Este posibil ca unii pensionari să piardă bani după recalcularea programată în luna septembrie. De ce se poate întâmpla acest lucru, ne explică fostul ministru al Muncii, Marius Budăi.
Mulți pensionari nu vor avea parte de măriri după recalcularea pensiilor. Mai rău, este posibil ca unii să aibă parte chiar și de un venit mai mic. Motivul? Ei bine, angajatorii pentru care au lucrat de-a lungul anilor nu mai există, deci arhivele sunt foarte greu de găsit.
Prin urmare, nu se poate face proba unor sporuri sau a orelor suplimentare prestate, astfel că vor pierde la pensie. O altă problemă este faptul că, în unele cazuri, aceste documente sunt găsite în arhivele județene, dar pensionarii sunt nevoiți să facă drumuri lungi pentru a intra în posesia lor.
Marius Budăi a intervenit telefonic la România TV și a oferit explicații pentru această problemă, declarând:
„Unde nu mai există angajatorii și arhiva sau lichidatorul care s-a ocupat și nu a predat adeverințele, acolo nu putem să știm. Angajații casei de pensii calculează drepturile în baza unor documente.
E corect să le calculeze în baza unor documente pe care tot ei le eliberează. Ei trebuie să le interpreteze. Angajații nu au calificarea necesară să întocmească aceste adeverințe.
Aici trebuie avută mare grijă, să nu punem oamenii pe drumuri, și să rezolvăm de la caz la caz. Am credința că se vor rezolva. Chiar dacă situația este una grea, grija documentelor este a noastră personala de-a lungul vieții.
Și eu știu din practică că de multe ori oamenii au depus aceste adeverințe, ori cu scopul de a obține venituri, ori în scopul de a merge în instanță.”
Pensionarii vor avea la dispoziție o perioadă de 6 luni, începând de la 1 septembrie, pentru prezenta documentele necesare recalculării, conform unei legi.
Cea mai mare problemă este faptul că angajatorii care trebuie să ofere aceste documente nu mai sunt în stare de funcționare, și-au închis activitatea, iar arhivele au fost preluate de prestatorii privați.
„Căutăm să găsim soluții, dar acestea nu țin mereu de noi. Atât timp cât acei angajatori care nu mai există au dat arhivele la prestatori privați… Căutăm soluții ca pensionarilor să le fie mai ușor.
Pentru pensionarii care au fost în activitate înainte de anul 2001 nu este simplu să-și procure actele doveditoare ale tuturor veniturilor pentru care s-au plătit contribuții la stat.
Legea arhivelor naționale reglementează obținerea acestor adeverințe, dar si ordinul pe care președintele Casei de Pensii a fost obligat să-l dea în baza acelei legi.
În momentul acesta avem în vigoare legea arhivelor care stipulează clar cum se iau aceste adeverințe si cum se stabilesc acele tarife”, a mai declarat acesta.