Șeful de gară care a oprit de unul singur un tren militar NATO în Romania: ‘Asta e gara mea’

de: Alex Cazacu
07 12. 2020

Ca să intre în NATO, România a făcut un compromis istoric foarte mare. În vara lui 97, după ce președinții Constantinescu  și Kucima au semnat la Neptun, Senatul a ratificat, cu 65 de voturi pentru, 50 contra și 3 abțineri, Tratatul cu Ucraina. Prin acesta, țara noastră recunoștea configurația fruntariilor de nord-est și, implict, nedreptățile istorice făcute în urma Pactului Ribbentrop – Molotov (din vara lui 1939).

Șeful de gară care a oprit de unul singur un tren militar NATO

Politicienii de la acea vreme făceau uitată agresiunea sovietică din vara lui 1940 și validau consecințele Tratatului de Pace de la Paris prin care Basarabia, Bucovina de Nord și Ținutul Herța erau smulse din România și alipite Uniunii Sovietice. A doua zi, la Madrid, aderarea României la NATO a fost respinsă, scriu cei de la impact.ro.

Într-o altă vară, la data de 3 iunie 1999, Pielești, România. Un tren NATO cu 20 de vagoane încărcat cu tehnică militară pentru războiul din Kosovo a fost oprit în gară. Trenul a fost tras pe linie moartă și decuplat de la locomotivă. Ordinul venea din stația lui Florin Pătrăchioiu. Șeful gării. Lipsa ștampilei vamale pentru transport a fost motivul pentru care acesta nu a acceptat compromisul și și-a ținut paleta la pantof, scrie Impact.ro.

După toate acestea a urmat un scandal imens, amenințări, rugăminți, din nou amenințări. În lipsa stampilei de pe actele vamale, vagoanele au rămas blocate. În cele două vagoane de călători, soldații americani și-au pierdut răbdarea și gustul în chewing – gum. Inspirat de curajul nebun al lui Pătrăchioiu, regretatul regizor Cristian Nemescu a realizat un film, ”California Dreamin„.

Cum au reacționat americanii în acele momente

Potrivit șefului de gară care a oprit trenul militar, americanii erau foarte agitați. Veneau din sfert în sfert de oră și întrebau dacă s-a rezolvat, având un orar, nu își permiteau să nu-l respecte. Acesta le spunea că nu s-a rezolvat iar ei se întorceau cu aceeași întrebare. Până când, șeful gării le-a spus simplu: ”măi taică, nu vă supărați pe mine, dar aici e ca la fotbal, intrăm în prelungiri”.

”Acum patru ore mi s-a spus că în zece minute plecăm. Nu a fost așa. Acum trei ore tot zece minute mi-au zis că mai stăm. Acum trebuie să stăm să se încălzească motoarele de la locomotivă, deci tot 10 minute”- Mărturia lui Jeff Thomson, maiorul american care a preluat trenul cu 19 vagoane plecat din Germania și împotmolit la Pielești”, scria presa de la acea vreme.