clasa a patra”. – 6 puncte
6. Alcătuieş̦te un enunţ̦ imperativ, în care substantivul „pădure” să̆ fie în cazul dativ (1) și un enunţ̦ asertiv în care adjectivul „puternic” să̆ fie nume predicativ (2). – 6 puncte
7. Transcrie propozițiile subordonate din frază: „Ajuns la teren, eram convins că̆ juriul concursului va interzice disputarea unei probe atât de grele pe o asemenea pistă desfundată şi pe o ploaie care nu maicontenea.”, precizând felul acestora. – 6 puncte
8 Completează̆ enunţ̦ul următor cu formele corecte, reprezentând mesajul unui antrenor, adresat unui membru al echipei sale. – 6 puncte
Că ________ (a fi, conjunctiv, prezent, formă negativă̆, persoană a II-a, singular) supărât și pentru a nu face _______ (adjectiv pronominal demonstrativ de identitate) greş̦eli la următoarea competiție, ___ (membru, cazul nominativ, plural, articulat hotără̂t) echipei ar dori să̆ revezi _______________ (ultim) minute din înregistrarea cursei _______ (întrerupt) din cauza ______ (ploaie, cazul genitiv, singular).
Subiectul al II-lea – 20 de puncte
Scrie, în 80 – 120 de cuvinte, rezumatul textului 1.
Punctajul pentru rezumat se acordă̆ astfel:
Notă! Rezumatul nu va fi precedat de titlu sau de motto. Punctajul pentru redactare se acordă̆ doar în cazul în care rezumatul are minimum 80 de cuvinte și dezvoltă subiectul propus “.
Subiectele pentru simulare Evaluare Națională 2023 sunt elaborate pe baza conţinuturilor şi competenţelor asociate acestora, potrivit programelor școlare. La limba română, de exemplu, ele sunt redactate sub forma unei broșuri care se tipărește față-verso, așa cum este transmisă de Centrul Național pentru Politici în Educație și Evaluare. Se pot solicita pagini suplimentare, dacă este cazul.
Elevii mai trebuie să știe că rezultatele obținute la simulare nu se contestă și nu se trec în catalog. Totuși, în situații excepționale, în care se dorește consemnarea notelor, profesorii pot face asta în baza unei cereri scrise și depusă de cei interesați.
În 2023, Ministerul Educației nu a mai publicat teste de antrenament, școlarii putându-se pregăti pentru simularea de la Evaluare Națională cu subiecte la română din anii trecuți.
Probele vor începe luni, la ora 9:00, moment în care, în fiecare sală, vor fi distribuite subiectele la limba română. Accesul elevilor în clasa de simulare este permis până la ora 8:30, iar timpul destinat elaborării unei lucrări scrise este de două ore (pentru cei de clasa a VIII-a), din clipa în care s-a încheiat distribuirea foilor.
Evaluarea Națională propriu-zisă pentru elevii clasei a VIII-a începe la 19 iunie 2023, cu proba la limba română. Primele rezultate vor fi publicate în 28 iunie, iar cele finale vor fi afișate în 4 iulie.
Pentru această categorie de elevi, anul şcolar are o durată de 35 de săptămâni şi se încheie la 9 iunie 2023:
Media claselor V-VIII a fost eliminată din calculul mediei de admitere la liceu, așa că ierarhizarea absolvenților se va realiza doar pe baza mediei obținute la Evaluarea Națională, din anul școlar 2022-2023.
Până acum, înscrierea în clasa a IX-a a absolvenților învățământului gimnazial se calcula ca media ponderată între media generală la Evaluarea Națională susţinută de absolvenţii clasei a VIII-a, care are o pondere de 80%, şi media generală de absolvire a claselor V-VIII, care are o pondere de 20%.