Prețul la motorină i-a șocat pe români în această dimineață. Ce au văzut afișat la pompe

de: Ștefan R. Apostol
08 04. 2022

Reducerea exporturilor rusești au un efect de domino asupra lanțurilor de aprovizionare la nivel mondial. Rafinăriile europene se străduiesc să înlocuiască barilul ca răspuns la invazia militară a Rusiei în Ucraina. Majoritatea caută, în același timp, să profite de marjele mari de cracare a motorinei rezultate. Ca urmare a acestei situații, din ce în ce mai mulți operatori europeni, și locali, au decis să majoreze prețurile la carburanți. O astfel de situație a fost observată în această dimineață la benzinării. Prețul motorinei a crescut în raport cu cel al benzinei. Diferența a ajuns până la 70 de bani, mai mult, la motorină, față de prețul benzinei.

Oferta globală de motorină se restrânge

După ce a atins un maxim istoric de 58,94 dolari pe baril pe 8 martie, marja de preț a petrolului ULSD din nord-vestul Europei față de Dated Brent a scăzut la 35,21 dolari  pe 7 aprilie, potrivit evaluărilor S&P Global Commodities Insights.

Această cifră a crescut de la doar 5,03 dolari pe baril la 7 aprilie 2021, semnalând o perturbare și o volatilitate a pieței.

Rafinăriile europene se străduiesă funcționeze la capacitate maximă. Acest lucru a devenit mai costisitor din cauza prețurilor ridicate la gazele naturale și la hidrogen.

Toate rafinăriile produc doar volumul pe care trebuie să îl producă pentru contractele la termen, spun traderii europeni. Efectul este situația extrem de dificilă pentru găsirea de barili pe piața spot.

De asemenea, a devenit acum mai dificil să se obțină materii prime pentru unitățile secundare, majoritatea fiind importate din Rusia.

Chiar și în cazul contractelor la termen, rafinăriile au ajuns să cumpere doar 90%. În timp ce unele rafinării mediteraneene și-au exprimat intenția de a continua să ruleze în mod normal, având capacitatea de a înlocui cu ușurință gradele de țiței rusesc, aprovizionarea cu produse a avut de suferit pe măsură ce rafinăriile își schimbă listele și blochează aprovizionarea cu țiței.

Anul trecut, conform datelor, România a importat din Rusia aproape 30% din necesarul intern de combustibil, vorbind aici strict de motorină.

În ultimele două săptămâni, prețul la motorină a crescut în toată Europa. România nu avea cum să treacă peste acest moment neafectată.

Pe 8 aprilie motorina mai scumpă ca benzina

Piața românească de resort a resimțit din plin efectele acestei crize generate de războiul din Ucraina.

A fost o primă situație, poate artificial creată, când prețul ajunsese la 11 lei pentru un litru de benzină. Ulterior, autoritățile au intervenit declarând că nu se vor face scumpiri la carburanți.

Dar, realitatea acestei dimineți, de 8 aprilie, a pus totul într-o nouă perspectivă, deloc plăcută.

Majoritatea operatorilor din piața de desfacere a combustibililor au majorat prețul litrului de motorină, în unele cazuri fiind cu 70 de bani mai scump decât litrul de benzină.

De exemplu, la benzinăriile din Capitală, la mai toți operatorii au fost înregistrate scumpiri la litrul de motorină.

De exemplu, la benzinăriile PETROM, un litru de motorină standard costa la prima oră 8.37 lei pe litru, cu 0.62 de bani mai mult ca ieri, când era 8.34 de lei.

Și la benzinăriile OMV șoferii au descoperit un preț mai mare la motorină astăzi, plătind 8.52 lei pentru un litru de motorină standard. Noul preț este cu 0.66 bani mai mare ca ieri, când era 8.46 de lei pentru un litru de motorină.

Același lucru și la benzinăriile MOL, unde azi litrul de motorină standard a fost cumpărat cu 8.54 lei pentru un litru, față de 8.48 cât era. Marja de creștere este de 0.7 lei, în comparație cu ziua de ieri.

Schimbarea fluxurilor de importuri de combustibili

Rafinăriile USGC depind în mare măsură de cererea de export. Lipsa acestuia ar putea contribui la acoperirea deficitului de aprovizionare din Rusia în Europa.

SUA au exportat 1,47 milioane de barili de gaze și motorină în Europa de Nord în martie. Astfel, a fost înregistrată o creștere de la 300.000 de barili în februarie, potrivit datelor Kpler.

O schimbare a fluxurilor de export din SUA și Europa a ridicat semnale de alarmă în țările care depind de importurile din aceste regiuni pentru a satisface cererea. America Latină, de exemplu, depinde în mare măsură de motorina din SUA.

La 29 martie, un grup comercial pentru punctele de vânzare cu amănuntul a carburanților din Argentina a declarat că unele stații au început să raționalizeze vânzările de motorină deoarece controlul guvernamental al prețurilor și restricțiile de import descurajau rafinăriile să aducă suficiente provizii.

Una dintre cauzele penuriei a fost faptul că, din cauza controalelor guvernamentale, prețurile motorinei au fost menținute cu 30% sub prețurile de import, ceea ce a descurajat rafinăriile să importe provizii pentru a face față creșterii cererii.

Unele părți ale Africii de Vest s-au confruntat, de asemenea, cu deficite de motorină. Regiunea a importat 215.000 barili de motorină în martie, potrivit datelor Kpler, Rusia furnizând 23.000 din totalul necesar.

Cu toate acestea, până în prezent, în aprilie, niciun baril rusesc nu a fost fixat, lăsând licitațiile de cumpărare de motorină din Africa de Vest fără oferte.