Stația de metrou ‘Timpuri Noi’ și-a schimbat oficial numele. De ce a luat Metrorex această decizie
În urmă cu 44 de ani, după ce Nicolae Ceaușescu își punea ambiția de a construi primul metrou din România, era lansat tronsonul Timpuri Noi – Semănătoarea, astăzi Petrache Poenaru, iar cel care se ocupase de acest proiect era inginerul Octavian Udriște. În septembrie a.c., Metrorex lua decizia de a schimba numele uneia din cele mai cunoscute stații de metrou, Timpuri Noi. Citește mai departe și află de ce a luat această decizie.
Au trecut 44 de ani de la deschiderea primului tronson de metrou, pe la Timpuri Noi
Astăzi Bucureștiul are cinci magistrale de metrou ative, majoritatea făcând legătura între centrul și cartierele mărginașe ale Bucureștiului.
Vezi și: Proiectul original al metroului din Bucureşti. Pe unde trebuia să treacă, de fapt
Dar, în urmă cu 44 de ani, era construit doar un prim tronson, care făcea legătura între Piața Unirii și platforma de la Sămănătoarea, astăzi stația numindu-se Petrache Poenaru.
Stația Timpuri Noi, încă de la începuturile sale, a fost proiectată ca un nod între două magistrale importante, magistrala 1 și magistrala 3, iar de construcția acestui prim tronson avea să se ocupe inginerul constructor Octavian Udriște, astăzi în vârstă de 88 de ani și președintele de onoare al Clubului Feroviar.
Află despre: Când încep lucrările la magistrala de metrou spre Otopeni. Anunțul oficial
Într-un interviu acordat celor de la scena9, inginerul al cărui nume îl va avea celebra stație de metrou Timuri Noi, spunea că:
”A fost o surpriză plăcută, măgulitoare. Sunt onorat. Nu vreau să mă laud, dar o iau ca pe o recunoaștere a muncii depuse de-a lungul vieții în domeniul transportului public.
Decizia nu-mi aparține. Probabil are legătură cu faptul că primul tronson al metroului din București, la care am și lucrat, a fost între Timpuri Noi și Semănătoarea.”, declară inginerul Octavian Udriște, pentru scena9.
De ce a luat Metrorex această decizie
Pentru nostalgicii bucureșteni care știu această stație, și poate nu numai, decizia Metrorex de a schimba numele acestei stații a venit, oarecum, ca o surpriză. Pentru uni a fost chiar una neplăcută, ar zice unele voci.
În orice caz, decizia a fost luată în 7 septembrie a.c., în cadrul Consiliului de Administrație al companiei, motivația fiind că vechiul nume are legătură cu vechea platformă industrială cu același nume, care se afla în apropiere de stația de metrou, dar care astăzi nu se mai află aici, ci în Jilava, încă din 2010.
De altfel, Metrorex a anunțat în mod oficial schimbarea numelui stației de metrou Timpuri Noi, prezentând atunci și acest argument.
Cine a fost Octavian Udriște
Astăzi ajuns la venerabila vârstă de 88 de ani, inginerul feroviar Octavian Udriște a făcut parte din echipa pe care Ceaușescu o delega cu constucția metroului bucureștean.
Înainte de a lucra la acest proiect, inginerul Udriște avea deja ani buni la activ ca inginer feroviar, ca profesor, autor de manuale, și cu multe inovații în domeniu.
De altfel, venerabilul inginer a scris și o carte autobiografică, apărută în 2011, din care aflăm că este la a treia generație de feroviari, din tată-n fiu:
”Dom’le, eu reprezint a treia generație de feroviari din familia mea. Bunicu-miu a fost mecanic la depoul din Cernăuți și, după ce s-a pensionat, s-a retras la o fabrică de cherestea din localitatea Vijnița, nu departe de granița cu Polonia.
Țin minte cum venea cu mocănița din munte, cobora cu bușteni la vale și trecea chiar prin fundul curții noastre. Eu mergeam în vacanțe acolo și ne ducea și pe noi, nepoții, cu un vagonet până sus.
Era foarte frumos, făceam chiar și câte un picnic… M-a luat de multe ori cu el pe locomotivuță, când încă nu împlinisem cinci ani. El era bunicul din partea mamei.”, povestește ininerul pentru publicația amintită anterior.
Află despre: Ce se află sub stația de metrou Gara de Nord, de fapt. E acolo de pe vremea lui Nicolae Ceaușescu
Astăzi, onorat că una din stațiile de metrou îi va purta numele, de altfel o premieră ca numele să fie al unei persoane în viață, dar cu probleme de sănătate, inginerul Octavian Udriște rămâne, totuși, un personaj impotant din istoria metroului bucureștean.