PSD și PNL și-au cumpărat publicitate pozitivă în presă. Suma plătită este colosală!

de: Ștefan R. Apostol
06 07. 2022

PSD și PNL și-au cumpărat publicitate pozitivă în presă. Într-o amplă analiză, publicată recent de jurnalistul Cristian Andrei, la Europa Liberă România, s-au descoperit sumele aprobate de PSD și PNL, sume privind subvențiile folosite de cele două partide pentru promovarea în presa locală. Conform anchetei, sumele s-ar fi dublat, ca urmare a acestui vot secret al celor două formațiuni politice, iar suma plătită este colosală.

Alianța și-a aprobat sumele pentru subvenții. PSD și PNL și-au cumpărat publicitate pozitivă în presă

În ancheta realizată de publicația Europa Liberă România, jurnalistul Cristian Andrei spune că anul trecut cele două partide cheltuiau pentru promovarea în presă nu mai puțin de 60 de milioane de lei.

Recent, însă, în urma unui vot aproape secret, cele două formațiuni care fac parte din alianța de guvernare, și-au votat noi sume folosite ca subvenții pentru a-și promova imaginea în presa locală.

Aceeași analiză spune că anul acesta sumele s-ar putea să fie de două ori mai mari ca în 2021. Cu alte cuvinte PSD și PNL și-au cumpărat publicitate pozitivă în presă, iar valoarea s-ar ridica la 120 de milioane de lei, dacă ținem cont de cele analizate de ancheta menționată.

„Rețeta este următoarea: partidele încasează sume consistente ca subvenție, peste 210 milioane de lei în 2022 (42 de milioane de euro), iar banii încasați lunar pleacă ulterior spre presă, prin intermediul unor contracte care sunt ținute la secret. Datele oficiale de anul trecut indică un fenomen clar: aproape jumătate din subvenția cheltuită de PSD și PNL a avut un singur destinatar: presa.”, scrie jurnalistul Cristian Andrei pe Europa Liberă România.

PSD și PNL refuză să vorbească, deși există Legea 544/2001

Încă din 2001, parlamentarii români votau Legea 544/2001, privind accesul la informațiile de interes public. Același jurnalist spune că deși există această lege, și că toate partidele ar trebui să se conformeze, PSD și PNL refuză să vorbească despre sumele cheltuite sau sumele ce vor fi cheltuite, inclusiv în acest an. Jurnalistul se referă la această situație, ca fiind „secretomania de partid”.

Cristian Andrei merge mai departe, spunând că doar în 2021 PSD a cheltuit aproximativ 8 milioane de euro, plătind articole favorabile în presa românească. De cealaltă parte, ca răspuns la solicitările făcute de publicația amintită, PNL declara că în 2021 au cheltuit în presă doar 4 milioane de euro.

„Datele oficiale consultate de Europa Liberă arată că bugetul pentru presă și propagandă s-a dublat în 2022. Creșterea de 100% se reflectă în cazul PSD, PNL și USR. Ultimul partid se promovează însă doar prin intermediul rețelelor de socializare și Google Ads și nu are contracte cu vreun site.

(..)  În primele cinci luni ale lui 2022, social-democrații au utilizat din subvenția pentru presă și propagandă peste 22,4 milioane de lei (4.5 milioane de euro), iar PNL a plătit 14,7 milioane de lei (aproape 3 milioane de euro). USR se apropie de 1 milion de lei în cele cinci luni.”, se mai arată în analiza publicației.

Subvențiile primite de partide în primele cinci luni din 2022

  • PSD: 40.071.070 lei bani publici, din care 22.481.716 pentru presă și propagandă
  • PNL: 33.970.177 de lei bani publici, din care 14.702.194 pentru presă și propagandă
  • USR: 18.312.603 de lei bani publici, din care 992.518 pentru presă și propagandă
  •  AUR: 8.110.069 de lei bani publici, din care 0 lei pentru presă și propagandă

PSD ar fi majorat sumele în 2022 la 22,48 de milioane de lei

Ca și o concluzie, PSD ar fi majorat sumele în 2022 la 22,48 de milioane de lei în primele cinci luni ale acestui an, iar PNL au mărit cheltuielile cu 14,7 milioane de lei. Sumele s-au dublat, iar cantitatea de materiale cu caracter propagandistic și cu tentă pozitivă au crescut.

O acuzație extrem de dură este adusă de jurnalistul Cristian Andrei PSD-ului și liderului acestuia, Marcel Ciolacu, despre care spune că „Ciolacu a secretizat toate contractele cu presa și nu și-a respectat promisiunea privind transparența”.

Concluzie

Majoritatea partidelor din aceste liste, dar cu preponderență PSD și PNL au încheiat contracte de presă cu siteuri, precum cele deținute de Realitatea Plus, Antena 3, B1 TV, RTV și jurnaliști care activează, atât în presa scrisă, cât și ceea audio-vizuală, se mai arată în aceeași anchetă.