Restricțiile impuse la granița României pentru cei care vin din străinătate sunt motiv de scandal în aceste zile. Mulți români care au intrat în țară pe la Vama Nădlac au avut parte de probleme cu autoritățile. Problemele sunt de câteva zile, iar românii stau blocați în vamă.
În aceste zile, de început de an, mulți români și-au făcut bagajele și au vrut să revină în țară. Numai că la Vama Nădlac au întâmpinat mari probleme cu autoritățile vamale. Mulți au postat pe Facebook situația delicată de la Vama Nădlac, spunând că nu li se dă voie în țară, deși au dovedit că au teste negative de covid. Ba mai mult de-atât, autoritățile le-au impus, ca și condiție, carantinarea pe o perioadă de cel puțin 10 zile.
Situația s-a escaladat în ultimele 24 de ore, sute de români fiind blocați la intrarea în țară la Vama Nădlac. Un oficial al DSP, după declanșarea scandalului, a încercat să explice de ce există această procedură chiar și pentru cei care fac dovada testelor negative.
”Asigurăm triajul epidemiologic în vama dar aplicăm legislaţia în vigoare. Ştiu că există nemulţumiri, toţi colegii le sesizează de câteva săptămâni, după ce a crescut timpul de aşteptare.
Referitor la noile măsuri, este specificat testul PCR, nu cel rapid, asta trebuie clar înţeles de toată lumea”, a declarat directorul DSP Arad, Horea Timiş, pentru Digi 24.
Dacă e să ne luăm după explicațiile DSP, cei blocați și la această oră la Vama Nădlac nu ar avea testele PCR, ci doar pe cele rapide. Problema este cu atât mai gravă, cu cât nu s-a anunțat anterior situației, despre această cerință a autorităților de drept.
Oamenii care se află la vamă spun că mulți dintre cei care au vrut să intre în țară au fost opriți la Vama Nădlac și, chiar dacă aveau testele negative, au fost obligați să intre în carantină. Surse din cadrul DSP, spun neoficial că au fost cazuri clare de carantinare greșită a unor cetățeni români.
Mergând mai departe cu explicațiile, același oficial DSP Arad a dat vina pe lipsa de personal. A motivat astfel și creșterea timpilor de așteptare, în cazul Vama Nădlac, tocmai lipsa de oameni care să facă analizele epidemiologice.
”Noi avem o problema, nu avem personal. Angajaţii sunt epuizaţi, nu mai fac faţă numărului mare de persoane. Este foarte greu pentru o asistentă medicală să stea la -11 grade.
Să stea în frig și să facă triajul epidemiologic de una singură a sute de oameni”, a declarat Horea Timiş.
Anul trecut, după declanșarea pandemiei, un grup de dezvoltatori au propus autorităților o aplicație care să le ușureze munca. Conform relatărilor făcute de Digi24, aplicația permitea completarea datelor personale, astfel excluzându-se orele interminabile de stat în vamă. La acel moment autoritățile nu au acceptat oferta, justificând că nu poate fi folosită din mai multe motive.
”A fost o iniţiativă în primul val al pandemiei. Nişte colegi de la Bucureşti au creat o astfel de aplicaţie dar am înţeles că nu a trecut de forurile superioare. Există o aplicaţie funcţională, însă în comisiile de specialitate nu au acceptat-o.
A primit acordul STS, a fost implementată până în stadiul de proiect pilot, dar din varii motive totul s-a oprit aici”, a mai declarat declarat Horea Timiş pentru Digi 24.