Se dau bani pentru români. Ce și cum trebuie să facă acum angajatorul ca să primești beneficiile în plină criză

de: Năstase Mirabela
27 03. 2020

Astăzi au avut loc de declarații de presă susținute de ministrul Muncii și Protecției Sociale, Violeta Alexandru, și de șeful Cancelariei Prim-Ministrului, Ionel Dancă.

Se dau bani pentru români

Astfel că, ministrul Muncii, Violeta Alexandru, a explicat, vineri, în ce fel a fost simplificată procedura pentru acordarea de șomaj tehnic pentru angajații romani care sunt afectați de starea de urgență si efectele pandemiei de coronavirus.

  • ”Pentru alte categorii, pentru alți angajatori, pentru tot ce înseamnă angajator din mediul neguvernamental, prevederile privind șomajul tehnic li se aplică în totalitate, astfel încât încurajăm deopotrivă agenții economici, organizațile neguvernamentale să-și pregătească documentele și să le depună la agențiile de ocupare a forțelor de muncă, echipele AJOFM sunt în acest moment în prima linie, primesc în acest moment în prima linie, primesc în acest moment întrebările dumneavoastră, respectiv sunt organizate să proceseze documentele și să e depună la agențiile județene de ocupare a forțelor de muncă, echipele AJOFM sunt în acest moment în prima linie.
  • Pentru alți profesioniști, pentru alte categorii, pentru persoane fizice, pentru PFA, procedura pe care guvernul a stabilit-o și  adetaliat-o prin aactul normativ adoptat aseară, prevede ca pe baza aceleiași proceduri, și anume, o declarație pe proprie raspundere, să se depună solicitări la agențiile județene pentru plăți și inspecție socială urmând ca pe măsură ce aceste documente se primesc să se efctueze plățile în cuantum de 75 la sută din salariul mediu brut pe țară pentru fiecare solicitare adresată. Toate aceste solicitări se pot depune online, astfel încât să nu mai fie nevoie să ne deplasăm la sediile celor două entități, după caz, aangajator cu angajați la AJOFM, persoană fizică, întreprindere individuală la ANPIS, să punetm comunica cu aceste instituții cât mai efcient cu putință.
  • Prin aceste măsuri am creat o procedură mai simplă, mai clară, mai eficientă, am dispus comunicarea exclusiv online, de îndată ce documentele sunt prezentate conform procedurii descrise anterior, cele două entități, pentru angajatori cu angajați, AJOFM-urile pentru persoanele fizice sau PFA-uri – AJPIS-urile, să poată efectua plata cât mai repede„, au fost declarațiile Violetei Alexandru.

Ce tip de angajatori beneficiază de facilități

Pe de altă parte, Ionel Dancă a precizat ce tip de angajatori se califică în noua formă propusă.

”Toți angajatorii care în această perioadă au aplicat măsura suspendării temprare a contractelor individuale de muncă, ca urmare a efectelor epidemiei cu coronavirus se califică pentru această facilitate. fie că vorbin de întreprinderi mici și mijlocii, campaanii mari sau alte forme de angajare pe structuri neguvernamentale sau PFA-uri sau întreprinderi individuale care au angajați cu contracte individuale de muncă.

Perioada pentru care se aplică această facilitate este perioada stării de urgență, cu posibilitatea de prelungire. Dacă sunt contracte suspendate înainte de intrarea în stare de urgență. Contractele suspendate în luna martie vor putea fi decontate de către stat pentru numărul de zile aferente perioadei stării de urgență, respectiv de la 16 martie la 31 martie. Ce se întâmplă cu contractele de muncă suspendate înainte de intrarea în starea de urgență.

Acestea vor avea posibilitatea să deconteze ajutorul de șomaj tehnic parțial, doar pentru perioada stării de urgență. Plata se va face: în primele zile ale lunii aprilie se vor depune documentele solicitate, și anume, o declarație pe proprie răspundere a angajatorului, însoțită de o listă cu angajații cu contractele de muncă individuale suspendate. În termen de 15 zile de la depunerea documentelor, Ministerul Muncii, prin ANOFM face plata către angajatori. Angajatorii au obligația ca în trei zile de la primirea acestei indemnizații să facă plata către angajați.

Avem categoria alți profesioniști prevăzută în Ordonanța de urgență care include toate formele de prestații economice. În baza unor autorizații PFA, întreprindere individuală și alte forme de derulare a activității. Pentru aceste persoane, indemnizația fixă este de 75 la sută din salariul mediu brut pe economie. În cazul contractelor individuale de muncă , indemnizația este de 75 la sută din salariul de bază, nu mai mult de 75 la sută din salariul mediu pe economie. Pentru cei care au alte forme de prestare a activităților economice, se acordă o indemnizație fixă de 75 la sută din salariul mediu pe economie. Ce se întâmplă în situația în care angajatul are un salariu pentru care 75 la sută din salariul de bază este mai mare decât 75 la sută din salariul mediu pe economie? În această situație, angajatorii au posibilitatea să acorde suplimentar față de indemnizația acordată de stat diferența până la 75 la sută din salariul de bază, în funcție de negocierile dintre angajați și angajatori”, a declarat Ionel Dancă.

Nu se vor face controale

”A fost inclusă și o prevedere specială pentru persoanele cu drepturi de autor, și aceștia beneficiază de o indemnizație de 75 la sută din salariul mediu pe economie pentru perioada aferentă stării de urgență.

Angajatorul depune documentele la ANOFM, pentru cei care nu au contracte individuale de muncă, documentele se depun individual la structurile teritoriale ale APIS.

Nu vom face verificări în această perioadă, de aceea insist pe componenta de încredere. Eventuale verificări se vor face ulterior, după ce depășim această periaodă critică”, a spus ministrul Muncii Violeta Alexandru.