ANAF a pregătit un proiect de hotărâre de guvern care prevede o serie de măsuri în completarea și operaționalizarea unei ordonanțe de reorganizare a agenției. Potrivit acesteia, DGAMC urmează să-și piardă personalitatea juridică.
Una dintre cele mai importante schimbări vizează reorganizarea activității Direcției generale de administrare a marilor contribuabili, justificat de necesitatea centralizării actului decizional la nivelul conducerii agenției și asigurarea unui cadru unitar de activități de colectare și administrare a marilor contribuabili.
În acest sens, se propune reorganizarea activității DGAMC ca direcție generală în cadrul aparatului propriu al Agenției fără personalitate juridică ca efect al reorganizării prin absorbție a DGAMC de către ANAF.
Prin urmare, activitatea, numărul de posturi și personalul DGAMC vor fi preluate în cadrul aparatului propriu al ANAF, în condițiile legii. Aceste modificări urmau să se aplice de la 1 mai 2024, dar au fost recent amânate cu o lună, deci vor intra în vigoare de la 1 iunie 2024.
„Începând cu data de 1 iunie 2024, Agenția Națională de Administrare Fiscală se reorganizează prin preluarea Direcției generale de administrare a marilor contribuabili, instituție publică aflată în subordinea Agenției, prin fuziune prin absorbție.
Direcția generală de administrare a marilor contribuabili va funcționa ca direcție generală, fără personalitate juridică, în cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală”, prevede OUG 23/2024, în urma ajustării termenului respectiv prin OUG 31/2024.
Proiectul de HG prevede și majorarea numărului maxim de posturi aprobat Agenției cu un număr de 220 de posturi pentru activitatea de antifraudă fiscală.
Va fi implementat un sistem pentru urmărirea trasabilității transporturilor susceptibile de evaziune fiscală pentru diminuarea unor manifestări/fenomene infracționale de contrabandă și fraudă fiscală, cât și pentru consolidarea disciplinei financiare și fiscale și creșterea conformării voluntare în cazul transporturilor rutiere de bunuri.
Implementarea Sistemului național e-Sigiliu va asigura respectarea trasabilității transporturilor rutiere de bunuri cu risc vamal/fiscal pe teritoriul României, va îmbunătăți activitatea autorităților cu competențe specifice din administrația centrală prin modernizarea și adaptarea procedurilor/metodelor de supraveghere vamală/fiscală la realitatea actuală, fiind imperios necesar majorarea numărului de posturi al ANAF.