Structura anului școlar 2022-2023. Câte vacanțe vor avea elevii și ce se întâmplă cu tezele de anul viitor
Structura anului școlar 2022-2023, principalele modificări ce vor avea loc anul viitor. Ministerul Educației a oferit noi informații despre structura anului școlar 2022 – 2023. Câte vacanțe vor avea elevii și ce urmează să se întâmple cu tezele? Sorin Cîmpeanu a adus în prim-plan schimbările majore pe care le vor lua la cunoștință elevii pentru anul următor. ,,Mâine voi da un ordin de ministru pentru noile modificări. Va fi necesară o singură medie la final de an școlar”, a declarat oficialul.
Structura anului școlar 2022 – 2023. Principalele modificări
Elevii urmează să ia la cunoștință schimbări majore care vor apărea în prim-plan chiar în anul școlar viitor. Sorin Cîmpeanu a declarat că se renunță la mediile semestriale și obligativitatea tezelor. De asemenea, profesorii vor avea mai multă autonomie la evaluarea pe parcursul anului. Măsurile menționate fac parte dintr-un pachet de schimbări mai mari în sistemul de Educației din România.
Ministrul Educației a explicat ulterior faptul că elevii vor fi evaluați pe parcursul anului mai des de către cadrele didactice de la clasă. O materie care este învățată de elevi 2 ore pe săptămână va avea în dreptul ei cinci note. Oficialul a făcut precizări și cu privire la primele teste date de elevi la matematică, dar și la chestionarele completate de ei.
Ce se întâmplă cu tezele elevilor în anul școlar 2022-2023
Tezele nu vor mai fi obligatorii din următorul an școlar 2022-2023, conform hotnews.ro. Decizia eliminării lor a fost luată pentru a se simplifica procesul de învățare. În plus, profesorii au primit libertate pentru a decide ei cum să evalueze elevii. Tot ei decid și câte note vor da acestora.
Chiar dacă tezele au fost eliminate, profesorii nu au primit interdicție în a le da, informează sursa citată. Modificarea aceasta va fi anunțată, în curând, în Regulamentul cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP).
„Obligativitatea eliminării tezelor nu înseamnă și interdicția ca un profesor să dea în continuare teze, dacă așa consideră”, citează sursa sus menționată.
Structura anului școlar 2022-2023: vacanță mobilă în luna februarie
Sorin Cîmpeanu a menționat că s-au decis unele detalii și în privința vacanțelor. Mai exact, un număr de 30 de județe au hotărât ca vacanța din luna februarie să fie în ultima săptămână a lunii, 10 județe au dorit zilele de relaxare pentru copii în a treia săptămână, iar București și Suceava au decis să fie în a doua săptămână.
”În ceea ce privește vacanța mobilă de o săptămână din februarie, inspectoratele județene au decis astfel: Sunt 30 de județe care au decis ca vacanța să fie în ultima săptămână, 10 județe în a treia săptămână, iar București și Suceava au decis să fie în a doua săptămână”, a precizat oficialul.
Noua structură a anului școlar 2022-2023. Câte vacanțe vor avea elevii
- Modulul 1 de învățare : 5 septembrie – 21 octombrie
- Vacanța de toamnă pentru toți elevii: 24-30 octombrie
- Modulul 2: 31 octombrie – 22 decembrie
- A doua vacanță, cea de iarnă: 23 decembrie – 8 ianuarie 2023
- Modulul 3: Va începe în 9 ianuarie și se va derula până în luna februarie
- A treia vacanță – de o săptămână – poate fi acordată în a doua săptămână, în a treia săptămână sau în a patra săptămână
- din februarie, la decizia fiecărui inspectorat școlar
- Modul 4: Începe după vacanța din februarie și se va desfășura până în preajma sărbătorilor de Paște
- A patra vacanță : 8 aprilie –23 aprilie
- Modulul 5, ultimul: 24 aprilie – 16 iunie
- Vacanța de vară – 17 iunie – 4 septembrie
Catalogul digital și notarea elevilor, principalele modificări
Din toamnă, catalogul electronic va fi introdus în școlile din România. Propunerea a fost realizată de Ministerul Educației. La finalul anului școlar, fiecare unitate de învățământ este obligată să printeze și să arhiveze catalogul cu notele elevilor. Secretariatul are această responsabilitate.
“Rezultatele evaluării se consemnează în catalogul electronic, cu obligativitatea tipăririi, înregistrării și arhivării acestuia la sfârșitul anului școlar prin compartimentul secretariat”, se arată în art. 106, lit. b.
„Alt proiect pe care n-am avut capacitatea să-l gestionăm cum se cuvine – catalogul electronic – este vorba de un instrument fără de care orice dezvoltare digitală sustenabilă nu poate fi concepută.
Până acum, deși contractul a fost semnat în 2019, nu s-a reușit nici măcar demararea licitației, darămite încheierea contractului de peste 40 de milioane de euro, care, pe baza unei slabe capacități administrative, nu a putut nici măcar să fie demarat. Este un semnal de alarmă major pentru sumele pe care le avem la dispoziție prin PNRR.
Lucrurile trebuie să se deruleze cu o viteză mult mai mare pentru că acel ministru al Educației care nu va reuși să valorifice această oportunitate nu va mai avea la dispoziție nici măcar scuza pe care toți miniștrii Educației au avut-o până acum – nu am avut resurse”, a spus Cîmpeanu despre acest proiect în valoare de 42 de milioane de euro, semnat în 2018.
Proiect de 1 milion de euro pentru reducerea abandonului școlar
Sorin Cîmpeanu a mai anunțat un program în valoare de 1 miliard de euro pentru reducerea abandonului școlar. Finanțarea este pe durata a 5 ani, inițiativa fiind coordonată de Ministerul Educației și Agriculturii.
Sursele sumelor vor trebui să genereze 1 miliard de euro pentru o extindere semnificativă a programului de sprijin pentru reducerea abandonului școlar. Prima rundă din proiect a selectat deja peste 1.000 de școli.
„Programul va avea o finanțare de 1 miliard de euro pentru 5 ani, va fi coordonat de Ministerul Educației și Agriculturii. În total, aceste surse de finanțare vor trebui să genereze 1 miliard de euro astfel încât să avem o extindere semnificativă a programului de sprijin pentru reducerea abandonului școlar pentru un număr cât mai mare de elevi.
Critieriile vor fi stabilite de Ministerul Educației. Prima rundă din acest program național a realizat deja selecția de peste 1000 de școli”, a mai oficialul.