Şoferii care ar putea fi testaţi la fiecare doi ani pentru a-şi păstra permisul auto. Proiectul de lege ar schimba Codul Rutier
Deputații români au prezentat un proiect de lege menit să modifice durata de valabilitate a permiselor de conducere pe teritoriul țării.Potrivit acestei propuneri legislative, se ia în considerare prelungirea perioadei de valabilitate a permiselor de conducere de la 10 la 15 ani. Află despre ce categorie este vorba.
Măsuri aspre pentru o categorie de șoferi
Dacă proiectul va fi adoptat, va exista o modificare semnificativă în frecvența și condițiile de reînnoire a permiselor de conducere pentru diferite categorii de șoferi. În primul rând, șoferii cu vârsta sub 70 de ani vor beneficia de perioade de valabilitate mai lungi, ceea ce înseamnă că vor fi obligați să-și reînnoiască permisele mai rar.
În detaliu, aceștia vor fi supuși testelor la intervale de doi ani. Astfel, această schimbare ar trebui să ofere o mai mare flexibilitate șoferilor mai tineri, permițându-le să evite procedurile de reînnoire mai frecvente.
Pe de altă parte, pentru șoferii cu vârsta de cel puțin 70 de ani, regulile vor fi mai stricte. Aceștia vor fi obligați să-și schimbe permisele de conducere la fiecare 5 ani, cu condiția să treacă prin controalele medicale obligatorii. Acest lucru are ca scop asigurarea că acești șoferi mai în vârstă sunt apti să conducă în condiții de siguranță.
În cazul șoferilor cu vârsta peste 80 de ani, testele medicale devin chiar mai frecvente, devenind obligatorii la fiecare doi ani. Această măsură pare să reflecte o preocupare specifică pentru evaluarea continuă a aptitudinilor de conducere ale celor în vârstă, cu scopul de a minimiza riscul de accidente.
Deși inițiatorii proiectului susțin că aceste schimbări vor contribui semnificativ la reducerea incidentelor rutiere, datele oficiale prezintă o perspectivă diferită, indicând că doar 6% dintre accidentele rutiere din România implică șoferi cu vârste peste 70 de ani. Astfel, este esențial să se evalueze și să se analizeze cu atenție eficacitatea propunerilor în contextul real al siguranței rutiere.
„Ministerul Afacerilor Interne, la sfârşitul anului 2022, a transmis următorul comunicat: «În urma unei analize efectuate la nivelul Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor a rezultat că în perioada decembrie 2022 -februarie 2023 va expira termenul de valabilitate administrativă a unui număr de peste 450.000 de permise de conducere, la nivel naţional, aceste documente fiind emise în perioada decembrie 2012 -februarie 2013».
Anual obţin permis de conducere în jur de 325.000 persoane, ceea ce înseamnă că la cele 450.000 de permise de conducere pe care Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor trebuie să le prelucreze, se mai adaugă un număr aproximativ de 81.000 de permise noi care trebuie să fie prelucrate şi eliberate. Acest lucru a dus la stres major atât pentru angajaţii Direcţiei Regim Permise de Conducere şi înmatriculare a Vehiculelor din toată ţara din cauza numărului foarte mare de dosare care trebuie să le prelucreze”, se arată în nota de fundamentare a proiectului.
Va fi permisă depășirea pe linie continuă
Conform Articolului 120, alineatul 1, litera (i) din Codul Rutier, se interzice efectuarea depășirii atunci când autovehiculul încalcă marcajul continuu, fie simplu sau dublu, care delimitează sensurile de mers. Acest lucru are loc în situații în care autovehiculul circulă, chiar și parțial, pe sensul opus sau încalcă marcajul care delimitază zona de interzicere.
Vezi și: Schimbarea uriașă din Codul Rutier. Când ar putea șoferii să depășească pe linie continuă
Există, de asemenea, semne de circulație care interzic explicit depășirea, iar în zonele apropiate de intersecții, treceri de pietoni sau cale ferată, această manevră este, de asemenea, interzisă conform regulilor de circulație.
Totuși, legislația rutieră prevede câteva excepții notabile. Depășirea este permisă în cazul pasajelor denivelate, podurilor, sub podurilor și în tuneluri.
Reguli noi pentru începători și vârstnici
Cu titlu excepțional, vehiculele cu tracțiune animală, motocicletele fără ataș, mopedele și bicicletele pot fi depășite în aceste locuri, cu condiția ca șoferul să aibă o vizibilitate asupra drumului pe o distanță mai mare de 20 de metri și ca lățimea drumului să fie de cel puțin 7 metri.
Astfel, atunci când se depășesc căruțele sau tractoarele, se permite încălcarea liniei continue, cu condiția să se asigure o vizibilitate adecvată și să nu se perturbe circulația vehiculelor care vin din sens opus. Același principiu se aplică și în cazul depășirii bicicliștilor sau a autovehiculelor oprite.
O regulă nouă vizează șoferii cu vârsta sub 21 de ani, impunându-le restricția de a nu depăși viteza de 91 km/h. Uniunea Europeană are în plan să implementeze limite de viteză adaptate vârstei șoferilor.
Astfel, șoferii sub 21 de ani din România sau din alte state membre vor fi interziși să conducă cu o viteză mai mare de 91 km/h, chiar și pe autostrăzi.