Ce se mai întâmplă cu proiectul care făcea din CFR transport de bun-simț

Ce se mai întâmplă cu proiectul care făcea din CFR transport de bun-simț

Modernizarea căilor ferate dintre Simeria și Ghioroc (lângă Arad) au început în primăvară și probabil se vor termina în 2023. Ce se mai întâmplă acum?

În urma acestui proiect, trenurile de călători ar trebui să poată circula cu o viteză de până la 160 km pe oră.

Stadiul fizic al lucrării la 1 noiembrie era de 10% pe tronsoanele 2A și 2B, respectiv 8% pe 2C și 3. Estimarea realistă-optimistă pentru finalizare este anul 2023, eventual trimestrul IV 2022 pe unele segmente cu o mobilizare exemplară a constructorilor, au declarat cei de la Pro Infrastructura.

În acest moment cele mai rapide trenuri fac peste trei ore pe cei 158 km dintre Arad și Simeria din cauza restricțiilor de viteză, iar întârzierile apar des. În condițiile în care trenurile din anul 1939 care circulau pe aceeași distanță făceau două ore și 18 minute, iar cele din 2008 făceau două ore și un minut.

Secțiunea care umează să fie reabilitată face parte din Coridorul Feroviar Rin – Dunăre și are aproape 144 de kilometri. Aceasta este împărțită în patru tronsoane: 2A între KM 614 (Ghioroc) și Bârzava, 2B Bârzava-Ilteu, 2C Ilteu-Gurasada și 3 între Gurasada și Simeria. Valoarea totală a proiectului este de aproximativ 2,03 miliarde de euro, potrivit HotNews.

Lucrările pe variantele noi de traseu au început abia la finalul lunii mai 2018, când au fost emise autorizațiile de construire, adică la aproximativ un an de la semnarea contractelor.

Pe loturile 2A și 2B se progresează într-un ritm intens la variantele noi de traseu. Viteza maximă urmează să fie de 160 de km/h pentru trenurile de călători și 120 km/h pentru cele de marfă.

Lucrări semnificative sunt și la cele patru poduri peste Mureș, dar și la terasamente, unde kilometri întregi au fost aduși la cota finală. Se avansează și la consolidarea terenului în zonele inundabile ale Mureșului, unde a fost pusă în acțiune și o tehnologie nouă în România numită „jet grouting”. În plus, se execută ziduri de sprijin din beton armat sau palplanșe pentru protejarea căii ferate. În stații se muncește la noile peroane, dar și la clădirile centrului electronic de comandă.

Pe tronsonul 2B urmează să fie proiectat și un tunel de aproximativ 600 de metri, însă lucrările nu au început din cauza birocrației.

Pe tronsonul 3, Gurasada-Simeria, asociația care se ocupă FCC-Astaldi-Convensa este prezentă în teren doar între Mintia și Simeria într-o primă etapă. Adică acoperă doar traseul existent între Mintia și Ilia pe aliniamentul nou. Se execută umpluturi pe aproape toată lungimea șantierului, lucrări la poduri și la viitoarele supratraversări rutiere ale căii ferate.

Până la sfârșitul lui 2018 urmează să se circule pe porțiunea nou construită de 3,6 km. Faza a doua, între Mintia și Gurasada, va începe în anul 2019, unde urmează să fie executate trei poduri noi peste Mureș de o complexitate ridicată.

Implementarea proiectului va permite circulația cu viteza de 160 km/h pe o lungime de cca. 89% din lungimea secțiunii. Pe 6% din lungime se va circula cu viteza de 120 km/h, iar pe 5% din lungime se va circula cu viteza de 100 km/h.

Valoarea totală a proiectului pentru reabilitarea celor 141 km este de 9.52 miliarde lei și este finanțat prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020. Astfel, 75% din valoarea totală eligibilă aprobată va fi asigurată din Fondul de Coeziune, iar restul de finanțare va fi asigurată de la bugetul de stat.

Pentru acest proiect Comisia Europeană a anunțat pe 19 februarie că abrobă finanțarea europeană de 1,3 miliarde euro.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI