PSD a decis să se bage în seamă în ziua protestului din Moldova și să încerce să distragă atenția de la cei care vor opri activitatea de la ora 15, în semn de protest pentru lipsa autostrăzilor.
Partidul Social Democrat a anunțat pe pagina de Facebook că ministrul Transporturilor va fi prezent vineri, pe 15 martie, la începerea lucrărilor la centura ocolitoare a Bacăului, cea care acoperă și 16 kilometri din Autostrada Moldovei.
„Autostrada Moldovei începe azi! Varianta de ocolire, la profil de autostradă, a municipiului Bacău este parte integrantă din autostrada Moldova (coridorul IX pan european). Este un proiect lansat în 2017, în timpul guvernării PSD, în valoare de 144 de milioane de euro, cu finanțare asigurată. Ministrul Transporturilor, domnul Răzvan Cuc, va fi astăzi prezent începând cu ora 12:30 la începerea lucrărilor pe șantier„, se arată în postarea PSD.
Postarea PSD și vizita ministrului Transporturilor pe șantierul centurii ocolitoare din Bacău vin, culmea, chiar în ziua protestului „România vrea autostrăzi”.
Social-democrații susțin că ministrul Răzvan Cuc va inaugura lucrările. Numai că, după cum susțin cei de la Pro Infrastructura, lucrările au început în realitate în urmă cu o săptămână. Atunci, într-o postare pe Facebook, reprezentanții Asociației salutau începerea lucrărilor și aminteau și istoria lungă a acestui proiect.
Centura ocolitoare cuprinde, într-adevăr, primii metri de autostradă din Moldova, numai că proiectul a tergiversat încă din….2007. PSD se lăuda că a fost lansat în 2017, în timpul guvernării PSD, dar bazele au fost puse de mai bine de un deceniu.
Asociația Pro Infrastructura:
„Povestea HALUCINANTĂ a drumului începe în 2007 când Search Corporation face studiul de fezabilitate și proiectul tehnic, documentație revizuită în 2012 de către Arcadis. În 30.04.2013 este lansată licitația de lucrări pe FIDIC Roșu. Pe 14.11.2013 se anunță câștigătorii: turcii de la Eko Insaat cu suma de 393 milioane de lei. Urmează contestațiile și abia pe 01.04.2015 se semnează contractul”.
Asociația amintește că licitația a fost relansată pe 16.12.2017, adică în timpul guvernării PSD, care nu a făcut decât să dezgroape proiectul.
„Ofertele au fost deschise în 12.02.2018 și ulterior două din cele patru asocieri participante au depus contestații în urma descalificării, printre care o altă companie turcă: Ictas Insaat. Câștigătorul a fost anunțat în 09.08.2018: asocierea UMB-Tehnostrade cu suma de aproape 669 milioane lei (fără TVA). Între timp contestația Ictas Insaat a fost admisă de CNSC, iar CNAIR a fost obligată să le reevalueze oferta. Mai mult, turcii au atacat și raportul prin care românii erau desemnați câștigători. După lupte complicate, până la urmă se parafează contractul cu UMB în 22.12.2018„.
Potrivit datelor tehnice din proiect, varianta ocolitoare a municipiului Bacău va măsura aproximativ 31 de kilometri, din care 16 kilometri vor fi construiți în regim de autostradă, parte din Autostrada Moldovei. Pe centură vor fi construite și șase pasaje și șase poduri.
Durata de execuție a lucrării este de 30 de luni, ceea ce înseamnă doi ani și jumăate.
Valoarea contractului e de 668 milioane lei – adică aproximativ 142 de milioane de euro.