Românii care cumpără mașini din Germania trebuie să știe asta. Cum te ferești de samsari, autoritățile avertizează
Germania este cel mai mare exportator de mașini second-hand din Europa, mulți români alegând să își cumpere un autoturism de acolo. Cu toate acestea, multe dintre vehicule își schimbă proprietarii în cel mai puțin transparent mod posibil, piața din România nefiind o excepție. Iată cum să te ferești de samsarii de mașini.
Cei care vor sa își cumpere mașină din Germania trebuie să știe asta
Potrivit Asociației Automotive Intelligence, circa 2 milioane de mașini la mâna a doua care provin din Germania sunt reînmatriculate anual în alte țări europene.
Cu toate acestea, sunt multe cazuri în care vehiculele importate din Germania sunt vândute cumpărătorilor sub pretextul că aceștia ar primi mașina direct de la proprietarul din Germania.
„Dacă un cumpărător din România este pe cale să cumpere o mașină importată din Germania și i se înmânează contractul german de vânzare-cumpărare cerându-i-se să pretindă că achiziționează mașina direct de la proprietarul german, lucrul acesta ar trebui să fie automat un mare semnal de alarmă.
Așa evită samsarii să-și plătească taxele și se dezic de responsabilitățile pe care în mod normal ar trebui să și le asume”, explică Veronica Negru, managerul de marketing al Spotawheel.
Cristian Gyurkan, CEO-ul Webcar, platformă online destinată comerțului cu mașini, susține cele spuse mai sus și subliniază faptul că acest gen de vânzător de mașini poate modifica prețul și datele vehiculelor importate din Germania.
„Odată ce importă mașini second hand ieftine din Germania, samsarii pot recurge la modificarea kilometrajului ceea ce ar crește artificial prețul unor mașini. Exact așa se creează concurență neloială în piața mașinilor la mâna a doua din România”, spune acesta.
Experiențele prin care au trecut cumpărătorii de mașini
Președintele Asociației Automotive Intelligence (AAI), Matas Buzelis, spune că deși unii cumpărători de mașini la mâna a doua sunt atrași de astfel de oferte sau în general de mașini ieftine importate din Germania, afacerile pe care le încheie nu sunt întotdeauna tocmai bune.
„Există încă mulți cumpărători de mașini second hand care nu pun la îndoială prețul mașinii de care sunt interesați. Oamenii văd o mașină importată din Germania cu 200.000 de kilometri la bord care este scoasă la vânzare pentru mai puțin decât valorează chiar în țara sa de origine și cu toate astea încă se încumetă s-o cumpere.
Nu se gândesc la faptul că vânzătorul a avut cheltuieli de cumpărare plus cu importul vehiculului în România și totuși acesta este listat pentru o fracțiune din prețul la care se vinde același automobil în mod normal în Germania.
Ar trebui să fie clară situația și nimeni să nu dea curs acelor anunțuri, dar există persoane care cred fiecare cuvânt pe care îl spune vânzătorul și ajung să cumpere astfel de mașini”, explică acesta, potrivit unui comunicat de presă.
Mai mult, odată cumpărată o mașină care se vinde sub prețul pieței, sunt șanse mari să necesite cheltuieli suplimentare, care pot crește costul total de deținere al vehiculului la o valoare mult mai mare.
Nici o soluție globală
Deși este greu să fie eradicată problema mașinilor rulate importate din Germania de samsari care ulterior pun cumpărătorii să semneze direct contracte germane de vânzare-cumpărare, sunt modalități de a rezolva această problemă.
„Germania este o țară foarte conservatoare, mai ales când vine vorba de protecția datelor. Cu toate acestea, dreptul cumpărătorului de a cunoaște toate datele problemei este mai important decât protecția oricăror informații non-personale despre mașinile aflate la vânzare.
Așadar, într-o lume ideală, vânzătorul inițial al mașinii din Germania ar trebui să fie înregistrat în sistem și odată ce mașina este reînmatriculată în orice alt stat membru al UE, sistemul ar trebui să verifice dacă noul vânzător se potrivește cu cel din Germania.
Este atât de simplu. Dar problema este că ar dura ani de zile pentru a convinge autoritățile să facă schimb de informații la nivel internațional”, mai declară Matas Buzelis, președintele AAI.
Citește și: Cât costă o Tesla second-hand. Puțini români își permit, prețul este uriaș