01 feb. 2022 | 13:50

Revista care va dispărea din România. Românii au copilărit cu ea, dar totul a ajuns la final

Diverse
Revista care va dispărea din România. Românii au copilărit cu ea, dar totul a ajuns la final
După 20 de ani, revista dispare din România

În urmă cu 132 de ani, era fondată una din revistele reper ale lumii științifice. Revista National Geographic a fost fondată în 1888 și este publicată, la nivel internațional, de o corporație non-profit, National Geographic Society. Inițial, societatea a intenționat ca periodicul să fie orientat spre Statele Unite. Ulterior, natura articolelor sale a transformat-o curând într-o revistă cu o viziune mondială. În urmă cu 20 de ani, celebra revistă intra și pe piața românească de profil, sub egida editorială a Sanoma Hearst România. Ulterior grupul editorial a fost preluat de grupul german Burda.

Istoria unei reviste reper de 132 de ani, National Geographic

În secolul al XIX-lea, un grup inimos de oameni aveau să pună bazele unei reviste de excepție. Subiectele erau diverse, din lumea geografiei, arheologiei, antropologiei și explorării. National Geographic Magazine, o revistă lunară, oferea cititorilor relatări literare și precise, precum și fotografii și hărți de neegalat.

Revista este publicată de o corporație non-profit, National Geographic Society. Cu celebrul Gilbert Hovey Grosvenor redactor-șef, revista a atins un tiraj de 1.000.000 de exemplare până în 1926. National Geographic a fost una dintre primele reviste care a reprodus fotografii color.

A fost, de asemenea, lider în tipărirea de fotografii cu viața subacvatică, vederi din stratosferă și animale în habitatele lor naturale. Revista a devenit celebră în întreaga lume pentru articolele sale bogat ilustrate despre diferitele regiuni geografice ale lumii.

La două secole de la apariție, în 2015, National Geographic Society și 21st Century Fox au format National Geographic Partner. Compania media cu scop lucrativ include astăzi revista, canalele TV ale National Geographic și alte proprietăți.

Ca parte a acordului, Fox a controlat 73% din această întreprindere, iar restul participației a fost deținut de societate, care a primit 725 de milioane de dolari. Astăzi compania a ajuns în prtofoliul Disney.

După 20 de ani, revista dispare din România

În 2002, în urma unui demers extrem de important, Sanoma Hearst România prelua drepturile de licență asupra publicației tipărite National Gehographic. Publicată și în România în aceleași condiții tehnice și grafice ca originalul, revista National Geographic România avea să-și câștige un loc important printre cititorii români.

După o perioadă de nesiguranță, Sanoma Hearst România este preluată de grupul de presă Burda, care a continuat publicarea revistei. Ulterior, grupul Burda trece printr-un rebranding, devenind City Publishing, și-și continuă activitatea.

Numai că, la 20 de ani de la primul număr al revistei în limba română, redactorul-şef, Cătălin Gruia anunță dispariția publicației, ca urmare a unui iminent faliment al editorului City Publishing. Anunțul a fost făcut recent de acesta, pe rețelele de socializare:

„Trustul de presă City Publishing nu va continua publicarea brandului National Geographic în România. Asta înseamnă că, cel puţin deocamdată, revista dedicată ştiinţei, explorărilor şi aventurii, care conectează curioşii de pe întreaga planetă, nu va mai apărea în ţara noastră.

Şi oricât de tristă a fost ultima perioadă pentru noi, e doar o picătură în istoria unei revistei de la 1888. National Geographic rămâne un standard de excelenţă în jurnalism. O poveste continuă despre descoperire, explorare şi puterea imaginilor de a schimba lumea.”, scrie redactorul-şef, Cătălin Gruia, conform PaginadeMedia.

Din păcate, cauzele sunt multiple, de la scumpirea hârtiei de print și până la scumpirea consumabilelor. Scumpirile au dus la majorarea prețului de vânzare. În aceste condiții este foarte greu să mai susții, la aceeași calitate, un astfel de produs.