Singurele cărți care se vând bine în România îți arată starea nației
În cadrul târgului de carte Gaudeamu25, Adrian Cioroianu a atras atenția asupra unor statistici referitoare la situația lecturii din țara noastră.
Ambasadorul Adrian Cioroianu este delegat permanent al României pe lângă UNESCU și unul dintre cei mai cunoscuți oameni de cultură din țara noastră. Pentru că a fost prezent la târgul de carte Gaudeamus 25, autorul a făcut câteva declarații îmbucurătoare pornind de la situația lecturii din țara noastră. Partea mai tristă este cea pe care nu a menționat-o.
„Se pare că în România este în creştere vânzarea de carte pentru copii. Ceea ce (…) nu poate decât să ne bucure dacă există o piaţă de carte pentru copii. Că e vorba de literatură, că e vorba de istorie, că e vorba de geografie sau de ştiinţele naturii, indiferent ce se adresează copiilor, pentru noi e o bucurie”, a spus Cioroianu, la Gaudeamus, unde a participat joi seară la lansarea volumului „Istoria României pentru copii în 100 de imagini” de Cristian Vornicu, la standul Editurii Niculescu.
Deși numărul pasionaților de lectură printre adulți se află în scădere, părinții se pare că fac investiții în cărți destinate celor mici. În acel context, Cioroianu a făcut referință la carte proprie la care lucrează destinată aceluiași public țintă cu o vârstă fragedă. „Şi asta gândindu-mă că, v-o spun foarte direct, dacă voi face curios de Istoria României un tânăr, un copil la vârsta de 13, 14, 15, 18 ani, Dumnezeu ştie câţi ani, poate că peste alţi ani el va fi curios să citească o carte de istorie mai avansată”, a precizat Cioroianu. Nici formularea ”Dumnezeu știe câți ani” nu-ți inspiră foarte multă încredere în trendul lecturii printre adulți.
Încercând să găsească o soluție pentru popularizarea consumului de carte în țara noastră, ambasadorul a făcut referință la o soluție care a funcționat de curând în occident. „În Franţa, McDonald’s dă opţiunea pentru părinţii copiilor, la meniul acela pentru copii, să ia o jucărie sau o carte. (…) Şi s-au vândut milioane de cărţi pentru copii în Franţa. Datorită acestei companii – multinaţionale şi de unii hulită. Nu discutăm aici de companie. Vorbim de creşterea consumului de carte. Până la urmă, ceea ce se întâmplă printr-o astfel de apariţie, ‘Istoria României pentru copii în 100 de imagini’, este că iniţiem fiecare copil în istorie… Chiar până în vârsta de a citi poate să îi citească şi un părinte, tata sau mama pot să îi citească efectiv o introducere în Istoria României”, a mai spus Adrian Cioroianu.