Școala românească scoate tâmpiți? Verdictul crâncen al Băncii Mondiale
Școala românească e bună, dacă n-o compari cu altele. Angajatorii au arătat că sistemul educațional este foarte rezistent la schimbare, adică învechit. Astfel, că pregătirea acestora, cade pe umerii angajatorilor.
Angajatorii critică dur sistemul de Educație din România. După părerea lor, curriculum-ul atât pentru gimnaziu, liceu, cât și pentru facultate este bazat doar pe teoretie și nu le oferă viitorilor angajați posibilitatea de a aplica teoria și în practică
Metodele de predare sunt depășite, învechite sau foarte tradiționale, încremenite în memorarea conceptelor și ideilor, în loc să arate aplicare și aplicabilitatea lor, mai spun angajatorii.
Două studii făcute de Banca Mondială în România arată un paradox
Aproape jumătate dintre patronii de firme sau managerii chestionați sunt de acord cu faptul că în școală elevii nu deprind deloc abilitățile practice de care au nevoie în muncă, potrivit Sondajul Online Employer Survey, făcut în 2017 de către Banca Mondială.
Implicarea angajatorilor în stabilirea priorităților de dezvoltare a forței de muncă, precum și pentru recalificarea sau supra-specializarea actualilor angajați este destul de slabă, potrivit unui studiului SABER Dezvoltarea Forței de Muncă.
Deficitul de calificări este cel mai intens în sănătate, construcţii, hoteluri‐restaurante şi TIC, cu decalaje între cerinţele acestor domenii şi programele de studiu oferite. Mobilitatea educaţională, măsurile de orientare în carieră şi competenţele „soft” necesare pe piaţa forţei de muncă (cum sunt competențele antreprenoriale şi digitale) sunt slab dezvoltate, arată raportul.
Doar 66% dintre participanți au decarat că nu sunt de acord cu faptul că școala îi pregătește pe absolvenți pentru experinețe practice care să poată fi aplicate în munca pe care o vor face.
Iar 61% au fost împotriva și oarecum împotriva afirmației că școala le dă tinerilor aptitudinile personale necesare cum ar fi managementul timpului, fiabilitate, abilitatea de a lucra cu alții sau în echipă etc., potrivit Edupedu.
Unul dintre motive ar fi că stimulentele oferite companiilor pentru a oferi formare profesională angajaţilor existenţi sunt limitate, iar mecanismele de monitorizare a iniţiativelor de acest fel sunt inexistente.
Un alt motiv ar putea fi faptul că, în absenţa concurenţei, companiile care domină industria au puţine motive să‐şi sporească productivitatea.
România are cea mai mică densitate a întreprinderilor din EU28 (Raport FEM cu privire la competitivitatea globală 2015‐16), întreprinderile mici şi mijlocii reprezintă majoritatea (99% dintre societăţile comerciale), arată raportul Băncii Mondiale.
Mențiune: fraza „școala scoate tâmpiți” îi aparține lui Traian Băsescu și e din 2009.