Premieră la Metro, după ce a scos de pe rafturi un produs tradițional. Este pentru prima dată când se întâmplă asta, iar producătorul este foarte dezamăgit de decizia retailerului. Nu vrea să lase baltă lucrurile, motiv pentru care a intentat un proces în acest sens.
Decizia recentă a retailerului Metro de a elimina Magiunul de Topoloveni, primul produs tradițional românesc recunoscut de Uniunea Europeană, de pe rafturile sale a stârnit un val de discuții și controverse.
Bibiana Stanciulov, proprietara firmei care produce acest produs emblematic al tradiției românești, a făcut publice detalii despre procesul intentat împotriva rețelei de magazine.
Conform relatărilor făcute pentru hotnews.ro, la începutul lunii noiembrie 2022, reprezentanții Sonimpex, compania care produce Magiunul de Topoloveni, au primit notificarea că articolul lor „Magiun de prune Topoloveni” este considerat subperformant și, în consecință, Metro a refuzat să încheie un nou contract pentru anul 2023.
„Se stabilise că avem o creștere de 30% a cifrei de afaceri la Metro, crescuseră și comenzile. Deci nu puteau să spună că nu se vinde magiunul- acesta fiind unul dintre motivele invocate pentru care nu se poate expune din nou la raft”, povestește proprietara.
În urma acestei decizii, Bibiana Stanciulov a evidențiat o serie de provocări cu care se confruntă producătorii locali în relația cu marii retaileri. Printre acestea, ea a menționat dificultatea de a dezvolta o relație de încredere și durabilă cu reprezentanții retailerilor, dat fiind fluxul constant de schimbări în personal, inclusiv la nivel de conducere.
Ce a deranjat-o cel mai tare, însă, a fost strategia la care apela Metro: cumpăra borcanul de magiun cu 9 lei de la producător, iar pe rafturi îl punea și cu 30 de lei, ceea ce reprezenta un adaos de 200%.
„E paradoxal: dacă eu am creștere în vânzări, de ce îl elimini de la raft? În al doilea rând, eu nu-i pot impune retailerului prețul a care să vândă produsul. Ajunseseră la un adaos de 200%, iar eu nu puteam să le spun că la un asemenea preț este imposibil să vândă.
Ajungea la 30 lei borcanul. Poate că merită și 10 euro, poate și 15 euro, pentru că într-adevăr este un medicament, dar nu la nivelul de venituri ale oamenilor din România”, susține Stanciulov.
Bibiana Stanciulov, proprietara Magiunului Topoloveni, a subliniat că decizia Metro de a elimina produsul de pe rafturi este pusă sub semnul întrebării de faptul că acesta este înregistrat în scheme de calitate naționale și/sau europene. â
Magiunul de Topoloveni beneficiază de statutul de produs tradițional, recunoscut la nivelul Uniunii Europene, ceea ce impune unele condiții specifice în cazul delistării.
Conform precizărilor Stanciulov, potrivit Legii 81/2022 privind practicile comerciale neloiale în lanțul de aprovizionare agricol și alimentar, este interzis ca un retailer să refuze listarea unui produs alimentar înregistrat în scheme de calitate naționale și/sau europene oferit de către un furnizor, invocând lipsa volumelor sau sezonalitatea acestuia.
„Am apreciat conduita Metro ca fiind contrară Legii nr. 81/2022 cel puțin pentru că încalcă interdicțiile prevăzute de art. 3 pct. 20 și 23 din acest act normativ, respectiv interdicția de a delista un produs alimentar pentru a pune presiune pe un furnizor în scopul acceptării prețului defavorabil furnizorului”, susține Bibiana Stanciulov.
Acțiunea inițiată a fost înregistrată inițial pe rolul Tribunalului București, secția a VI-a pentru litigii între profesioniști. Cu toate acestea, secția respectivă a declinat competența, transferând dosarul către o secție civilă. Ulterior, chiar și acea secție civilă a renunțat la competență în favoarea secției a VI-a, creând un conflict de jurisdicție.
Această dispută a fost soluționată de Curtea de Apel București la data de 21 martie 2024, stabilind că acea competență aparține secției civile, motivând că litigiul are în vedere un contract civil.